Full version: Lite krukväxter
mattys
Hejsan,

Jag är verkligen ingen fena på krukväxter och har därför några frågor om vad det är för blommor jag har.

- Vad är namnet på de olika växterna enligt bilderna?
- Skötselråd för de olika

På sista bilden är jag ganska säker på att det är en YuccaPalm men vad jag undrar är om jag har planterat den rätt. Planterade om den idag med leca i botten, jord, växt och sen mer jord och leka på ytan för att bibehålla fuktigheten - Är detta rätt?

Tack för svar
[attachment=62902:bild1.JPG]
[attachment=62903:bild2.JPG]
[attachment=62904:bild4.JPG]
*Stintan*
Den i mitten är en ampellilja.
mattys
Undrar vad som krävs för att folk ska svara här..
*Stintan*
tålamod flirting.gif
mojan
Jag kan väl försöka ge ett litet svar. smile.gif
Yccapalmen:
Din omplantering verkar bra. Bra att ha leca i botten så växten inte står i vatten om den skulle få för mycket. Jag brukar aldrig lägga lecakulor överst men det är kanske inte fel? Jag tycker det är bra att kunna känna med fingret på jorden så jag vet om det är dags att vattna. Ingen standardvattning utan efter behov!
Bladen ser lite hängiga ut. Antingen har den inte hunnit repa sig efter omplanteringen eller får den för lite ljus?
Ampelliljan: Lättskött växt. Ta bort de understa bladen som börjar gulna så ser den finare ut. "Tofsarna" som hänger ned kan du plantera och få nya små ampelliljor, men det visste du säkert. Ampellija finns i en randig variant också, lika lättskött.
Peztis
CITAT (mattys @ 18-07-2011, 10:57) *
Undrar vad som krävs för att folk ska svara här..

Det är sommar och alla är ute i trädgårdarna eller bortresta!
theresen
första svaret tog bara 1½h.
Gröna mormor
Jag vet inte om jag har förstått dina frågor rätt, men du har lagt upp tre bilder, varav du säger att du vet att den tredje är en yuccapalm. Den första är också en yuccapalm och den ser lite risig ut. Jag hade kapat alla topparna och planterat dom direkt i ny jord. Hittade det här när jag googlade

http://www.odla.nu/fragor-svar/k/krukvaxte...skara-yuccapalm

Övriga frågor har du ju fått svar på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon