Jag undrar lite hur man gör för att övervintra balkongväxter? Har oftast förodlat och planterat ut i balkonglådor tidigare år, men börjar tröttna på allt jobb och den tid det tar innan det hinner börja se grönskande ut med ettåriga växter.
Så jag funderar helt enkelt på att ha lite fler perenna växter på balkongen framöver. Skulle gärna vilja ha lite vinbärsbuskar, syren, kaprifol m.m! Grävde dessutom upp en lavendel- och en hallonplanta från min mormors kolonilott och planterade ut på balkongen i stora krukor förra veckan. Men hur får jag dem att överleva till nästa säsong?
Jag bor i zon 2 och har en icke inglasad söderbalkong med sol hela dagen, oftast ganska vindstilla. Har heller inte tillgång till något svalt förråd eller mark att gräva ner en kruka i under vintersäsongen. Så hur brukar ni göra? Låta dem stå kvar och använda speciella isolerande krukor eller linda in i frigolit? Eller ha dem inomhus? Ska de ha något vatten under tiden?
Inte för att det riktigt är dags ännu, men man kan ju planera framåt lite..!
Hej kära Övervintrare!
Under min balkongtid så övervintrade jag lavendel, klematis och rosor i kruka på min ej inglasade och storm-utsatta balkong med söderläge.
Lätt som en plätt! Skaffa på byggmarknaden en skiva frigolit så tjock som möjligt och med mått så att dina växter kan stå på den. Kan ju skäras till på olika vis. Så använde jag mer frigolit för att fixa sidostyckena som jag sedan fixerade med bred proffstejp. Sedan lade jag på ett lock av bubbelplast som jag bara hade på när det var extra kallt. Detta är zon 1 förvisso men eftersom vi har att göra med utomhusväxter så borde det ju funka längre norrut.
Godvän till mig snodde bara in sina klematiskrukor i bubbelplast och satte en papperssäck över alltihop när vädret var otrevligt. Det funkade också.
Hoppas detta var till hjälp.
Margita
Tack för tipset Margita! Ja det får nog bli en hel del frigolit i vinter. Funderar på om man kanske kunde bygga en "frigolit-kista" stor nog att ställa ner alla krukor i, och sen får man väl fylla ut med lite bubbelplast eller något emellan.
Men hade du växterna i terrakotta- eller stengods-krukor? Och gav du dem något vatten under vintern eller blir det bara is av det?
CamillaWE
21-07-2011, 12:18
Som nybliven balkongägare var detta en fråga som jag har börjat fundera på. Så bra att någon hann före att ställa den

Låter som ett bra och smidig lösning att bygga en frigolitlåda. Hur gjordes locket av bubbelplast (gjordes t.ex. en träram)? Behöver man täcka växterna när det snöar?
De växter jag tänkt övervintra i år är kryddväxter (dill, persilja, gräslök, timjan och rosmarin) och pelagoner. Kommer dessa också att klara sig i frigolitlådan eller behöver de en annan övervintring? Tror inte alla av kryddväxterna lämpar sig för att övervintra utomhus, men jag har inte läst in mig på det än, men rosmarin och timjan klarar frost om jag förstått rätt.
Kärleksört övervintrade i vanlig kruka.men denna sommaren har jag planterat anisört,malva och en sorts flockel i frigolitlådor. Ska bli spännande att se om dom klarar vintern.
Jag har haft mycket besök av humlor och bin i sommar!
theresen
27-08-2011, 23:58
har samma bekymmer, mycket jobb för lite och sen utdelning så jag tänkte skaffa lite perenner nästa år + att det finns fler perenner än sommarblommor som kan stå halvskuggit.
jag har införskaffat mig ett miniväxthus som jag tänkte testa att övervintra mina granatäppel i, tänkte ha mycket mer men haft en hiskelig massa ohyra så allt annat har åkt och kommer att åka ut.
tänkte bara ta ur lerkrukan och sätta ner i lika stor plastkruka och sen en massa hopskrynklat tidningspapper runt och mellan krukorna och sen in i växthuset.
detta tänkte jag göra när det börjar närma sig 5grader ute, men vanliga perenner så räcker det kanske lite innan det börjar frysa.
Tillslut gjorde jag så att jag köpte en enorm jutesäck och ställde ner krukorna i (på lite brädor som isolering mot betonggolvet). Sen fyllde jag den med ihopknölade tidningar. Stänger till om det är kallt och öppnar upp när solen skiner. Och hallonplantan har börjat få massa gröna små skott!

Tur att det var en snäll vinter. Lavendelplantan är jag osäker på om den överlevt, men den var nog tveksam redan innan vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.