Peztis
Tänkte jag skulle göra några små etiketter till trädgårdslandet på träpinnar genom att skriva ut på ett OH-papper och skära ut bokstäverna. Hittade i Word (el Writer då jag använder Open Office) en som heter Stencil som ju är gjord så eftersom alla bitar i bokstäverna sitter ihop (dvs innehållet i t ex O sitter "fast" med det andra) men jag tycker att det är lite för mycket att skära ut. T ext L:et är inte en rak bit verikalt och en horisontellt utan en böj på den horisontella biten.
Samtidigt ska det ju vara lättläst och tillräckligt tjockt för att kunna skära ut i underlaget.

Någon som har tips om bra font att ladda ned för att skräa ut till en schablon?

Och dessutom, jag ska måla det på vanliga obehandlade furubrädor. Tips om hur dessa ska behandlas för att helst kunna hålla några säsonger? Funderar på att måla dem vita med svart text.
Monarda
Jag har letat efter färdiga bokstavsschabloner till etiketter som jag tänkte göra. Har hittills inte hittat några med tillräckligt små bokstäver. På Panduro var dom minsta 1,5 cm höga och det är för stort. Har tänkt göra etiketter till alla mina pelargoner. Hittade jättebra "pinnar" på Biltema som egentligen är avsedda som brasstickor men perfekt storlek för detta ändamål.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/G...hor/Trastickor/

Tänkte sedan lacka dom med båtlack så håller dom några år. Får fortsätta att leta på nätet (eller gå en kurs i textning).
Peztis
Jag tänkte att om man skriver för hand eller har separata bokstäver så blir det alltid lite ojämnt, i alla fall om man är lika klantig/ivrig som jag är!
Så det var därför jag tänkte att om jag hittade en bra font och skrev ut hela ordet så fick jag det jämnt och fint fördelat, liksom.

Båtlack, säger du... Kanske inte är så dumt, det!
*Stintan*
Finns ju hur många fonter som helst om man googlar. Svårt att veta vad andra gillar.
Eva 33c
Sök på "stencil fonts" så får du en hel del träffar smile.gif
malcolm
Jag köpte en sådan här och sedan kan man köpa "plattjärn" av aluminium på byggvaruhuset och kapa till i lagoma längder, håller i en evighet. Har gjort en märkremsa med "Ingen reklam, tack!" till min brevlåda och den har suttit i flera år utan att ha förändras/lossnat.

[attachment=62964:31_4332_...5108_896.jpeg]
Peztis
CITAT (Eva 33c @ 19-07-2011, 10:15) *
Sök på "stencil fonts" så får du en hel del träffar smile.gif

Tack! Jag kollade också runt lite och kom fram till samma sak!
skånepåg
Har ju jobbat med Trycksaksproduktion så vet att det finns tusentals bara du söker på fonts =)
Men hitta några snygga är lite svårare, kollade lite snabbt bland mina men Tekton pro ext tyckte jag var halv mysig =)
Eva 33c
Fast nu sökte Peztis fonter som passade för schablonmålning. Tekton Pro duger ju inte till det... smile.gif
Peztis
CITAT (skånepåg @ 19-07-2011, 23:30) *
Har ju jobbat med Trycksaksproduktion så vet att det finns tusentals bara du söker på fonts =)
Men hitta några snygga är lite svårare, kollade lite snabbt bland mina men Tekton pro ext tyckte jag var halv mysig =)

Jag har faktiskt jobbat med just trycksaker så ja, jag vet att man bara kan söka på font. Men det finns ju miljarder olika och jag behövde lite hjälp i rätt riktning.

Grejjen är ju att det ska vara enkelt att skära ut utan en massa extra snirklar och serifer.

Om det "dåliga vädret" (äntligen regnar det!) håller i sig så får jag väl sätta mig ned och göra mina egna bokstäver.... smile.gif
malcolm
Kolla på hemmakanalen.se
Peztis
Jag har hittat en som verkar funka!
http://www.dafont.com/cleanvertising-nl.font

Skrev PERSILJA för att se hur det skulle bli och det ser ju bra ut!

Tack för hjälpen!
Överbölingen
Stencil
Bragadocio

Båda är anpassade att skära ut.

Fast det allra enklaste är ju att köpa 50 m svart persiennblade, skriv med gravyrpenna från Clas O och klipp så stor bit du behöver när du skrivit klart. Vik nederdelen till en spets så blir det en hulling som håller fast skylten i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon