Bonusbloggen
Hej! Kul forum, blev precis medlem. Jag har inte överdrivet gröna fingrar direkt men skulle väldigt gärna odla örter hemma för matlagning. Har tyvärr ingen balkong och bor 5 våningar upp så det är bara planering inomhus som gäller. Vill gärna odla alla örter möjliga men när jag läser runt lite verkar det som att långt ifrån alla passar att odlas inomhus utan kanske kräver trädgård utomhus, växthus eller liknande. Jag har ju inget sånt.

Så min fråga är helt enkelt: Vilka örter kan jag odla inomhus långsiktigt eller iaf över en säsong? Några heta tips på några som är extra lättskötta isf?
Natur liv
Jag tror att du kan prova de flesta örter, du märker vilka som trivs eller inte. Basilika kan med fördel odlas inne eftersom den verkar vara lite känslig. Rosmarin går bra, liksom curryört. Jag vet inte hur oregano och mynta trivs inne, de gillar ju att bre ut sig. Ibland kan krukodling vara till fördel eftersom örter ofta vill ha lite torrare jord med sandinblandning.

Det går också bra att odla persilja och plocksallad i kruka, även om det kanske inte räknas som örter.
evaisa
Basilika är ett mycket bra tips. Det finns flera olika sorters basilika, storbladiga, småbladiga, rödbladiga..... så det blir inte enformigt.

Förmodligen behöver du så om dem på nytt varje vår. Om du sår tidigt på våren och har extrabelysning så kommer de att hinna växa fint tills långt fram på hösten.
Alexander-VG-zon3
Alla kryddor/örter fungerar en säsong inne, problemet kommer till vintern-nästa vår då många av dom som vill ha det svalt (och kyla) tacklar av och vissnar ner och kan få mycket ohyra. Extraljus under den mörka tiden hjälper dom att hålla längre. En del kanske man lyckas övervintra och hålla ett år till.

Annars Citronverbena, Citrongräs, Ingefära, Chili, Paprika, Kardemumma, kryddskruvpalm (Pandanus amaryllifolius) är några som kan bli långvariga då dessa inte kräver kyla. Och basilka som redan tagits upp.
Bonusbloggen
CITAT (evaisa @ 18-07-2011, 10:32) *
Basilika är ett mycket bra tips. Det finns flera olika sorters basilika, storbladiga, småbladiga, rödbladiga..... så det blir inte enformigt.

Förmodligen behöver du så om dem på nytt varje vår. Om du sår tidigt på våren och har extrabelysning så kommer de att hinna växa fint tills långt fram på hösten.

Tack för svar.

Jag hade ju tänkt ha dom i fönstret. Extrabelysning och sådant kanske inte är så jätteintressant då. Ingefära är ju förresten typ en rotfrukt?

Men jag går bara och köper varsin kruka för varje ört helst eller är det kanske trevligare med någon sorts ränna eller whatever? Jag har personligen inga problem med att det sprider sig och inte är odlas i regelrätta "fack". Får gärna växa lite basilika runt gräslöken och tvärtom liksom. Gillar när det lever och tycker många svenska trädgårdar (visserligen inte det vi pratar om men själva den estetiska aspekten av det) är alldesles för sorterade och avgränsade.
evaisa
Extrabelysning, kan behövas under den mörka delen av året. Vårt vinterljus räcker inte för basilika.

När man sår tidigt på året blir plantorna mycket bättre, får större blad och inga rangliga stjälkar Om man har extrabelysning. Vitsen med att så tidigt är att du får stora fina plantor till sommaren.

En orsak till att man vill ha separata krukor är man kan ge platorna individuell behandling dvs lagom mycket vatten o näring.

Själv har jag mina fönster fulla med extrabelysning från november till februari. Det kan ju se ut som en misstänkt odling men växterna trivs :-)
Bonusbloggen
Tack för svar.

Jag hade ju tänkt ha dom i fönstret. Extrabelysning och sådant kanske inte är så jätteintressant då. Ingefära är ju förresten typ en rotfrukt?

Men jag går bara och köper varsin kruka för varje ört helst eller är det kanske trevligare med någon sorts ränna eller whatever? Jag har personligen inga problem med att det sprider sig och inte är odlas i regelrätta "fack". Får gärna växa lite basilika runt gräslöken och tvärtom liksom. Gillar när det lever och tycker många svenska trädgårdar (visserligen inte det vi pratar om men själva den estetiska aspekten av det) är alldesles för sorterade och avgränsade.

En annan fråga; Hur ofta ska jag vattna dom? Och hur mycket ungefär?

Undrar också om jag ska ha dom i fönstret där de får rätt bra med ljus eller om det betyder att jag måste vattna dom helt sjukt? Har nämligen testat att bara ta en sån där kruka med färdigväxt basilika och satt i vatten och jag var typ tvungen att vattna varje dag vid fönstret men på köksbänken torkades det inte alls lika snabbt och även om jag inte vet om den började vissna för att alla såna dör rätt snabbt eller om den tröttnade för att den inte fick nån direkt sol.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bonusbloggen @ 20-07-2011, 17:57) *
Ingefära är ju förresten typ en rotfrukt?

Man kan ju smaksätta med den och då är det väl en krydda ?, bland annat i pepparkakor. Hur som en rolig växt att odla.

Det är väl som med Chili och paprika det är både en krydda och en grönsak (äta frukten men mala den och krydda med tummenupp.gif ),
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon