Full version: Dum fråga kanske...
innerlig
Jag är nybliven uteplatsinnehavare och undrar över detta med att ha ätliga saker i rabatten (kryddor, bär etc). Kan man ha sådant i vilken jord som helst, tillsammans med vad som helst i rabatten och ändå äta det utan risk? (Tänker nu inte på chansen till att det skall växa bra eller så utan mer på vad de ätliga växterna innehåller när de vuxit upp och man stoppar dem i sig)
*Stintan*
Det går säkert bra.
Bengalow
Man skördar det man sår eller sätter. Om du inte är förtjust i giftiga växter, så sätt inte sådana! Det finns listor på sådant på Google, eller Giftinformationen. Sedan kan man ju ha allergi...
fvd
Jag är inte riktigt säker på vad du menar, men om jag har fattat rätt så undrar du om gift kan spridas från andra växter till det du skall äta. Det skulle ju i så fall vara om någonting från den giftiga växten flyger omkring i rabatterna. Det har jag inte tänkt på det borde jag kanske, men jag tror inte risken är så stor eftersom jag lever och har hälsan, Jag klipper ofta ner det jag städar undan till hösten rakt ner där jag står, alltså komposterar på plats. Så det dyker upp allt möjlig i mina rabatter dill massor med tomatplantor och kryddor av olika slag. och det låter jag sedan växa i fred. Dessa exemplar växer ofta bättre än de jag har drivit upp någon annanstans och kräver 0 arbetsinsats. Däremot är jag noga med att inte äta något som är i närheten av gatan eller grannens bil bl a har jag ett äppelträd på framsidan av huset vars äpplen vi aldrig äter. Det finns säkert någon annan här på forumet som kan ge närmare besked. Jag går mest på känsla när jag gör något ute, det fanns inget odal.nu när jag började syssla med växter. Nu tycker jag att det är fantastiskt att man kan kommunicera så här mycket roligare.
rosita
Menar du kanske om man kan odla grönsaker i en vanlig rabatt bland andra växter? Det kan man även om jorden är gödslad med konstgödsel och kanske även om man sprutar gift över allt som växer där. MEN det kan vara bättre att ha en jord som är gödslad med naturgödsel och att inte spruta gift över någonting i närheten, om man inte vill äta det som växer där. Andra växter kan växa i naturgödslad jord och det vi stoppar i munnen är ju bäst om det inte är något gift på. Å andra sidan så är ju de grönsaker du köper i affären ofta sprutade med gift och växer i jord med kemikalier, såvida du inte köper ekologiskt odlat förståss!

Hur man gör bestämmer man ju själv när man odlar!
malcolm
Jag ser ingen som helst anledning till oro.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon