La Fleur
Hej hopp!

Jag petade ner ett frö från en passionsfrukt för någon månad sedan och det grodde snabbt. För att få en tät planta petade jag ner några till och nu gror alla dom utom ett. Jag har alltid trott att passionsfrukten man köper i matvarubutiker är passiflora edulis. Men har inte de flikiga plad? Typ tre fingrar? Bladen på denna sitter ett och ett och är hela. Mycket blanka med fina bladnerver men jag undrar lite vad det egentligen är?

Kolla på bilden o säg mig om det är edulis eller om jag förstått fel.

Azur
Ja, det är passionsfrukt. De unga bladen är oflikiga, de vuxna bladen är treflikiga.
La Fleur
Hehe ja att det är passionsfrukt det visste jag ju men det jag inte förstod va att bladen inte va flikiga som de ska vara på edulis. Men då vet jag att det kommer. Tänkte också att det kunde vara så men nu har plantan sju blad och är en decimeter hög så jag tyckte det va lite konstigt. Men det kommer väl så småningom då.
Tack för infon!
Crazy4Flowers
Den borde ha börjat visa dom flikiga bladen efter bara några blad, det har mina gjort.
Red Top
Min visade inte de riktiga bladen förrän den var c:a 40 cm hög och fått ett antal blad. Så du kan lugnt väta på de flikiga bladen på din. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon