La Fleur
18-07-2011, 13:49
Hej hopp!
Jag petade ner ett fr frn en passionsfrukt fr ngon mnad sedan och det grodde snabbt. Fr att f en tt planta petade jag ner ngra till och nu gror alla dom utom ett. Jag har alltid trott att passionsfrukten man kper i matvarubutiker r passiflora edulis. Men har inte de flikiga plad? Typ tre fingrar? Bladen p denna sitter ett och ett och r hela. Mycket blanka med fina bladnerver men jag undrar lite vad det egentligen r?
Kolla p bilden o sg mig om det r edulis eller om jag frsttt fel.
Ja, det r passionsfrukt. De unga bladen r oflikiga, de vuxna bladen r treflikiga.
La Fleur
18-07-2011, 14:02
Hehe ja att det r passionsfrukt det visste jag ju men det jag inte frstod va att bladen inte va flikiga som de ska vara p edulis. Men d vet jag att det kommer. Tnkte ocks att det kunde vara s men nu har plantan sju blad och r en decimeter hg s jag tyckte det va lite konstigt. Men det kommer vl s smningom d.
Tack fr infon!
Crazy4Flowers
18-07-2011, 21:26
Den borde ha brjat visa dom flikiga bladen efter bara ngra blad, det har mina gjort.
Red Top
18-07-2011, 22:49
Min visade inte de riktiga bladen frrn den var c:a 40 cm hg och ftt ett antal blad. S du kan lugnt vta p de flikiga bladen p din.