La Fleur
Hej hopp!

Jag petade ner ett fr frn en passionsfrukt fr ngon mnad sedan och det grodde snabbt. Fr att f en tt planta petade jag ner ngra till och nu gror alla dom utom ett. Jag har alltid trott att passionsfrukten man kper i matvarubutiker r passiflora edulis. Men har inte de flikiga plad? Typ tre fingrar? Bladen p denna sitter ett och ett och r hela. Mycket blanka med fina bladnerver men jag undrar lite vad det egentligen r?

Kolla p bilden o sg mig om det r edulis eller om jag frsttt fel.

Azur
Ja, det r passionsfrukt. De unga bladen r oflikiga, de vuxna bladen r treflikiga.
La Fleur
Hehe ja att det r passionsfrukt det visste jag ju men det jag inte frstod va att bladen inte va flikiga som de ska vara p edulis. Men d vet jag att det kommer. Tnkte ocks att det kunde vara s men nu har plantan sju blad och r en decimeter hg s jag tyckte det va lite konstigt. Men det kommer vl s smningom d.
Tack fr infon!
Crazy4Flowers
Den borde ha brjat visa dom flikiga bladen efter bara ngra blad, det har mina gjort.
Red Top
Min visade inte de riktiga bladen frrn den var c:a 40 cm hg och ftt ett antal blad. S du kan lugnt vta p de flikiga bladen p din. smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon