CITAT (Fågelvägen @ 18-07-2011, 21:33)

"och jag vet att de luktar för mig ricktigt illa som ruttnan svett sockar i gammal plastpåse"
Blääh!

Om du tycker växten luktar så illa, varför i all världen vill du koka té av den?
Valeriana har visst förr använts som sömnmedicin, är det "kvällsté" du är ute efter?
Jo precis skall göra kvällste, har andvänt valeriana på tabblett en del innan och tänkte kolla hur det funkar så här lätt och för alla andras orors skull så tror jag det är mer miljömedvetet och klokt också för själen att plocka själv och torka, om man gör rätt, och det är därför jag försöker kolla upp varje växt noga.
Tabbletterna luktar även de illa men funkar lite grann i alla fall, men som sagt jag gör detta mäst för jag tycker det är bra för själen min är långtidsjukskriven och har detta som terapi, det spännande att se hur allt funkar.
bor tillsamans med en som hållt på lite med sånt här profetionellt och det var hon som inspirerade mig.
men jusst korgblommiga växter får man kolla upp lite extra.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-07-2011, 22:39)

Enlig den virtuella floran har förmodligen båda arterna vänderot använts likadant eftersom de kan vara svåra att skilja på. Personligen är jag skeptisk till att samla örter för att ha till te eller försöka kurera sig själv, det kan ta en ände med förskräckelse. Köp te i affären och medicin på Apoteket istället.
som svar, det gör jag redan, men tycker det är härligt att plocka ändå... som skrivet innan.
- Sophia