Australia
Jag har två st småträd i krukor, ett olivträd och en kamelia.

Båda två är nu cirka tre år gamla och har börjat luta ordentligt, nästan så att det är risk att krukan kan välta. Det är väl egentligen inte läga att plantera om nu men känns som att jag borde göra något. Men vad?

Har hört att man inte ska räta upp dem genom att plantera om så att stammen står rak och rotsystemet ligger "snett", men vad kan man i så fall göra istället?

Kamelian är väldigt fin om man tittar på bladen men den har ännu aldrig blommat. Behöver den gödning tro, och i så fall av vilken sort?
Bassam
Hej

Du kan omplantera dem men ta försökta att alla jord klumpa ska ta helt plus du ska vattna noga första veckor efter omplantering men om blomning du ska vänta lite , det är bra gödning för att växter ska ge blommor , gödning som har mera Fosfor p kalium K med lite kväv N.

H:Bassa
Alexander-VG-zon3
Hur sköter du dom ? hur står dom ? vilken jord är de planterade i ? hur planterade du dom ? vad är det för typ av kruka ?
Australia
Hej, och tack för era råd!

Oliven står i en stor lerkruka och är planterad i rosjord, vilket jag fått höra ska passa dem bra. Kamelian står i plastkruka och i citrus-/medelhavsjord. Tror mig ha hört att den skulle trivas bättre i rhododendronjord men det kan ju bara köpas i jättesäckar och det gör jag bara inte. Har ingen annan användning för sådan jord... Förra året tror jag den fick stå i vanlig P-jord. Bladen är superfina och glansiga men den har ännu aldrig haft en enda blomknopp. På vintrarna har båda stått i ett mörkt och svalt förråd (ca 5-10 plusgrader) men då har jag haft en växtlampa tänd på dagarna. Reducerad vattning på vintern. Sommarperioden står de ute och regnar det inte på dem så vattnar jag, varken dränker eller torkar ut dem, fast kamelian får torka till lite extra enligt instruktionen som kom med plantan.

När jag planterar dem, särskilt första gången, var jag noga med att sätta dem rakt upp och mitt i krukan. I slutet av sommaren såg det mer ut som om jag satt dem nära ena kanten och de lutade. Har beskurit dem lite förra sommaren för att få dem mer buskiga. Oliven har blommat två år i rad men utvecklar inga frukter sedan, vilket jag hade väntat mig. Har inte gett dem någon gödning alls i år. Förra sommaren fick de några frön "blå korn" i krukorna vid ett tillfälle. Har heller inte brytt mig om att snurra på krukorna vilket man kanske ska (men jag tänker att ingen snurrar växterna ute heller och de lutar ju inte för det???) Flyttar dem dock ibland om det blir alltför soligt och varmt, så helt stilla står de inte heller.
Alexander-VG-zon3
Har krukorna hål i botten ? hur står dom nu ? hur ser rötterna ut ?

Det jag tänker är att rötterna är dåliga och kan antingen inte hålla upp kronan eller att dom har börjat dö/ruttnat och inte rotat sig ordenligt och att delar av rotsystem blir mindre stabilt.

jag brukar använda vanlig krukväxtjord och plantjord till Oliver. Kamelia vill ha lågt ph i jorden, har den fina blad och växer bra i den jord som den står i så fungerar det ju bra. Citrus/medelhavsjord har dock oftast ett lågt ph. Oliver vill ha högt/neutralt ph.

har du planterat dom i stora krukor direkt ? såfall kan det ju vara att dom lutar i den nya lösa jorden av att rötterna inte rotat sig än.

Kamelia är en som inte gillar torka, och ska bara torka upp lite innan den vattnas igen. Oliven däremot är det viktigt att den får torka upp, dock inga långa perioder utan vatten.

Snurra på dom behöver du inte göra, ute får de tillräckligt med sol. Tycker det låter lite snålt med näring, speciellt kamelia vill ha näring så att den orkar bilda knoppar tummenupp.gif kamelia sätter knoppar i mitten av sommaren/sen sommaren som sedan blommar under vintern-vårvintern-våren, beroende på sort en del är dock höstblommande. Men ingen näring för sent på sommaren, då dom ska invintra till hösten.

Du behöver heller inte flytta dom om det blir för varmt och soligt, Oliven kan inte få nog med sol och värme här, efter avhärdning vill den gärna stå i full sol hela dagen. Kamelian efter avhärdning trivs bra i halvskugga, den behöver du inte heller flytta om det blir för varmt dom tål värme.

Av oliver finns det både självfertila och inte självfertila, för att det ska bli bra fruktsättning behövs två oliver (oliver vindpollineras, man kan skaka kronorna i varandra om det inte blåser).
*Stintan*
Men flaxxs nog kan väl växter dras mot solens håll och växa snett även om de står utomhus.
Alexander-VG-zon3
Jo visst kan dom det såklart beroende på hur dom står, men som dom lutar mot solen inne blir det inte ute om dom står i rätt läge. Oliv exempel vill ha mycket sol och då får den så pass mycket att den inte behöver flyttas/vridas. Står den i norrläge eller skuggit läge så kan det så klart hända att tillväxten blir långdragen, dock tror jag inte det blir så mycket att hela alltet lutar.

En bild hade nog varit bra ?
Australia
Båda krukorna har hål i botten och rotsystemen har alltid sett friska ut. Dock fick nog kanske oliven en alltför stor kruka i början och då kan det väl hända att jordklumpen med rötterna kan vrida sig i den lösare kringliggande jorden kan jag tänka...

Ska försöka åstadkomma bilder på dem under dagen - bara jag får in dem i datorn!;)

Just nu står båda mot en östergavel och har både sol och skugga under dagen. Hade dem mot en södergavel tidigare, men där blev stekhett och kameliabladen blev då sladdriga så det var därför jag flyttade dem.
Alexander-VG-zon3
Ja bilder på dom är nog bra tummenupp.gif

Ja Kamelia vill inte alls stå i direkt söderläge (intill en vägg ?), östläge trivs dom bra i, ska dom stå soligt hela dagen är det viktigt att dom får näring och vatten och har en bra jord som håller fukt och näring.

Oliven vill däremot ha mycket sol och värme, så den hade jag satt tillbaka på södersidan igen. smile.gif

Kamelia och oliv ska inte behandlas lika och trivs inte i samma läge, kamelian kommer från japans fuktiga skogar med utpräglat havsklimat med ett mer jämnare klimat med en svalare period. Oliven kommer från medelhavsområdet, mindre asien, och vill ha medelhavsklimat med soliga och heta och torra somrar men också en sval vinter.
Bassam
Hej

Om jorden har mycket kväv det blir lite blommor eller inte ,

H:Bassam
Australia
Oliv framifrån

Oliv från sidan

Kamelia framifrån

Kamelia från sidan

Kamelian har som ni ser alla bladen vända åt samma håll, så den har fått en fram- och en baksida kan man säga. Kanske för att jag inte snurrar den och baksidan mestadels fått stå mot en vägg?

Båda känns mer som buskar än som blivande träd, men det kanske tar tid? Har klippt topparna på dem de två föregående höstarna för att få mer grenar. Bör jag göra det i år igen tror ni?

Provar att ställa tillbaka oliven mot södergaveln igen, fast som vädret är nu kvittar det nog. Hoppas sommarn kommer tillbaka lite till! smile.gif

När det gäller frukter på oliven, finns det särskilda hon- och hanplantor av dem eller räcker det med två olika plantor vilka som helst? Eller kan man rent av skaka två olika blommor från samma planta mot varann och hoppas på resultat? giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon