Tingstäde
Jag är inte astmatiker,rökare eller i övrigt allergiker. Men när jag kör min motoriserade ogräsrensare med tråd och kommer i skelört for jag andningsproblem. Någon som vet mer? Kan man bli riktigt dålig?
Fågelvägen
Har du inte googlat på skelört?
Hittade bl.a. "Chelidonium majus, skelört. Ytterligare en gammal häxört. Den är en ogräs med mycket giftig, orangegul växtsaft och giftiga frön."
Somliga tycks använda den för att framställa någon sorts droger.
Jag har tyvärr ingen aning om hur dålig man kan bli.

What doesn't kill you makes you stronger? I doubt it.
Piccante
Skelört odlades förr för sina opiater som man framställde morfinliknande preparat av. Effekten bör väl likna opiumrus, hur nu det är crazy.gif
Tingstäde
Jo - skelört tillhör vallmosläktet. Visst har jag Googlat, även på Giftinformationscentralen, men bara hittat lite diffust om lokalreaktion i munslemhinnan om man får den gula saften där - men inget om astmaliknande reaktioner. Man kan ju tänka sig att när man går runt med en ogräsröjare så kan det bli en aerosol av växtsaft. Något rus har jag då inte märkt. Men - utifrån mina erfarenheter är det något jag vill varna för - väl i synnerhet dem som redan har astma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon