Rigoletto
Hej!

En hård nordanvind drar in över min och andras odlingslotter på odlingslottsområdet. Vi har nu kommit på den ljusa idén att plantera en rosenhäck som vindskydd. Vi har gott om plats då det på andra sidan en liten väg finns en stor äng som vi kan ta i anspråk. God lerjord. Zon III.

Någon som vill komma med sortförslag?

Önskemål: höga, täta, vindtåliga. Vackra! (Jag föredrar fyllda blommor.) Eller kanske man kan välja någon intressant vildros? En och samma ros i hela häcken, eller blandade rosor.

Häcken måste nog bli åtminstone bli sex meter lång.

Med vänlig hälsning

Ann
kerstin z5-6
Hansa, Blance double de Coubert,Louis Bugnet varav de två sista är fina ihop den ena så kritvit det går den andra vit med rosastrimmiga knoppar.
Ezereht
Dom två första Kerstin nämner gillar jag verkligen. Visst är Hansa vanlig, men den är faktiskt såååå fin biggrin.gif

Ni kanske ska kika på Wild Edric också, en Austin-rugosahybrid.

Blanc double de coubert

Hansa (mest troligt).

Rosarie de L'hay
Kajsa
Här några förslag av mig. Rugosa rosorna är friska och blommar till hösten och fryser aldrig !

Henry Hudson, Kanada rugosa, blommar om, ca 1.5 m och lika bred, doftar

Will Alderman, Kanada rugosa, blommar hela sommaren, ca 1.5 m, doftar

Moje Hammarberg svensk rugosa med stark doft, ca 1.5 m

Pink Grootendorst, blir 1.5 - 2 m, blommorna liknar nejlikor, ingen doft.

Wild Edric, Austin rugosa blir drygt 1.5 m, en doftbomb, min älsklingsros, fryser inget här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon