Full version: vänderot?
sonja_poem
[atÄr ute och plockar allt möjligt för att göra te på och tror jag har hittat vänderot som säljs på apoteket i namn av valeriana officinalis, skulle någon kunna hjälpa mig och bekräfta om det värkligen är denna väx????, eftersom det finns en del liknande växter som kan vara ricktigt giftiga.

- [attachment=62933:venderotstor.jpg]

- sophia

Här är en till bild på dem...

[attachment=62934:venderotk.jpg]

- sophia

och blomman...ganska suddig i blåsten:
[attachment=62935:venderotblomma.jpg]

- sophia
Fågelvägen
Bra att du frågar! Jag tycker man inte ska koka té på växter som man inte är bergsäker på.
Valerianans blomma har en lite sötaktig parfymaktig doft, som en del människor tycker är obehaglig. Dofter är inget att lita på om man vill identifiera en växt.

Har du googlat på Valeriana officinalis? Har du jämfört - för säkerhets skull - med hundlokans alla giftiga släktingar?
Azur
Ja, det där är en Valeriana, vänderot. Gissningsvis flädervänderot. Den är ganska vanlig. Dessutom en väldigt söt blomma.

Vilken giftig växt skulle man kunna förväxla den med?
sonja_poem
svar fågelvägen: ja jag har googlat och kollat i böcker men blir inte klok på det hela, bilderna är lite olika och så ja jag har inte fått fram ricktigt bra svar helt enkellt, fanns ett par som var lika den här vad jag såg...
och jag vet att de luktar för mig ricktigt illa som ruttnan svett sockar i gammal plastpåse, så hoppas det kan stämma...

men va bra, Azur: du tror det är valeriana, tros det går att använda den på samma sätt som valeriana offecinalis? förästen tidigare när jag såg dem var de lite mer rosa, då de blommade.

- sophia

svar:
Vilken giftig växt skulle man kunna förväxla den med?

- som inlägget innan dig, hundlokans alla släktingar och det är några stycken...

- sophia
Fågelvägen
"och jag vet att de luktar för mig ricktigt illa som ruttnan svett sockar i gammal plastpåse"

Blääh! sick.gif Om du tycker växten luktar så illa, varför i all världen vill du koka té av den?
Valeriana har visst förr använts som sömnmedicin, är det "kvällsté" du är ute efter?
Azur
Har tyvärr inte den blekaste om annan användning av flädervänderot än som trevlig ängsväxt.
Gossen Ruda
Enlig den virtuella floran har förmodligen båda arterna vänderot använts likadant eftersom de kan vara svåra att skilja på. Personligen är jag skeptisk till att samla örter för att ha till te eller försöka kurera sig själv, det kan ta en ände med förskräckelse. Köp te i affären och medicin på Apoteket istället.
CillaM
Ja, det är en valeriana! Hundkex, hundlokan har helt andra sorts blad än valerianan.
sonja_poem
CITAT (Fågelvägen @ 18-07-2011, 21:33) *
"och jag vet att de luktar för mig ricktigt illa som ruttnan svett sockar i gammal plastpåse"

Blääh! sick.gif Om du tycker växten luktar så illa, varför i all världen vill du koka té av den?
Valeriana har visst förr använts som sömnmedicin, är det "kvällsté" du är ute efter?

Jo precis skall göra kvällste, har andvänt valeriana på tabblett en del innan och tänkte kolla hur det funkar så här lätt och för alla andras orors skull så tror jag det är mer miljömedvetet och klokt också för själen att plocka själv och torka, om man gör rätt, och det är därför jag försöker kolla upp varje växt noga.

Tabbletterna luktar även de illa men funkar lite grann i alla fall, men som sagt jag gör detta mäst för jag tycker det är bra för själen min är långtidsjukskriven och har detta som terapi, det spännande att se hur allt funkar.

bor tillsamans med en som hållt på lite med sånt här profetionellt och det var hon som inspirerade mig.

men jusst korgblommiga växter får man kolla upp lite extra.

CITAT (Gossen Ruda @ 18-07-2011, 22:39) *
Enlig den virtuella floran har förmodligen båda arterna vänderot använts likadant eftersom de kan vara svåra att skilja på. Personligen är jag skeptisk till att samla örter för att ha till te eller försöka kurera sig själv, det kan ta en ände med förskräckelse. Köp te i affären och medicin på Apoteket istället.

som svar, det gör jag redan, men tycker det är härligt att plocka ändå... som skrivet innan.

- Sophia
Fågelvägen
Jag såg i vår flora att utbredningsområdet för Valeriana officinalis (den som används som medicinalväxt) är ungefär södra halvan av Sverige. Så om du bor i norra Sverige är det troligen någon av de de andra sorterna vänderot du hittar.

Att ströva i naturen och lära sig namnen på växter är väl bra för själen, också om man inte kokar té av det man hittar?
sonja_poem
jora säkert, men lite roligare att få något "resultat" av det hela också.
jag bor i västra , södra delen av sverige så det skall nog passa nu hoppas jag.

tack för hjälpen, skall nu våga plocka lite och torka.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon