Ejdsell
17-07-2011, 14:35
Någon som vet om man kan lägga obehandlad Furugolv direkt på impreg. Trall på inglasad altan?
*Stintan*
17-07-2011, 16:13
Jag skulle nog lägga en sån tunn fyktskyddsmatta innan furugolvet som förhindrar fukt att tränga upp underifrån.
Om ingen sån risk finns så brukar man lägga en stegljudsmatta.
Liten fråga... varför tar du inte bort den impregnerade trallen och lägger furubrädorna direkt?
Och ja, jag tror nog att det ska gå utmärkt att lägga furun direkt på trallen om den är i gott skick. Är det ruttet så bör det tas bort.
Furubrädorna bör grundoljas först för att sedan slutbehandlas (olja, lasera, måla...). Det är oftast enklast att grundolja INNAN man skruvar fast brädorna där de ska sitta.
Ooops!
Jag fick för mig att du skulle köpa vanliga furubrädor och skruva fast. Ser nu att det är frågan om furugolv, och jag antar att det inte kommer bli några direkta springor.
Stintans förslag låter bra, tycker jag, om det finns risk för att det kommer fukt underifrån.
Greenroomer
17-07-2011, 20:16
Jag skulle inte sätta fuktspärr mellan impregnerade trallen och furugolvet. Fukten hittar ändå in i träet eftersom det är fråga om ett uterum. Däremot skulle lämna utrymme för fukten att vandra uppåt längs kanterna.
*Stintan*
17-07-2011, 22:01
CITAT (Greenroomer @ 17-07-2011, 21:16)

Jag skulle inte sätta fuktspärr mellan impregnerade trallen och furugolvet. Fukten hittar ändå in i träet eftersom det är fråga om ett uterum. Däremot skulle lämna utrymme för fukten att vandra uppåt längs kanterna.
Fuktskyddsmatta är iallafall det som rekommenderas av fackfolk. Resten förstår jag inte alls.