|
Caprice
28-02-2004, 13:10
Hejsan, alla trädgårdsvänner! Har en fråga som egentligen kanske inte hör hit, men det finns kanske någon som har en lösning i alla fall..? Vi har en ny fin kamin som vi eldar i, men ibland blir ju glaset lite sotigt.... Vad ska man rengöra detta glas med...? Har köpt ett medel för detta ändamål, Spisrent, men en 0.5-lit flaska kostar 98:-, så det blir ganska dyrt i längden... Har precis provat med T-röd, funkade sådär... tog bort sot ifrån glaset, men inte ev mörka sotfläckar... Så, någon som har förslag på något medel att använda..? Undrar Caprice
Hei. Vårt kaminglas blir også sotete og fult. Vi vasker med et rengjøringsmiddel med slipeeffekt (t.eks. Jif), skyller med vann og tørker med avispapir, eller vi bruker kun avispapir (og vann). Det blir kjempefint. Og billig!!!
Caprice
28-02-2004, 13:31
Hej AnneG, men blir inte glaset repigt...?
Caprice
*Felix matte*
28-02-2004, 13:43
Tidningspapper eller hushållspapper (lätt fuktat) och Aska! Ta aska på pappret och gnugga. Det är bästa rengöringsmedlet för kaminglas.... blir rent utan repor.
Nei, mitt glas blir ikke repig, det blir skinnende blankt. Prøv med papir og vann først. Blir det bra er det jo greit. Hvis ikke prøv litt Jif. Er du redd for repor, så ta litt Jif i et lite hjørne av glaset og sjekk der om det blir bra. Her i huset er det dottern på 10 år som tvättar kaminglaset, og det blir alltid bra.  Du kan jo forsøke hjemme hos deg og se hvordan det blir, og så kanskje komme med tilbakemelding her? Om det ikke blir bra kan det kanske komme av hva du eldar med? Vi bruker bare ved, og den soten går i alle fall bort. Lykke til!
Britt-Marie i Bohuslän
28-02-2004, 14:10
Vi kör ugnsrengöring, men vi ska testa papper och aska det lukar ju inte lika mycket.
Jag använder fuktat tidningspapper doppat i aska. Har jag ekved hemma lägger jag i en binge nära glaset så att kaminen blir riktigt het, då försvinner svärtan också.
Ja, ungshällsrengöring fungerar jättebra, det finns till och med sådana medel som är till för öppnaspisar med.
MRLINDELL
28-02-2004, 19:33
Ja, jag har också använt samma rengöringsmedel som till keramikhällen och det blir rent. Att VIM och typ liknande saker skulle repa glaset stämmer inte i vårt fall. Vi har en Handöl 10 GT (täljsten) med panoramaglas. Jag har provat tidningspapper och alla varianter men det fungerar inte på alla glas och är det kladdigaste alternativet.
Jag håller med Felix matte och Cilla. Vanligt tidningspapper, doppat först i vatten och sedan i aska fungerar suveränt. Och billigare kan man nog inte komma undan...
Gunvor Nilsson
28-02-2004, 20:37
CITAT (Felix matte @ 28-02-2004, 13:43) Tidningspapper eller hushållspapper (lätt fuktat) och Aska! Ta aska på pappret och gnugga. Det är bästa rengöringsmedlet för kaminglas.... blir rent utan repor. Gratis och effektivt! Vi fick det rådet av leverantören av kaminen och dessutom att man inte skall elda med ek- eller bokved om man har täljstenskamin! /Gunvor
MRLINDELL
28-02-2004, 20:47
Restriktionerna på vad man bör & inte bör elda med berör säkert mera skorsten & sotning. Bok & ek eldar man sällan pga det förekommer nästan aldrig som brasved.
Björk & tall/gran fungerar t ex bättre än Al som ofta förekommer och är svårtänt och sotar en del. Jag föredrar blandved som sprakar härligt mysigt. Då blir det mera glegg på glaset som inte går bort med tidningspapper & vatten.
Hushållspapper och några matskedar Cera-fix och glaset är som nytt.
Notera att Björk, Bok & Ek är kompakta träslag som har högt energivärde och är lämpliga att elda med. Bok & Ek dock jäkligt dyrt om man måste handla ved. Gran & Tall har lägre energivärde och är som blandved relativt billigt, typ 350-400 sek/kbm huggen medan björk kostar runt 1000 sek/kbm huggen.
I vilket fall som helst kan man räkna ca 1 kWh värme per liter ved oavsett vilken ved man har. Vid temperaturer +300 grader förbränns även stora delar av sotet.
Normal temp i en braskammin är en bit under +300 grader. Kan man höja tempereturen blir man av med det mesta av sotet. Helt rätt!
*Felix matte*
28-02-2004, 22:08
CITAT (MRLINDELL @ 28-02-2004, 20:47) Jag föredrar blandved som sprakar härligt mysigt. Då blir det mera glegg på glaset som inte går bort med tidningspapper & vatten. Alldeles riktigt och rätt MRLINDELL ASKA är vad som krävs som tillsats för att rengöring ska funka. ASKA på fuktat papper
Jag har råtts av de jag köpt kaminer av att aldrig elda endast med ekved på grund av att det bildas garvsyra som är skadlig för metall och skorstensmurbruk. Hittade en bra text på nätet om vedelning på http://www.kisaved.com/vedeldning.htm: Ekved Ekved är ett mycket bra bränsle – om man eldar den med kunskap, i annat fall kan problem uppstå.
Ekveden innehåller mycket energi, mer än de flesta andra trädslag, och är därför bra ved. Torr ekved utvecklar mycket värme, det kan skada järndetaljer i eldstaden. Exempel finns på de som eldat sönder en ny panna på tre månader, genom att enbart elda med torr ekved.
Ek innehåller garvsyra, som är aggressiv både mot metall och murbruk.
Båda dessa olägenheterna kan elimineras om alltid blandar ek med andra trädslag vid förbränning, gärna barrträ. Andelen ek bör ej överstiga 30% i samma fyr.
Kom ihåg: elda aldrig enbart ekved i samma fyr.
Har iofs inga problem med sotiga glasrutor men måste bara tala om att jag har världens bästa kamin (tycker jag). På stugan har vi nämligen en gammal hederlig Bergslagskamin, ser visserligen inte elden men höööör hur den sprakar och den ger en värme som inte är av denna världen - helt suverän. Kan ladda in i stort sett hur mycket som helst stänga till luckan och åka ifrån den och ha en underbar värme när man kommer tillbaka. Den är inbyggd i en före detta gammal öppen spis som vi murat upp ett valv runt kaminen. Har en likadan kamin hemma i vinterhuset och båda är vi lika nöjda med. Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|