Irene_L
Förra året sådde jag Japansk ostronört, Mertensia asiatica. Det är en perenn växt som får långa rankor som slingrar efter marken. Den har härliga blåaktiga blad och när det har regnat så samlas vattendropparna så fint i bladen.

[attachment=62940:japansk_...age_namn.jpg]

Min har ännu inte blommat men jag fick nu se att den har knoppar. Den ska sen blomma med ljusblå blommor.
Krolliljan
Har jag aldrig hört talas om. Den ser vacker ut tummenupp.gif
batski
Grattis! smile.gif Visst är det underbart när man kan luta sig tillbaka lite och njuta av resultaten av ens pyssel med växterna 000.gif
Lokan
Vilken vacker växt! Fin mot gruset. Var den svår att så? Stratifiering?
Lady Hamilton
Kalas fin bravo.gif
Irene_L
thanks.gif alla!

Lokan...Den behövde inte kyla för att gro men jag gjorde det enkelt för mig och sådde i januari. Efter ett dygn inne ställde jag ut sådden och sen grodde den när värmen kom!
Iren
Jättesnygg! Gillar blåtonen i bladen... Vill du återkomma då den blommar med en bild så vore det uppskattat rolleyes.gif
Irene_L
Nu blommar den med små, små ljusblå blommor! Knopparna är rosa och sen blir blomman ljusblå! Sååå söt!

[attachment=63181:japansk_..._blommor.jpg]
batski
000.gif
Eva i Skåne
Var/hur vill den växa? Är det en stenpartiväxt?
Den är väldigt söt, men jag vill veta om den är lönt att satsa på.
Irene_L
Jag vet inte så mycket om den eftersom jag sådde den förra året! Min är planterad i vanlig jord blandad med ko på påse.
Detta har jag hittat på nätet:

Japansk ostronört är en perenn som får långa rankor som slingrar efter marken. Bladverket är blåaktigt.
Den har ett utbrett marktäckande växtsätt.
Blommar med små ljusblå blommor. Knopparna är rosa
Den ska kunna självså sig lite.
Om man sedan vill flytta den så får man tänka på att gräva djupt för de har lite pålrotstendens.
Höjd: 20 cm
Blommar: juli-aug.
Läge: sol-halvskugga, väldränerat, tål ej vinterfukt.

kerstin z5-6
[attachment=63214:p8uf1bry...aoj03qgx.jpg]
[attachment=63213:DSC02372.jpg]
Mertensia maritima växer i naturen vid havet, tål det mesta och kan upplevas som för vid och stor om den sätts mitt i en rabatt.Den är snyggast när den får välla ut över en kant eller ut på grus.Den klarar även stenpartiläge.
Blommningen är fin den blommar med liknande blommor som de flesta mertensia har.Fröna är svår fångade:)
regniga somrar blir den stor o fin, men den tål torka bra med.Bladverkets dimmmigt blå utseende är dess främsta fördel.Ingen självsådd att tala om således ej invasiv
Iren
Tack för tipset! Kul med bilder thanks.gif
Ally
Var köpte du fröna?

Jag vill också ha!!!
kerstin z5-6
Fröna är svårfångade:) jelitto brukar ha dem
www.jelitto.com
Ally
Tack! Men vad dyrt det var, 12 Euro för en portion frö (fast för 50-100 plantor står det...)
Är det någon som vet var man kan köpa en planta?
Irene_L
Om jag lyckas fånga fröerna kommer jag sen ha dom till försäljning i min blogg "Blomster-frö till salu".
Nu har jag lagt fiberduk under plantan som blommar för fullt.
kerstin z5-6
Jag har nog några plantor i vår över.
Ally
Menar du att du kan skicka en liten planta nästa vår?
bravo.gif
Vad kan jag erbjuda tillbaks? Jag har sett bilder på din fantastisk trädgård, svårt att tro att jag kan ha nånting som du inte har!!!
kerstin z5-6
Återkom när de är födda wink.gif nån gång i april.
Ally
Tack! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon