HelénE
Sen några veckor tillbaka tittar dessa svampar upp i massor i mitt trädgårdsland.
Han inte haft några sådana på gräsmattan eller så tidigare och det enda som gjorts i år är att jag fyllt på med flertalet påsar koskit, sporerna måste komma därifrån.

Någon som vet vad det är för svamp? Har tagit bort massor men det kommer hela tiden nya. De är ca 3cm höga när de är helt uppväxta.

Om det ändå vore champinjoner eller kantareller, då skulle jag inte klaga.

Helén
[attachment=62942:svamp2.jpg]
[attachment=62941:svamp1.jpg]
Piccante
Jag vet inte vilken art det är men det finns flera arter som lever uteslutande på gödsel. Fullständigt meningslöst att hålla på att plocka bort dom, dels är det inte själva svampen du plockar bort och de kommer ändå inte sprida sig nämnvärt eller på något sätt skada något. Svampar lever uteslutande som nedbrytare och gör bara sitt "jobb" med gödseln.
HelénE
Hade inte en aning om att det fanns svampar som växte på enbart gödsel.
googlade lite och hittade massa info om att tydligen massa olika drogsvampar gillar att växa på gödsel, en del var ganska lika mina wacko.gif

Funderar på om jag kanske ska lägga om odligen och starta postorderverksamhet coolgleam.gif

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon