Ally
Jag trodde att tvestjärtar äter bladlöss, dvs man vill gärna ha tvestjärtar i växthuset.
Men när jag gjorde en sökning på Odla hittade jag bara råd om bekämpning.

Hur ska man göra?

Hade tänkt flytta den till där det finns bladlöss (på dahlian, eller rosorna), men i en inlägg skrev nån att tvestjärtar äter på hennes klematis....
Såg nyss att Lena Israelssons Handbok för Köksträdgården listar tvestjärt bland nyttoinsekter.
Äter på dahlia, men ockso 150 bladlöss om dagen......

Låt dom vara i växthuset??? confused.gif
nico.v
CITAT (Ally @ 18-07-2011, 13:08) *
Jag trodde att tvestjärtar äter bladlöss, dvs man vill gärna ha tvestjärtar i växthuset.
Men när jag gjorde en sökning på Odla hittade jag bara råd om bekämpning.

Hur ska man göra?

Hade tänkt flytta den till där det finns bladlöss (på dahlian, eller rosorna), men i en inlägg skrev nån att tvestjärtar äter på hennes klematis....
Såg nyss att Lena Israelssons Handbok för Köksträdgården listar tvestjärt bland nyttoinsekter.
Äter på dahlia, men ockso 150 bladlöss om dagen......

Låt dom vara i växthuset??? confused.gif

skaffa massa nyckelpigor istället ^^
Azur
Jag försökte kolla, och tvestjärten anses vara en allätare som äter det mesta. Huvuddelen av deras diet utgörs av mjuka, gärna ruttnande, växtdelar, men om de kan välja så föredrar de mjuka frukter (t.ex. ruttnande äpplen) och insekter (framförallt bladlöss). Dahlia, vitklöver och åkersenap listas som favoritfödoväxter.

Om de gör mer nytta än skada vet jag inte, det beror antagligen på vilka foder som finns tillgängliga (och om de växter man odlar faller dem i smaken).
bullerbybo
Jag gillar tvestjärtarna och låter dem gärna vara i växthuset. Har aldrig hittat dem ätandes på blad eller frukter men däremot söker de sig till plantor som fått ohyra vilket jag ser som ett tecken på att de faktiskt gör nytta.
Peztis
Skulle tro att bladlöss och andra kryp gör mer skada än tvestjärtarna. Men det är klart, i år är det hopplöst mycket tvestjärtar så visst kan det bli viss skada. Men jag tror att den skadan är mer estetisk.
Jag har inte sett någon växt bli kaläten av dem, bara en massa hål i bladen.
Kolmårdstrollet
Några av mina paprikor är halvätna och innuti ligger en tvestjärt och sover... Tror att dom är rätt trista faktiskt crying.gif
andersen
CITAT (bullerbybo @ 19-07-2011, 18:46) *
Jag gillar tvestjärtarna och låter dem gärna vara i växthuset. Har aldrig hittat dem ätandes på blad eller frukter men däremot söker de sig till plantor som fått ohyra vilket jag ser som ett tecken på att de faktiskt gör nytta.

Håller helt med, förstår inte heller den hysteri ang tvestjärnarna som det går att läsa om på odla.
MissLeia
CITAT (andersen @ 29-07-2011, 15:19) *
Håller helt med, förstår inte heller den hysteri ang tvestjärnarna som det går att läsa om på odla.

Men då har du uppenbarligen inte stora hål och uppätna blommor på ett större antal plantor i form av klematis etc. Jag blir galen här och på gränsen till hysterisk. Ganska maktlös för dessa är svåra att hålla i schack när de ha blivit ett problem. Antagligen dessa som gör att jag inte har problem med andra former av skadedjur, men när dessa inte finns kvar på menyn så går de helt enkelt på plantorna som man vill ha kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon