|
Gossen Ruda
17-07-2011, 17:36
Tänkte fråga här om någon har märkt någon skillnad i humletillgången i år? Jag tycker det är mindre i år och detsamma tycker Björn Cederberg från artdatabanken i Uppsala. Det är ett litet problem för jag har fått ett uppdrag av honom att samla in humlor för analys. Bakgrunden är lite tråkig.
Amrisarna har som bekant svårt med att få sina grödor pollinerade. Nu har något ljushuvud hittat en födkrok genom detta. Man tar humlor av arten Mörk jordhumla, Bombus terrestris, från någon Medelhavsö, tror det var Sardinien, och bygger upp samhällen av den. Just denna lokalrasen brukar inte gå i vintersömn så därför är den lämplig. Sen exporterar man dessa samhällen till USA och tjänar pengar på det. Nu är det dock så att troligen har man även exporterat en tarmparasit till USA där den har börjat ta död på inhemska humlearter som inte är vana vid parasiten. Undrar när människan som art skall sluta med sina idiotier att flytta växter och djur kors och tvärs?
Nu skall man försöka bevisa detta och där kommer vi stekelsamlare in. Man skall samla in mörk jordhumla från olika delar av Europa och göra DNA-prov för att försöka se om tarmparasiten skiljer sig genetiskt åt och därmed kunna påvisa att det är just humleexporten som flyttat över parasiten. Därför har jag fått i uppdrag av Björn att fånga in 15 terrestris och 5 andra humlor och skicka till honom. Problemet som vi båda har upptäckt är att gott om humlor är det ont om. Just terrestris verkar dessutom nästan ha utgått ur sortimentet, åtminstone här i väst. Sakerna har säkert inget samband utan är nog klimatbetingat. Det mesta jag ser är snylthumlehanar. Därför frågar jag här, hur är det med humlebeståndet där NI bor?
Mycket dåligt i år... Lindarna står i full blom, men det är dåligt drag i dom. Var ute och kollade och det satt några förskrämda jordhumlor i mina lejongap, men linden är näst intill tyst.
Jag kan inte avgöra om det är fler eller färre humlor i år än mot tidigare år. Det är sporadiska humlor på min klöver och min honungsfacelia, men eftersom jag inte hållit koll på dem tidigare kan jag inte säga nåt om eventuella förändringar i antal eller artsammansättning. De enda jag är rätt säker på att jag sett är ängshumla och åkerhumla, men jag ska gå ett varv imorgon och se om jag verkar ha några mörka jordhumlor.
Susanna
17-07-2011, 20:05
Här på Österlen var det rätt dåligt med humlor i våras och tidigt i somras, nu har det blivit bättre dock och jag ser rätt många. I vår badpool drunkar tyvärr en del även om jag försöker gå förbi och kolla titt som tätt. Kan skicka dem till dig om du behöver....fast jag vet inte vad det är för sort.
Gossen Ruda
17-07-2011, 20:09
CITAT (Susanna @ 17-07-2011, 21:05)  Här på Österlen var det rätt dåligt med humlor i våras och tidigt i somras, nu har det blivit bättre dock och jag ser rätt många. I vår badpool drunkar tyvärr en del även om jag försöker gå förbi och kolla titt som tätt. Kan skicka dem till dig om du behöver....fast jag vet inte vad det är för sort. Tack för erbjudandet men det är lite special med dessa. Snabb avlivning och sen i sprit och in i kylskåp. Plus data som datum och latitud och longitud. Jag får försöka hitta några ex här men samtidigt aktualiserades frågan om humletillgången.
Flemming
17-07-2011, 20:16
Visst har vi humlor här nere i södern... Antalet har minskat sedan maj/juni men här finns och den på bilden är från förra veckans promenad runt grustaget... Blommorna på balkongen har också fått besök av humlor vars utseende är lika fotot. En stor brun-svart tänkte bosätta sig i den numera tomma fågelholken men den var där i tre dagar och nu är den försvunnen... Skall titta lite extra efter humlor men jag skickar inga för då blir det mindre humlor i livet...
Visst har vi humlor här nere i södern... Antalet har minskat sedan maj/juni men här finns och den på bilden är från förra veckans promenad runt grustaget... Blommorna på balkongen har också fått besök av humlor vars utseende är lika fotot. En stor brun-svart tänkte bosätta sig i den numera tomma fågelholken men den var där i tre dagar och nu är den försvunnen... Skall titta lite extra efter humlor men jag skickar inga för då blir det mindre humlor i livet...
Jag tycker det är gott om dem här hos mig. Har inte märkt någon skillnad mot föregående år. Har de vanligaste arterna, samt en del (obestämda) snylthumlor.
Du hade gott om snylthumlor av just jordhumla i våras, var det inte så? Så många att du oroade dig för jordhumlornas existens hos dig?
När jordhumlorna "försvinner" måste ju deras snylthumlor också göra det (fast ett år senare) eftersom det inte finns boplatser åt dem och de inte klarar sig själva. På så vis reglerar naturen sig själv, nya jordhumlor kommer in i habitatet utifrån, och så byggs stammen upp igen. Snylthumlorna kommer efter, kanske blir det någotsånär balans, kanske drar cykeln igång igen? Lite OT-tankar bara, med tanke på en annan tråd.
Gossen Ruda
18-07-2011, 10:14
CITAT (amaira @ 18-07-2011, 09:44)  Jag tycker det är gott om dem här hos mig. Har inte märkt någon skillnad mot föregående år. Har de vanligaste arterna, samt en del (obestämda) snylthumlor.
Du hade gott om snylthumlor av just jordhumla i våras, var det inte så? Så många att du oroade dig för jordhumlornas existens hos dig?
När jordhumlorna "försvinner" måste ju deras snylthumlor också göra det (fast ett år senare) eftersom det inte finns boplatser åt dem och de inte klarar sig själva. På så vis reglerar naturen sig själv, nya jordhumlor kommer in i habitatet utifrån, och så byggs stammen upp igen. Snylthumlorna kommer efter, kanske blir det någotsånär balans, kanske drar cykeln igång igen? Lite OT-tankar bara, med tanke på en annan tråd. Det var alldeles för gott om snylthumlehonor i våras även om jag tog många. Dock inte alla för som vanligt kryllar det av snylthumlehanar nu. Av alla de tre vanligaste arterna som snyltar/parasiterar på ängshumla, hushumla och jordhumla. Den ljusa jordhumlan lucorum bara. Terrestris har en annan snylthumla, sydhumlan, som dock inte nått hit än.
Myosotis
18-07-2011, 12:05
Här i norra Skåne tycker jag att det är gott om humlor. När lönnarna blommade var det rekordmånga, jag kommer ihåg att jag undrade om det är drottningar allihop vid den tiden, för i så fall är det ju ofantliga mängder. De senaste åren har många humlor dött tidigt på våren, alltså de första drottningarna som kommer fram när krokusen blommar. De kryper på marken och är slöa och konstiga och verkar ofta skadade, bakkroppen kan vara halvt av t.ex. Kan det vara talgoxar eller så? Det måste väl decimera beståndet ganska mycket. I år såg jag inget sånt utan det verkar snarare vara fler humlor i år. Vågar mig inte på att artbestämma dem, men om det hjälper kan jag försöka fota några.
Gossen Ruda
18-07-2011, 12:18
Intressant, tack. Skåne tycks alltså ha klarat sig bra. Arterna är inte så viktigt, bara att det är gott om dem. Beträffande drottningar/arbetare så är det storleken man får gå på. På våren är storleksskillnaden påtaglig, arbetarna är fortfarande små.
Myosotis
18-07-2011, 12:26
Men det går ju inte att se om det surrar högt upp i lönnarna.
Gossen Ruda
18-07-2011, 15:35
CITAT (Myosotis @ 18-07-2011, 13:26)  Men det går ju inte att se om det surrar högt upp i lönnarna. Har du ingen stege?  Det kan kanske vara svårt at avgöra när man står på marken. Lönnen blommar dock så tidigt så jag skulle tro att merparten är drottningar, dock inte alla.
Mörk jordhumla?
[attachment=62955:Humla_DSC_6708.jpg]
Gossen Ruda
19-07-2011, 07:15
CITAT (Azur @ 19-07-2011, 01:30)  Mörk jordhumla?
[attachment=62955:Humla_DSC_6708.jpg] Troligen.
CITAT (Gossen Ruda @ 19-07-2011, 08:15)  Troligen. Då finns de här (Edsbro, Uppland). Ska jag försöka samla?
Gossen Ruda
19-07-2011, 12:29
CITAT (Azur @ 19-07-2011, 13:02)  Då finns de här (Edsbro, Uppland). Ska jag försöka samla? Nej, det behövs inte. Tack för erbjudandet. Björn samlar lite i Uppland.
smuleborg
19-07-2011, 18:53
Det surrade betydligt mindre i lönnarna denna säsong. Men, nu ser vi ingen märkbar skillnad mot föregående år. Tror vi.
Lady Hamilton
19-07-2011, 19:03
Här i Ångermanlandstrakten finns det färre humlor än normalt. Det märks även på fruktträden som inte kommer att ge lika rika skördar som normalt
Edsbro?? Där åkte jag igenom igår!  Bor söder om Knutby! Jodå, här finns det gott om humlor av alla de sorter! Tycker faktiskt det är mer än förra året.
Flemming
27-07-2011, 20:05
Tre kvadratmeter lavendel "befolkades" av 12 stycken humlor Tio gul,svart,vit och två som var lite mindre och enfärgade mörkbeiga. Skådat ute på den skånska landsbygden vid lunchtid igår.
MissLeia
27-07-2011, 20:22
Min rabatt har mer eller mindre vibrerat av allt djurliv tidigare år och jag planterar i majoritet "fjärilslockare". I år känns det som en radikal förändring och jag kan inte påstå att jag lagt märke till överdrivet många humlor. Förra året vågade jag nätt och jämt rensa av risk att "bränna" sig. Nu känns det tvärdött på surrfronten och jag ser mest kålfjärilar. Stockholmsområdet.
Flemming
27-07-2011, 20:42
Är det så enkelt att dom flygande djuren flyttar runt ? Visserligen Skåne - Stockholm men varför inte... Här är det sedan tre dagar väldigt tunt på fåglar medan jag fick beskedet att i mellansverige är det nästa överfullt... Det är inte så länge sedan vi kunde läsa om en fågelart som flög till Afrika på tre dagar http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/svenska...dsnabba-flygareSexhundra mil på tre dagar !!! Härifrån till Stockholm är det en tiondel dvs. en utflykt i närområdet... Visserligen pratar vi humlor i denna tråd men även dom har vingar... Tankar och åter tankar men vem vet... Gossen Ruda: Topphastigheten på en humla ?
En afrikansk eller europeisk humla?  Humlor har ju bon som de nog inte flyger så långt ifrån.
När jag tänker efter, tror jag nog inte att jag sett en humla sen midsommar !!! Faktum är, att jag knappt råkat på en geting en gång !! Många andra randiga sorter dock, typ steklar, blomflugor, bin och sånt. Hörde om nån bi-sjukdom i Varberg på radion, kan den drabba även humlor och getingar, tro ? Nåt om att larverna möglade ? (Azur; ääälskar M.P !!  )
Flemming
28-07-2011, 21:20
CITAT (Azur @ 27-07-2011, 22:56)  En afrikansk eller europeisk humla? Humlor har ju bon som de nog inte flyger så långt ifrån. Visst har dom bon men ibland hälsar man väl på släkt och vänner... Är dom riktigt snabba blir det till en dagsutflykt. Ingen som har hittat svaret på humlans hastighet ?
Gossen Ruda
28-07-2011, 21:23
CITAT (Flemming @ 28-07-2011, 22:20)  Visst har dom bon men ibland hälsar man väl på släkt och vänner... Är dom riktigt snabba blir det till en dagsutflykt. Ingen som har hittat svaret på humlans hastighet ? Nej, men så mycket vet jag att de flyger mycket snabbare än en insektsamlares håv.
Flemming
28-07-2011, 21:26
CITAT (Gossen Ruda @ 28-07-2011, 22:23)  Nej, men så mycket vet jag att de flyger mycket snabbare än en insektsamlares håv.  Han som håller i håven är kanske gammal och trött Något nytt om dom krassliga humlorna ?
När kollapsar humlesamhällena? Jag har fortfarande gott om humlor på ängsväddarna, men nog måste det gå mot slutet för dem nu?
Gossen Ruda
28-08-2011, 08:34
CITAT (Azur @ 27-08-2011, 20:03)  När kollapsar humlesamhällena? Jag har fortfarande gott om humlor på ängsväddarna, men nog måste det gå mot slutet för dem nu? Slutet närmar sig. Många av humlorna man ser nu är hanar som lever ett kringflackande liv i fruktlös väntan på en hona.
Bra. Eller det är det ju inte, för mig skulle det helst få vara midsommar året runt, men jag behöver slå området med ängsväddarna och vill inte få alltför dåligt samvete över att jag berövar humlorna deras foder - ängsvädden är den enda växt jag har som blommar rikligt just nu.
Gossen Ruda
28-08-2011, 13:53
CITAT (Azur @ 28-08-2011, 09:53)  Bra. Eller det är det ju inte, för mig skulle det helst få vara midsommar året runt, men jag behöver slå området med ängsväddarna och vill inte få alltför dåligt samvete över att jag berövar humlorna deras foder - ängsvädden är den enda växt jag har som blommar rikligt just nu. Fast då är det värre med Guldsandbiet som är helt bunden till just ängsvädd. Kolla så du inte har dessa där, det går nog att googla fram bilder. Andrena marginata.
Vi har inga bin alls vad jag sett, tror inte jag har bra boplatser åt dem. Med tanke på hur mycket vädd vi har borde jag egentligen fixa en sandgrop nånstans. Hm. Framtida projekt.
Däremot såg jag idag två bålgetingar som verkade leta efter något i gräset, vet inte om de jagade gräshoppor eller letade övervintringsplats.
Gossen Ruda
08-09-2011, 18:39
Vill gärna visa en bild på denna skumma humla, en skumla  som jag fångade för någon månad sen. Det är en hona/drottning av Stenhumla. Den skall vara svart med röd rumpa men utan det halva guloranga bandet. Varifrån det kommer är obekant, någon mutation kanske. Det lustiga är att just den färgen inte finns tidigare inom arten, hanarna har ett gult nackband men i en helt annan nyans.
Nämen jösses! Vilken lustig sak, vad fin den var  . Var fångade du den? Hos dig? Vilket huvudbry den måste ha gett dig! Hur listade du ut vad det var? Kunde du göra det själv, eller fick du hjälp? Ser ut som någon mutation. Ärftlig, eller cellulär ickeärftlig månne, om det nu är mutation, eller kanske något miljöbetingat. Finns det fler alternativ? Korsing mellan arter? Vad säger Björn (Cederberg)? Du får lämna ifrån dig den, och se till att det tas DNA-prov ... ?? Skulle vara spännande och kul, i alla fall.
Gossen Ruda
09-09-2011, 10:47
CITAT (amaira @ 09-09-2011, 10:38)  Nämen jösses! Vilken lustig sak, vad fin den var  . Var fångade du den? Hos dig? Vilket huvudbry den måste ha gett dig! Hur listade du ut vad det var? Kunde du göra det själv, eller fick du hjälp? Ser ut som någon mutation. Ärftlig, eller cellulär ickeärftlig månne, om det nu är mutation, eller kanske något miljöbetingat. Finns det fler alternativ? Korsing mellan arter? Vad säger Björn (Cederberg)? Du får lämna ifrån dig den, och se till att det tas DNA-prov ... ?? Skulle vara spännande och kul, i alla fall. Tusen frågor.  Jo, jag tog den vid Torslandaviken en bit härifrån. Jag blev lite förbryllad men fann mig snart. Stenhumlan är vanlig där så valet var lätt. Jag har pratat med Björn och skickat bilden dit och han var lika överraskad. Nytt för honom. Han misstänkte också någon mutation och som förändrat det svarta melaninet. Jag får hålla utkik och se om det dyker upp flera såna. Jag är lite misstänksam för om det kan vara någon miljöpåverkan. Torslandaviken har trots att det är ett viktigt fågelområde länge varit deponiplats fär allehanda avfall och muddermassor och där ligger även Torshamnen som är importhamn för olja. Lurigt det där.
Jag kan ingenting om humlors genetik, men att det bara är på ena kroppshalvan får mig att misstänka att färgen beror på en allel på en könskromosom. Hos humrar brukar individ som har avvikande färg på ena kroppshalvan vara sterila hermafroditer.
Gossen Ruda
09-09-2011, 15:04
CITAT (Azur @ 09-09-2011, 12:29)  Jag kan ingenting om humlors genetik, men att det bara är på ena kroppshalvan får mig att misstänka att färgen beror på en allel på en könskromosom. Hos humrar brukar individ som har avvikande färg på ena kroppshalvan vara sterila hermafroditer. Jag är inte så hemma på området heller. Jag vet dock att stekelhonorna kan bestämma könet på avkomman, honor kommer ur befruktade ägg och hanar ur obefruktade. Det händer dock något vid eller före första celldelningen hos hanarna så de har dubbel uppsättning som honorna.
Myosotis
11-09-2011, 15:26
CITAT (Azur @ 09-09-2011, 12:29)  Jag kan ingenting om humlors genetik, men att det bara är på ena kroppshalvan får mig att misstänka att färgen beror på en allel på en könskromosom. Hos humrar brukar individ som har avvikande färg på ena kroppshalvan vara sterila hermafroditer. Det var intressant!! Ringmärkte och fotograferade en ladusvala en gång som bara hade vita fläckar på halva stjärten. I ett tv-program om Tjernobyl visade de ladusvalor med bl.a. just den avvikningen.
Flemming
21-04-2012, 18:12
Dags att väcka tråden om humlor !
Idag har det dyk upp många stora humlor på balkongen men tyvärr finns det inget att äta ännu... Vad kan man bjuda dom på innan säsongen startar,tänkte strösocker upplöst i lite vatten men där är jag kanske fel ute ? Husrum finnes i dom lediga holkarna men jag vet inte om det passar dom små pälsbollarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|