GrönMorot
Hej hej! smile.gif

Nu har ju mitt som säkert många andras grönsaksland kommit igång och det växer så det knackar i detta växlande väder! smile.gif

Så efter en behövlig gallring hittar jag, på en av potatisplantorna (kollade inte så noga på dem andra), liksom gröna som plantor/grejjer, dem ser ut lite som små, omogna tomater på utsidan och på insidan ser dem exakt ut som det! Det första jag tänkte var att blommorna blommat över och det var som frökapslar, men potatis sprid ju via rötterna !? Såå, vad kan det vara ? Någon som vet?

Bilder kan laddas upp i helgen, men förhoppningsvis har någon av er kanske listat ut det vid det laget... wink.gif

tack på förhand! //Simon
*Stintan*
Det var mycket riktigt en frökapsel du fått på potatisplantan. Man kan faktiskt fröså potatis biggrin.gif
Gossen Ruda
Potatis och tomat tillhör samma växtsläkte, Solanum tuberosum resp S. lycopersicum.
GrönMorot
Tackar så mycket, då slipper jag vara orolig! wink.gif

*S- Så om man låter dem hänga kvar och "mogna" skulle man alltså kunna använda dem sen, eller !? ;D
Hehe, jaa. Jag blev glatt överraskad då jag alltid trott potatisen sprider sig via sina rotknölar... tongue.gif

Go- Så det är därför man säger att Tomaten är en frukt? ;S

Jaa, tack åter igen! smile.gif
*Stintan*
Använda fröet ja men inte att äta då den är giftig.
Bajare
Om du får mogna frön, så kan du försöka att odla fram nya potatisplantor, men de skulle har andra egenskapar som moderplantan.

Bajare
GrönMorot
Tack igen! smile.gif
Gunnar i Danmark
Jag odlar de flesta av mina potatis från frön. De är mindre än tomatfrön, och jag odlar dem bara för att ta fram läggpotatis för nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon