Har beställt Guckusko(Cypripedium calceolus) och Drottningsko(Cypripedium reginae) samt Cyclamen(Cyclamen coum Rubrum) och undrar om någon här har någon erfarenhet, odlingsråd mm.
MVH Peter Malmö
ps. kolla i album "Beställda"
Leif i Varberg
28-02-2004, 19:23
Inget dåligt val av växter fast oftast mycket dyra. Var bestller du sådana rariteter?
på blomstergarden.se, var faktiskt mycket billigare än dom exempel jag sett tidigare, Cycklame gick på 23 kr och dom andra 95 kr styck, brukar ju vanligtvis ligga på 400-500 kr
Helena o
01-03-2004, 07:36
tack för tipset på plantskola

.
Gick in på deras hemsida och hittade massor som jag ville ha.

.
Christer i Falköping
01-03-2004, 21:00
Blomstergården har alltid bra kvalitet på sina växter. Väl värda ett besök också.
Christer.
Alpiner i Halmstad
03-03-2004, 09:08
Bara gott om Blomstergården.
För den som tycker att priset varierar för mycket mellan olika försäljningsställen bör man jämföra på hur stora plantor man får.
För en orkideart tar det mellan 3 och 10 år för att den skall utveckals från frö till en planta, som blommar fortlöpande år efter år.
De dyra plantorna kan vara delningar av äldre plantor, vilka har tillräkligt med lagrad energi för blomma och utvecklas följande år.
När man däremot köper unga plantor som är uppdragna efter frö kan det ta ett antal år innan de blommar, och kanske sedan ytterliggare något år tills de blommar nästa gång.
Mer om orkidéer hittar Ni på vår hemsida.
M.v.h. Bernt
Gunilla
03-03-2004, 17:04
*suckar*
Jag vill också ha en guckusko...
Problemet är att det är så mycket jag vill ha, så guckuskon får nog vänta ett tag...
Lars-Olof Arvids
04-03-2004, 13:31
Guckuskon hör till mina verkliga favoritväxter, men jag vet inte om jag skulle våga ha någon hemma vid huset med tanke på om någon misstänksam botanist skulle komma förbi. Blomstergården är naturligtvis garanterat seriösa, eller?
Olle
kerstin z5-6
04-03-2004, 16:36
Hur menar du nu ??? Köpta eller frösådda Cypripedium är helt ok att ha hemma - medan naturuppgrävda i naturligtvis inte är det .
Om du köper av en plantskola i god tro kan du väl aldrig ställas till svars för det annat än moraliskt ?
Om det är moraliskt -är det ändå inte så lätt att vara säker på plantans ursprung såvida du inte sått den själv från frö ....
Blomstergården är vad jag vet mycket seriös.
Chen yi är det kanske inte, men säljer ändå till de som anses vara seriösa ...
Jag skulle väl oroa mig mer för att plantan är skövlad , än vad ev misstänksamma botanister kan tänkas tycka om mina trädgårdsväxter
Tycker K
Som har naturligt vilt växande guckusko art i skogen bakom huset
Lars-Olof Arvids
05-03-2004, 08:52
Du har naturligtvis rätt i att man hellre bör oroa sig för att plantan är skövlad. Detta med misstänksamma botanister var kanske en dum formulering, men ibland är jag en sådan själv!

Att köpa frösådda guckuskor från seriösa plantskolor behöver förstås inte vara fel, men för egen del tittar jag hellre på dem i naturen efter att i botanikkretsar ha hört historierna om uppgrävda guckuskor. Så mycket bättre då om den naturen finns bakom det egna huset - då blir jag lite avundsjuk trots allt!
Olle
Leif i Varberg
05-03-2004, 09:58
Jag ser också gärna en Guckusko i naturen men det gör det inte mindre lockande att ha den i trädgården. Vilda växter är nästan alltid häftigare än trädgårdsväxter, mest beror detta på att vi klarar inte att skapa den miljön i trädgården som naturen själv skapar. Men jag vill ha en trädgård med växter i trots att jag är en sämre trädgårdsmästare än naturen själv. Sen skall jag akta mig för att bidra till skövlingen av växter i naturen men det är inte så lätt att veta vilka växter som har ett förflutet som vildväxande. Alldeles säkert har vi alla här på forumet någon gång inhandlat en växt som är vilduppgrävd. När det gäller småplantor av Guckusko och andra Cypripedium så tror jag inte det är någon stör risk idag att vi stöter på vildinsamlade plantor. De senaste åren har Holländarna mångdubblat sin produktion och mycket kraft läggs ner på att förädla fram nya sorter.
kerstin z5-6
05-03-2004, 11:38
Tack

Det var skönt att höra för även om min vilda guckusko är vacker så är C reginae en pärla

Som jag gärna skulle se i den mer odlade delen av trädgården

Lars Olof -Du har säkert vit o blåsippa naturligt snart ute -de får jag plantera om jag ska se dem -så jag är avis på sådana som har det naturligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.