Krolliljan
Köpte tre nya riddarsporrar, två blå och en vit. De blå har fått mjöldagg. Har sökt runt lite med google och läst att man bara ska slänga dem. Ska jag det? Eller är det någon som vet hur man kan rädda dem?
Gunilla T
Inte skall du slänga dem - riddarsporrar får ofta mjöldagg, speciellt vid torka. De kommer upp fräscha och fina nästa år igen men troligen får de mjöldagg igen vid denhär tiden på sommaren
vanjalarsa
Hej
Jag har samma problem. Kan det löna sig att flytta dem till en fuktigare plats?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Krolliljan
Jag prövar väl ett år till då. Men i stället för att flytta dem prövar jag att lyfta dem till våren och byta ut till lite mer fuktighetsbevarande jord.

Tack för era svar tummenupp.gif
Funderar på om någen vet om de blå är känsligare än de vita som är hur friska somhelst?
Gunilla T
Vet inte om det är någon skillnad mellan färgerna, alla är ju hybrider. Riddarsporrar har också den egenheten att de nedersta bladen blir gamla fort och vissnar - ser skräpigt ut.

Om det hjälper att flytta vet jag inte - en del växter får lätt mjöldagg och riddarsporre är en sådan.

Jag har tagit bort en del av mina och kommer så småningom att ta bort alla. Jag tycker inte de är odlingsvärda - de får mjöldagg, bladen nertill vissnar och de kan inte stå utan stöd. Även om de har stöd bryts blomman lätt av vid regn eftersom den blir så tung.

Många tycker de är vackra - jag tycker de har alltför många minus....
Krolliljan
Jag har kasaserat andra växter innan p g a mjöldagg tex mina höstastrar.
Nu har jag bestämt mig. Jag kastar bort de blåa och behåller den vita.
Tack för ditt svar Gunilla
Bassam
Hej

Du kan ta bort skadad delar och bränna dem och sen du kan vattna dem eller spreja dem på vatten som lösablandad med huvudverkverk tabletter som hete ( Asprin en tablett räcker till 20 liter vatten ) , Jag köpte från apoteket i går , förskare skrev att den är bra mot Svamp sjukdom för att den stärka växter så växter lämna inte Svamp eller insekter attackera dem och den är miljö vanlig som bryter inom jord till bra material till växten.

Det är bra om du byter 10cm av jorden för att undvika nya generationen att kommer nästa år.

H:Bassam
Piccante
Jag håller med Bassam om att byta jord. Sporer från mjöldagg och andra svampsjukdomar finns ofta kvar i jorden och ger upphov till en ny generation. Håller man rent under från sjuka blad och byter jorden överst så minimerar man risken.
Aspirin vet jag inte om det funkar? Däremot kan man ju testa att spraya med atamon.
Krolliljan
Ok. Jag tar mig en funderare till. Jag köpte annars vad Gunilla skrev. Jag brukar ha som pricip att inte ha växter som är "besvärliga". Om man måste binda upp dem hela tiden och hålla på att jaga skadedjur och mjöldagg så brukar de få utgå. Men kanske riddarsporrarna får bli ett undantag för att de är så vackra.
Tack Bassam och Markus_H
Krolliljan
Då var det klart. Jag har grävt upp dem och min syster har tagit hand om dem. Nu får vi se om hon lyckas bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon