Full version: Amaryllis - i fas?
Ninix
Jag har en amaryllis som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Skulle ju gärna vilja få den att blomma igen i vinter!

Vet inte riktigt vad som är den rätta proceduren, men efter att den var ny och hade blommat i julas lät jag den stå kvar i fönstret och fortsatte vattna den som vanligt. Av nån anledning fick jag för mig att bladen skulle vissna ner och att jag då skulle kunna vinterförvara den torrt i förrådet.

Men den fortsatte ju ha gröna blad hur länge som helst! Så i våras nån gång när det blev varmare lät jag den flytta ut på balkongen. Har inte gett den nämnvärt mycket vatten och tillslut nu i sommar bestämde jag mig för att den inte skulle få nåt mer vatten för att vissna ner.

Men det kanske är helt fel tillvägagångssätt? Kanske jag skulle fortsätta ge den vatten och näring nu under sommaren för att sluta vattna och låta vissna ner till frosten? Och sen väcka den igen i november?

Har försökt läsa igenom olika metoder för hur man ska göra men vet inte riktigt vad jag borde göra med den här löken just nu. Hur brukar ni göra?
evaisa
Det låter som att du har tänkt rätt!

Efter blomningen behöver den näring och tillväxt. Sen skall den vissna ned och vila.

Men hur man får den i fas är jag inte bra på. Jag TROR att den behöver 8 veckor från väckning till blomning.

Behöver vilotiden ha en viss längd? har det någon betydelse om löken vilar en vecka eller två månader? Kan den vila ännu längre?

Jag tror din lök kommer att blomma om, frågan är bara när ;-)

mamamaggan
Chansen att den blommar om är nog stor.

Jag har fått lära mig av en blomsterhandlare att efter blomning , så länge den har gröna blad , ska man ge den gödning minst en gång i veckan . Det gör att löken tar åt sig näring .

Under sommaren kan den gärna grävas ner i trädgården till den första frosten. Då tar man in den och börjar vattna den i oktober - november så ska den blomma till jul.
rosita
Så här gör jag:
Amaryllis: skär av blomstängeln vid löken, låt stå i fönster ej direkt sol, efter frost i trädgård eller växthus skuggigt. 1:a veckan i sept skär av alla blad intill löken, skölj av all jord och klipp rötterna till 7 cm längd. Rulla in i tidningspapper och lägg i en papperspåse i svalen ca 8 veckor. Plantera i blomjord, krukan ska ge plats åt löken + 2 cm till krukkanten, 1/3 av löken ska vara ovan jord. Vattna, ställ varmt och mörkt tills knoppen visar sig. Ställ ljust och vattna försiktigt vid behov, dock ej på själva löken.
Det lyckas för det mesta att få löken att blomma till jul!
Alexander-VG-zon3
Det finns många sätt att göra med lökarna, kan också skilja lite efter art/sort. Även hur lång tid det tar till blom varierar. När man har dom ute se upp för sniglar och larver! som gärna äter dom.
Agnetha W
Men hur gör ni med de så kallade "Swamp Amaryllises" då? De där som inte har någon påtaglig viloperiod med fällda blad? Jag har två stycken blomstora lökar...som jag inte kan få att blomma.
Vad gör man då?
tack på förhand,
Ninix
Tack för svaren!

Då ska jag nog fortsätta vattna ett tag till.. Och kanske ge näring då också. Det har den ju hittills inte fått alls. Räcker vanlig blomnärig tror ni, eller borde det egentligen vara gödsel? Kul att höra hur du brukar göra, rosita. Bra med tydliga tillvägagångssätt sådär. Tyvärr har jag ingen sval, men undrar om det skulle fungera med källarförrådet? Det är visserligen inte lika kallt som en sval, men åtminstone några grader kallare än i lägenheten.

Att klippa ner bladen och låta den vila redan första veckan i september låter ju rimligt om den ska hinna vila 8 veckor. Då borde det ju bli tidigt i november man väcker den igen, och då får den ju tid på sig att rota sig och växa upp lagom till december. I och för sig är det inte så jätteviktigt att pricka in just julen, vore bara kul att överhuvudtaget få den att blomma igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon