Patstaaf
18-07-2011, 14:34
Hej,
Jag behöver hjälp.
Vi har en vinranka som är ca. 30 år gammal (jag fick den i 2010), bladen har blivit väldigt brokiga och prickiga.
Jag vet inte vilken sort de är, tror det är vita druvor. (finns det något sätt att ta reda på vilken sort det är?
Vinrankan står nergrävd i vårt växthus, vattnas sporadiskt men mycket vatten då den vattnas, har inte använt någon gödning alls då jag inte vet vad som ska användas.
Vore väldigt tacksam för hjälp.
patrik
IMG_3356.jpg
vinranka
IMG_3354.JPG
IMG_3357.jpg
1 [attachment=62944:zagabi.jpg] MIdiou
2 [attachment=62945:dake.jpg] mjöldagg
Hej
Du kan hjälpa oss och titta om finns insekter över eller under blad, om du inte hitta någon , du kan googla på två Svamp sjukdom 1 ( plasmopara viticola ) och svampen som heter 2 ( uncinula necator )
Tips
Den ser ut som 2 mjöldag .
H.Bassam
*Stintan*
18-07-2011, 23:09
Hur bra går det att vattna när den är sådär inbyggd i tegel? Den måste ju ha rötter långt utanför stammen.
Patstaaf
19-07-2011, 08:19
Hej Bassam, har tittat efter djur men de enda jag kunde hitta var myror. jag får googla på hur man fixar mjöldagg. Tack för hjälpen.
Hej stintan, När vi la tegelgolvet så la vi grus ca 30cm tjockt som vi paddade men i hörnet där vinet står så byggde vi en låda (ca60cm*60cm) så där är det bara jord. Tanken är att vinets rötter ska gå neråt och utåt om du förstår vad jag menar. Jag brukar lägga in vattenslangen på golvet under vinet och låta den ligga ca. 10min så rinner det ner mellan teglet..
Vet ni hur man ska gödsla den?
tack
patrik
*Stintan*
19-07-2011, 10:08
Fast tio minuter och sporadisk vattning låter väldigt lite eftersom vinrankan är så pass nyplanterad. Blir det bara fuktigt vid ytan, stimuleras inte rankan att bilda djupa rötter och är därför sårbarare. Det ser också ut som nån vit utfällning på teglet och då funderar jag på om det är kalkutfällning som kanske inte är så bra för vinstocken om det blir för mycket. Varför inte låta jorden vara öppen åtminstone närmast stammen.
För mycket kväve + torr luft kan också göra att vindruvan får mjöldagg. Står den i ett växthus/uterum så bör man ha bra ventilation + ev. skuggning mot för stark sol, det kan hända att bladen bränns i ett glasväxthus/uterum om det ligger soligt placerat. Höga temperaturer är lika farliga som låga för de flesta växter. Läste någonstans att behandla med insektsåpa eller såpvatten (2–5% (2–5 dl/10 l vatten) kan ha effekt mot mjöldagg på vinstock. Jag vet dock inte om det är mjöldagg din vinstock har drabbats av.
Bara en tanke.
Patstaaf
19-07-2011, 10:25
Hej Stintan,
Får nog öka på bevattningen då, teglet ligger direkt på jorden (ej fogat) så jag tänkte att det inte skulle skada vinet men jag kanske ska plocka bort en del stenar.
Det vita som syns på teglet är gammalt bruk, de har alltid varit där. Teglet är från en gammal lada från 1840.
Ang. stark sol så var min tanke med vinet att det skull bli som ett tak i växthuset och skapa lite skugga i växthuset... kanske helt fel tänkt.
Jag vädrar så mycket det går men det blir upp mot 40grader där en solig dag, vet ej hur jag ska få ner det?
Jag kanske ska testa att spruta på såpvatten och se om det hjälper!? det kan väl inte skada växten?
När jag drar på bladen med det vita så går det bort och bladet är alldeles blankt och fint under.
Tack för hjälpen det behövs då jag är nybörjare, dock en glad och road sådan.
patrik
Stintan, det vita som är runt stammen är myrr.
patrik
*Stintan*
19-07-2011, 11:11
Ok då kanske det är mjöldagg iallafall. Du kan ju sätta in en fläkt i växthuset så att du får cirkulation och så kan du kanske skugga lite genom att hänga upp fiberduk som du kan dra för de varmaste soligaste dagarna. Tror man måste kunna skugga växterna i ett glashus om dom inte ska riskera att brännas. Finns ju särskild skuggväv eller skuggpasta också. Din vinstock är ju i etableringsskedet och därför säkert mer ömtålig.
Det finns även färdiga medel att köpa som kan användas mot mjöldagg.
Alexander-VG-zon3
19-07-2011, 14:24
Tycker det ser ut som för lite näring/fel ph i jorden också. Vitis vinifera vill ha kalk. Staketdruvor, labrusca vill ha lite lägre ph. ja En etablerad vinranka tål värmen och solen även i ett glashus (solen skärmas av även igenom glas) bra ventilation såklart, men i början när rötterna inte sök sig djupt kan man ju va lite snällare dock.
Patstaaf
19-07-2011, 20:16
Tack för alla svar, känns som man börjar få grepp på problemet.
Flaxss, hur vet jag om det är vitis vinifera eller staketdruvor?
Stintan, ska testa och få upp något solskydd tack för tipset.
Patrik
Hej
Brokiga och prickiga kommer med sjukdom .
H:Bassam
googla på
1 ( plasmopara viticola ) den heter på sveska Bladmögel
.
2 (podosphaera leucotricha ) .mjöldagg
H;Bassam
*Stintan*
19-07-2011, 21:28
Vet inte om detta är till någon hjälp om vilken sort det är.
http://www.odla.nu/artiklar/ute/frukt-och-bar/vinrankaEftersom den är så gammal är jag tveksam till om det är en staketdruva men jag vet inte. Du får berätta sen hur druvorna ser ut och smakar.
Patstaaf
19-07-2011, 21:49
Hej,
Var ute nu med pannlampa och titta på bladen och såg till min fasa att det är några larver el. dyl på undersidan av bladen. vad göra? ta fram eldkastaren eller??
[attachment=62977:IMG_3366.JPG]
[attachment=62978:IMG_3376.JPG]
*Stintan*
20-07-2011, 00:17
Det ser ut som spinn. Det blir lätt spinn om det är för torrt och för varmt så kanske min teori om detta inte var helt fel.
Här en länk:
http://www.blomsterframjandet.se/website1/...159/1/index.phpHittade även detta:
"Bekämpning
Först och främst gäller det att hålla luftfuktigheten uppe under
soliga dagar och duscha plantorna ofta. Spinnkvalster trivs
allra bäst om luften är torr och varm. De speciella spinnmedel
som finns är inte längre tillåtna för amatörer, utan det som
står till buds är framför allt s.k. växtvårdsmedel med såpa,
paraffinolja eller gelatin eller vanlig hushållssåpa (max 5%
lösning). Man bör upprepa behandlingen 5–6 gånger med 3–
4 dagars mellanrum och däremellan duscha av växterna med
vatten.
I växthus finns en möjlighet att använda biologisk bekämpning
med spinnrovkvalstret Phytoseilus persimilis. Hör med
närmaste Garden center eller kontakta Predator eller Ticab"
Såpvattnet kan fungera även mot detta tydligen.
Alexander-VG-zon3
20-07-2011, 08:26
tycker det mer liknar små ulllöss/sköldlöss.
*Stintan*
20-07-2011, 09:16
Ja du har nog rätt flaxss, inte lätt att se på bilderna. Kanske kan TS få till en tydligare bild på inkräktarna.
Då står det så här:http://www.blomsterframjandet.se/website1/1.0.1.0/162/1/index.php
I.o.f. talar dom om krukväxter och inte om en gammal vinranka men en del borde ju kunna gälla iallafall. Det nämns bl.a. Provado men om man använder det så bör man kanske inte äta druvorna i år. Annars är ju det en idé att plocka bort en del tegel runt och peta ner ett antal såna pinnar i jorden.
Tänkte också att det är kanske dags att pincera vinrankan och isåfall kan man ju få bort en del av de angripna bladen så det kanske sen är lättare att bekämpa ohyran. Om pincering skriver man här på Odla detta:
http://www.odla.nu/artiklar/ute/frukt-och-...eskar-vinrankan
Hej
ulllöss/sköldlöss. ske ser ut hel insekter på den här tiden.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.