Full version: Blomma för dagen.
kerstin sandfeldt
Jag har köpt två blomma för dagen på Plantagen. Dom växer en massa.
Har hört att det finns en sort som inte blommar. Är det så? Kerstin Sandfeldt
kerstin z5-6
nja de flesta blommar om de har nog med näring
Eva i Skåne
Sol behöver dom också. Hoppas du inte har satt dom i skugga.

Det känns inte som ett växtvaruhus skulle sälja en icke-blommande sort. Alla har väl "blomman för dagen" just för blommorna confused.gif
Nisselasse
Hej!
Jag har exakt samma problem. Min "blomma för dagen" bara växer och växer utan den minsta blomma!
Jag har köpt den som liten planta och planterat den i en stor kruka. Den står i sol med massor med bra jord och näring.
Knepigt?!?
Bassam
Hej

Om rosor lägger i stor kruka , Rosorna ska satsa mycket på rötter och grönskar.

H:Bassam
kerstin sandfeldt
CITAT (Eva i Skåne @ 17-07-2011, 20:14) *
Sol behöver dom också. Hoppas du inte har satt dom i skugga.

Det känns inte som ett växtvaruhus skulle sälja en icke-blommande sort. Alla har väl "blomman för dagen" just för blommorna confused.gif

Hej nej de står i sol. Nu har några knoppar kommit, får se om det blir några.så jag går i väntans tider. Jag tycker också att det är konstigt. Dom skulle inte heta Blomma för dagen då, om de inte blommar. Kerstin

coolgleam.gif
kerstin z5-6
De blommar ju inte direkt precis.. jag sår dem i april och har blommor i juli.Det beror nog mer på hur sent du planterade dem
Mårbacka
Sluta ge dem näring (som leder till bladväxt istället för blomning) så kanske de blommar!
kerstin sandfeldt
CITAT (Mårbacka @ 02-08-2011, 23:14) *
Sluta ge dem näring (som leder till bladväxt istället för blomning) så kanske de blommar!

Tack för tipset!
Jultorpet
Jag sådde blomman för dagen i våras och har haft samma problem med dem. Inte en blomma har det blivit och de stod bara och växte ihop med varandra så nu har jag slängt ut dom ur växthuset. Sådde förra året också och då blommade dom tidigt på sommaren innan de hade växt mycket alls. Vet inte vad skillnaden var i år!?
Bassam
Hej

De blommade inte på grund av lite ljus eller om jorden har mycket kväv.

H: Bassam
Jultorpet
CITAT (Bassam @ 07-08-2011, 05:00) *
Hej

De blommade inte på grund av lite ljus eller om jorden har mycket kväv.

H: Bassam

Ljus fick dom nog tillräckligt av, det har ju varit sol mest hela tiden i sommar. Inte tror jag dom var övergödslade heller, de stod i likadana krukor som förra året och samma sorts jord.
Aqvakul
De tar lång tid på sig och ska inte ha för mycket näring...
kerstin sandfeldt
CITAT (kerstin sandfeldt @ 17-07-2011, 16:27) *
Jag har köpt två blomma för dagen på Plantagen. Dom växer en massa.
Har hört att det finns en sort som inte blommar. Är det så? Kerstin Sandfeldt

Nu har jag äntligen fått några knoppar på den ena. Hoppas nu bara att det blir sol
så att de kan slå ut. wacko.gif
kerstin sandfeldt
CITAT (kerstin sandfeldt @ 09-08-2011, 19:39) *
Nu har jag äntligen fått några knoppar på den ena. Hoppas nu bara att det blir sol
så att de kan slå ut. wacko.gif

En blomma har blommat, fler är på väg att slå ut. Hoppas bara värmen håller i sig. lite till. tummenupp.gif
Mårbacka
Grattis! Kul att höra att de blommar till slut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon