|
Gossen Ruda
20-07-2011, 08:37
Detta förekommer nog lite här och var men uppmärksammas ibland. GP. Jag är lite splittrad i frågan och vill nog gärna se på platsen innan jag dömer. Det pågår en ständig dragkamp mellan trädbevarare och ljusönskare. Som Strindberg skrev i Esplanadsystemet: Här rivs för att få ljus och luft, är inte detta nog?
Visst pågår det diskussion om allmänna områdens specifika träd och om träd generellt. Diskussioner och olika åsikter finns också om olika byggnader och vägar, om bilar, parkeringsplatser, bullrande verksamheter och allt möjligt.
Det är skillnad på att debattera och att handgripligen utföra sabotage för att genomdriva sin vilja. Träd ingår i våra gemensamma miljöer och vill man se ändringar får man skapa opinion för detta precis som för andra som vill se lägre bebyggelse eller har andra förändringsidéer kring allmänna miljöer.
De som förgiftar träd kan ofta inte samla särskilt stora opinioner. Det handlar ofta om deras egna utsikter från redan attraktiva bostäder. Argumenten de har är inte hur det skulle bli bättre för en större allmnänhet om träden på en gata tas bort. Det finns inga paralleller med Strindbergs esplanadcitat här.
Att trädförstörelsen verkar ha ökat på senare år är ytterligare ett skäl att stötta Kemikalieinspektionen i att förbjuda glyfosatprodukter på marknaden. Och att ytterligare utveckla polisens tekniska undersökningsmetoder vid utförd trädförstörelse.
*Stintan*
20-07-2011, 11:17
Jag så på TV ett reportage om att det förkommer oftare än man kan tro att folk ringbarkar en massa träd eller borrar och sätter i ecopluggg. Det var ingen rolig syn kan jag tala om och ibland var det på platser som inte hade ett dugg med nån utsikt eller något med att någon önskade mera ljus. En skogsägare som var med i reportaget förlorade stora summor på tilltaget.
Själv vet jag flera som sågat ner träd på andras mark för utsiktens skull. En utsikt dom i slutänden fått betala dyrt för.
Jag ser det som egenmäktigt förfarande, likvärdigt med stöld, och ett stort träd är verkligen inte billigt eller lätt att ersätta för ägaren.
Gossen Ruda
20-07-2011, 13:15
Jag försvarar inte tilltaget men vill ändå se helheten innan jag fäller ett avgörande. Att snacka om att skapa opinion är knappast verkningsfullt om det exempelvis gäller en rad med 30 m höga träd i söder 10 meter från tomtgränsen. Träd som kanske dessutom har vuxit upp efter tomtens utstakning. Vad har man för chanser som ensam tomtägare då om man inte bara vill odla mossa? En enskild tomtägare her inget att sätta emot exempelvis en kommun.
Jag tycker mitt förslag är bra om att man skall kunna kräva att träd som står lika nära tomtgränsen som de är höga skall kunna krävas att tas ner. Gäller givetvis bara för bostadsfastigheter och inte fruktträd upp till en viss höjd. Jordabalken som reglerar detta med träd är hopplöst föråldrad för den skrevs långt innan villatomter blev vanliga. Frågan är om inte häckar och träd är en av de vanligaste orsaken till grannbråk.
Jordabalken är visserligen gammal men tilläggen om utskjutande grenar mm har tillkommit på senare tid vad jag vet.
Om man låter enskilda fastighetsägare få så stort inflytande 30 meter utanför deras tomtgräns utan att de ska behöva hänvisa till annat än sina egna intressen, så skulle det vara ett intressant exempel. Varför skulle det endast gälla träd med viss höjd? Varför inte också frånvaron av behövda träd? Eller förekomst av bilar 30 meter runt tomten? Buller från maskiner, eller andra ljud? Varför är det bara privata fastighetsägare som får styra över närmilöerna? Varför inte andra sm verkar i området? Eller som passerar, eller som behöver de gröna miljöerna - dvs vi alla?
Att man blir ägare av en tomt innebär inte att man kan sträcka ut sina privata intressen långt utanför denna gräns, utan att man får andra med sig och kan göra gemensam sak. Lyckligtvis. För säg den som vill vara samhällsplanerare, eller ens något så begränsat som stadsplanerare eller stadsträdgårdsmästare, om alla med privata tomter fick råda och styra också utanför sina tomter.
Träd behövs i våra allmänna marker. De villaägare som inte vill bo med träd har massor av områden att välja på. Villaägare (jag är een sådan själv) är det inte synd om, vi har i stort sett 100% inflytande i alla fall på någon markplätt. Är man inte markägare har man inget sådant inflytande alls.
andersen
20-07-2011, 15:08
CITAT (Gossen Ruda @ 20-07-2011, 14:15)  Jag försvarar inte tilltaget men vill ändå se helheten innan jag fäller ett avgörande. Att snacka om att skapa opinion är knappast verkningsfullt om det exempelvis gäller en rad med 30 m höga träd i söder 10 meter från tomtgränsen. Träd som kanske dessutom har vuxit upp efter tomtens utstakning. Vad har man för chanser som ensam tomtägare då om man inte bara vill odla mossa? En enskild tomtägare her inget att sätta emot exempelvis en kommun.
Jag tycker mitt förslag är bra om att man skall kunna kräva att träd som står lika nära tomtgränsen som de är höga skall kunna krävas att tas ner. Gäller givetvis bara för bostadsfastigheter och inte fruktträd upp till en viss höjd. Jordabalken som reglerar detta med träd är hopplöst föråldrad för den skrevs långt innan villatomter blev vanliga. Frågan är om inte häckar och träd är en av de vanligaste orsaken till grannbråk. Nja vet inte det, säj om granne vill inte ha insyn på sin tomt, skulle han då bli tvingad att ta ner träd som tex farfar planterade en gång? vad har man då för ägarrätt? det är en sak om det står skrotbilar och bråte på tomten, att grannar då vill ha bort det, men träd eller växter borde inte grannar ha något att säja till om, men jag vet att det bråkas om tex grannens maskrosor eller ovårdad gräsmatta, men jag tycker att det är fel.
Gossen Ruda
20-07-2011, 15:41
Man behöver inte höga skogsträd som insynsskydd, det räcker med en häck på 2 m.
Cilla, jag tycker du skall läsa lite bättre. Spela inte över. Det gällde enbart träd så höga att de skymmer solen i hög grad eller vid en storm skulle kunna nå annans tomt. Hur kul är det om grannens jättegran blåser ner över ditt näsduksträd som just börjat blomma efter sju sorger och åtta bedrövelser? Eller över din nyinköpta bil? Eller över din friggebod/lekstuga och krossar den inklusive barnen innuti? Man har ett ansvar att inte påverka sina grannars tomt eller skada densamma.
Jag har själv i år märkt vilken skillnad det kan vara. Förra året blev jag någorlunda sams med grannen på landet som äger skogen runt en del av min tomt och fick lov att ta ner träd, samtidigt som de fick lov att använda min parkering. Förra vintern hann jag bara ta ner en jättegran, som för övrigt hamnade med toppen bara 2 meter från min häck. Så nära växte den men eftersom den stod en bit uppe på berget skuggade den ännu mer. Plus en liten fura. I vintras blev det bättre, 4 granar, två björkar och en fura tillsammans med en massa småträd åkte ner. Jösses vilken skillnad. Växterna växer så det syns och gräsmattan hinner torka upp på dagarna. Till hösten kommer mer träd att åka ner, men nu är det Trafikverkets. Jag har tillstånd även därifrån.
Apropå Trafikverket så är det även nytt på gång där. Det har ju varit eviga problem med att träd blåser ner över järnvägarna och stoppar trafiken ibland i veckovis. Säg Gudrun eller Per till en järnvägare och h*n får stora skälvan. Nu pågår det ett trädsäkringsprojekt som skall garantera trafiken även när det blåser. TRV får via Lantmäteriet servitut på att ta ner alla träd upp till 20 meter från spårmitt. Utöver detta får man ta ner alla andra riskträd som inom en 20årsperiod skulle kunna bli så stora att de kan blåsa ner på spåret. Detta givetvis genom att ersätta markägarna. Markägarna som fattar vad det hela går ut på brukar sällan protestera. Tyvärr har TRV nu fått brist på pengar så man har inte råd att ta ner träd man redan förhandlat sig till men nu hjälper jag dem utan kostnad vid järnvägen nära min sommarstuga.
*Stintan*
20-07-2011, 17:25
Hör du inte själv Ruda hur orimligt ditt förslag låter. Det kanske funkar hos dig på landet där du inte har någon granne boende 15 meter från din tomtgräns. Du kunde ju lösa ditt problem utan att det finns några regler.
Folk dödar träd för att få sjöutsikt/glimt och en massa andra konstiga orsaker inte p.g.a. att träden skulle utgöra någon risk. Jag hade en över hundraårik mycket vacker ek med en enorm krona precis i tomtgränsen till en bit åker. Jag hade blivit vansinnig om grannen 200 m bort som inte ägde åkern tagit död på den för att få sjöglimt. På ett ställe vet jag en som sågade ner en massa träd nere vid sjön en km från sitt eget hus bara för att få se mer av vattnet.
I reportaget jag såg var en hel liten skogsdunge med många lövträd sabboterad genom ringbarkning och där fanns inte ens några boende i närheten.
Trädförstörelsen beror långtifrån alltid på att grannens höga träd skuggar tomten eller utgör en risk.
Gossen Ruda
20-07-2011, 17:34
Jag försvarar inte på något sätt att på egen hand döda eller ta ner träd men jag förstår kanske varför man gör det. Den enskilde har ingen som helst möjlighet att påverka sin omgivning även om den trots allt har betydelse. En gång fick man exempelvis sitt taxeringsvärde förhöjt pga sjönära läge, även om en tät skog skymde utsikten. Höga träd kan skugga tomten. Observera att man kan även få sin befintliga utsikt eller solsken förstört pga trädplanteringar som man inte kan påverka det minsta. Lite samarbete från båda håll hade nog varit att föredra. Trots allt är större delen av Sverige skogtäckt så varför tjafsa om några enstaka träd? Det som vill bo mitt i en skog kan säkert hitta en sån tomt, eller hur smuleborg?
*Stintan*
20-07-2011, 18:54
Men debatten handlar ju egentligen om den ökande trädförstörelsen som är rena sabotage åsamkade av trädvandaler.
Du hade ju möjlighet att påverka din omgivning och det kan säkert många andra också göra men varför ta död på träd i en park eller skogsdunge? På vilket sätt skulle dom träden störa någon.
Huggorm
20-07-2011, 19:11
Här har vi ett dagsaktuellt exempel: http://arboarkticum.blogspot.com/2011/07/lonnmordare.htmlCITAT (Gossen Ruda @ 20-07-2011, 18:34)  Trots allt är större delen av Sverige skogtäckt så varför tjafsa om några enstaka träd? Det som vill bo mitt i en skog kan säkert hitta en sån tomt, eller hur smuleborg? Det mesta av Sveriges skogar består av produktionsskog, monokultur av gran eller tall. Det är en väldig skillnad på de "skogarna" och de dungar av blandade trädsorter som växer upp på orörda plättar nära städerna. Något jag funderat på är hur kul det är med sjöutsikt om marken ner mot sjön består av ett hygge? Jag tycker det finns få naturtyper som är tråkigare än hyggen, som i länken ovan bestående av halvmeterhöga stubbar och stora högar med ris.
Gossen Ruda
20-07-2011, 19:49
CITAT (*Stintan* @ 20-07-2011, 19:54)  Men debatten handlar ju egentligen om den ökande trädförstörelsen som är rena sabotage åsamkade av trädvandaler.
Du hade ju möjlighet att påverka din omgivning och det kan säkert många andra också göra men varför ta död på träd i en park eller skogsdunge? På vilket sätt skulle dom träden störa någon. Det framgår inte av artikeln om någon blir beskuggad eller får sin utsikt förstörd eller vad som kan ha utlöst skadegörelsen. Funderar på att maila författaren och fråga.
Gossen Ruda
20-07-2011, 20:23
CITAT (Huggorm @ 20-07-2011, 20:11)  Något jag funderat på är hur kul det är med sjöutsikt om marken ner mot sjön består av ett hygge? Jag tycker det finns få naturtyper som är tråkigare än hyggen, som i länken ovan bestående av halvmeterhöga stubbar och stora högar med ris. Fina jaktmarker för steklar om några år.  Annars har du nog en poäng där, men vi alla har inte samma uppfattning.
mamamaggan
20-07-2011, 20:49
Har grannar som gick in på en annan grannes tomt och högg ner träd . Träden var inte så stora när de köpte huset och då hade de minsann sjöutsikt så de tyckte de hade rätt att göra så !
En annan granne tog ner stora träd på " allmän " mark , marken ägs av en förening , utan lov och tog dessutom hand om veden. Han tyckte att de skymde och skuggade för mycket.
I dag tycker jag det verkar som om man med egenintresset för ögonen blir fräckare och fräckare när det gäller sådant här.
Om man nu skulle kunna påverka även utanför sin tomt så skulle jag väldigt gärna få en massa träd ( 100.tals ) nedhuggna. De skuggar på vår tomt och för 15 år sedan var där ett kalhygge så då såg även vi sjön , vi har 100 m till sjön.
Gossen Ruda
20-07-2011, 21:00
Det är ett faktum att det har aldrig funnits så mycket träd i Sverige som nu. Trots att man fäller och fäller så är tillväxten större än avvverkningen. Tittar man på bilder som är 100 år gamla eller tom yngre ser man hur kalt det är. Förut tog man vara på träden till ved, nu får det växa fritt eller bara huggs ner och får ligga för att hålla landskapet öppet. Så det där med att utsikter växer igen stämmer faktiskt.
*Stintan*
21-07-2011, 00:03
CITAT (Gossen Ruda @ 20-07-2011, 22:00)  Det är ett faktum att det har aldrig funnits så mycket träd i Sverige som nu. Trots att man fäller och fäller så är tillväxten större än avvverkningen. Tittar man på bilder som är 100 år gamla eller tom yngre ser man hur kalt det är. Förut tog man vara på träden till ved, nu får det växa fritt eller bara huggs ner och får ligga för att hålla landskapet öppet. Så det där med att utsikter växer igen stämmer faktiskt. Visst växer en del utsikter igen men där de flesta av alla dessa träd du nämner finns bor det inga människor och behovet av utsikt eller mera ljus finns inte där.
Gossen Ruda
21-07-2011, 08:07
Jag ställde en fråga till hon som skrivit artiklen om det det fannas någon som kunde gynnas om träden kom bort. Hon svarade så här: "Jag har valt bort att spekulera i vem som vinner på att döda träd". Läser man artikeln också så står det att grannarna har betalt för en utglesning av kronorna. Alltså finns det personer som gynnas om träden försvinner vilket jag tycker borde framgått av artikeln. Det är ingen meningslös förstöring utan den eviga trätan om träd i närmiljön.
*Stintan*
21-07-2011, 10:42
CITAT (Gossen Ruda @ 21-07-2011, 09:07)  Jag ställde en fråga till hon som skrivit artiklen om det det fannas någon som kunde gynnas om träden kom bort. Hon svarade så här: "Jag har valt bort att spekulera i vem som vinner på att döda träd". Läser man artikeln också så står det att grannarna har betalt för en utglesning av kronorna. Alltså finns det personer som gynnas om träden försvinner vilket jag tycker borde framgått av artikeln. Det är ingen meningslös förstöring utan den eviga trätan om träd i närmiljön. Vilka betalar 15000 utan att få något för pengarna? Så självklart gynnas dessa personer som betalat för utglesningen. Det är väl underförstått. Hur mycket någon än gynnas kan det ändå inte vara acceptabelt att ta lagen i egna händer och göra åverkan på annans mark. Träden är stadens lungor brukar man säga och dessa lungor behövs även utanför stadskärnorna. Om nu havsutsikt t.ex. är så viktigt för någon så får dom väl skaffa en trädfri tomt med bara berg ner till vattnet. Det har dom nog råd med för det är väl i rikemansområden man är värst. Mycket vill ha mer om det så gäller havsutsikt eller något annat.
Tulipanaros
21-07-2011, 11:27
Jag, mig och mitt -- det är väl moralen som styr sånt här. I DN idag kan man också läsa om att allt färre stannar för att hjälpa till vid en olycka -- och att allt fler stannar för att filma (!). Och ja, jag tror att det finns ett samband. Allt större beredskap att göra vad som helst för att få igenom sin egen vilja, allt mindre beredskap att göra någonting alls för att ens försöka förstå andras intressen. Sorgligt är vad det är.
Gossen Ruda
21-07-2011, 13:34
CITAT (Tulipanaros @ 21-07-2011, 12:27)  Jag, mig och mitt -- det är väl moralen som styr sånt här. I DN idag kan man också läsa om att allt färre stannar för att hjälpa till vid en olycka -- och att allt fler stannar för att filma (!). Och ja, jag tror att det finns ett samband. Allt större beredskap att göra vad som helst för att få igenom sin egen vilja, allt mindre beredskap att göra någonting alls för att ens försöka förstå andras intressen. Sorgligt är vad det är. Jo, åt båda hållen. De som vill ha utsikt tänker kanske inte på hur trädbevararna tänker och trädbevararna tänker inte på folk som vill ha utsikt. Jag är i alla fall glad att jag har sjöutsikt, visserligen över en insjö, och ingen kan ta den ifrån mig. Jag har strandtomt och huset ligger 5 m från stranden.
Det är ganska intetsägande hur många träd det finns i landet, när det är urbana miljöer vi talar om här. Hur många plantor tall och gran som sätts i produktionsskogar är en fråga, och en helt annan hur vi vill bygga våra miljöer nu när mer än hälften av befolkningen bor i tätorter och därmed i mer urbaniserade miljöer.
Lika många argument som du Åke/Ruda anför här mot stora träd, kan man anföra för. Det uppstår mängder av problem också i områden där folk fäller och gallrar snabbt. Och snabbt i trädvärlden är 20 år, men på så många år har man hunnit glömma vad man tog bort, eller vad tidigare ägaren tog bort.
Lyckligtvis upplever folk också fördelar med att det i urbana miljöer tas ned allt fler stora träd, som i bästa fall ersätts med mindre dvärgformer. Det blir ljusare, särskilt om man förutbestämt endast ett särskilt ställe där man alltid ska sitta, t ex på en altan. Men varför blir gräsmattan gulare och träden fäller bladen tidigare? Man vattnar lite mer på perennrabbatterna så klarar sig i alla fall blomstren man är hemma. Men varför stannar smältvattnet kvar mer i trädgården på vårvintern? Marken som var så torr i somras!
Det blir luftigare. Men varför har det börjat blåsa så kallt senaste tiden - klimatförändringar? Det blir soligare. På sommaren får man sätta upp parasoll, och på husen skakar och smäller dyrköpta markiser i vinden. Temperaturskillnaderna ökar när luftgenomströmningarna ökar. Det är skönt vissa delar av året. Ett par veckor i juli när kvällskylan komemr som en lisa? Det bullrar lite mer från vägarna runt omkring och det blir färre fågelarter som besöker trädgården, men det kan man leva med. Däremot blir det inte alltid den roliga fotbollsplan för ungarna som många förväntar sig när de öppnar upp helt och gallrar bort de flesta träd i trädgården. Varför springer inte ungarna runt runt som förr när det var buskigt och trädgården hade tak? Nu kan man ju se hela trädgårdsrummet på en gång, och det är sol nästan överallt nästan hela dagen. Har barnen blivit äldre kanske?
Jodå. Jag har förståelse för att man gallrar bort träd. Att man t ex vill ha morgonsol, en skvätt sol på dagen och på kvällen på sommaren. Och på vintern. Och visst springer ungar också på trädfria fotbollsplaner. Även i öknar kan man se lubbande, lekande barn. Men idealiseringen om att det BARA är fördelar med att gallra bort många, eller som Åke/Ruda föreslår, alla höga träd i villaområden - den är lika orimlig som påståendet om att man mår bäst i en öken.
I mitt jobb dömer man ut mängder av träd pga säkerhetsrisker. Många träd blir osäkra på grund av mänsklig okunskap och felbehandling. Men generellt ger jag inte mycket för synsättet att träd är farliga bara för att de är stora och höga. Däremot blir storm och orkan farligare utan skyddande träd. Min grannes tegeltak och lösa inventarier på tomten utgör klart större risk vid orkanbyar än vad hans friska höga björkar är. Vid en tromb (förekommer hos mig ibland) är jag mer rädd för tegelpannor, trädgårdsstolar, parasoller och markiser än för träd. Träd flyger inte som segel för vinden. Och de är bra mycket säkrare också vid storm än vad det mesta vi bygger är. Om de inte felbehandlats eller råkat ut för storgallringar av sina trädgrannar under alltför kort tid.
I stormar och orkanbyar är miljöer utan träd men med mänskliga byggnader farliga. I en storm sitter man gärna i lä i en skog. Men inte i en starkt gallrad skog, där många träd tagits bort snabbt. Då är ju de kvarvarande träden mer känsliga. Det tar tid för ett träd att bygga styrka för vind.
Generellt i Storstockholm, Malmö och Göteborg med omnejder fäller man långt fler friska träd än man lyckas ersätta genom nyplantering och skötsel av fria områden. Vill man leva storträdfritt finns stora stäppliknande villaområden att välja på.
Gossen Ruda
22-07-2011, 08:12
Där kom den, jag har väntat på dina vanliga argument för att sjunga trädets lovsång. Inget fel i argumentationen men det finns andra möjligheter. Jag tänker dock inte ta upp diskussionen, igen. Det är enligt min mening mycket bättre med häckar och småträd än stora skogsträd på villatomter.
CITAT (Gossen Ruda @ 22-07-2011, 09:12)  Där kom den, jag har väntat på dina vanliga argument för att sjunga trädets lovsång. Inget fel i argumentationen men det finns andra möjligheter. Jag tänker dock inte ta upp diskussionen, igen. Det är enligt min mening mycket bättre med häckar och småträd än stora skogsträd på villatomter. Den som väntar på något gott... ;-) Ett som är bra med din argumentation är att den är tydlig och konsekvent och att du formulerar egna förslag som är roliga att ta ställning till. Av våra olika idéer om önskvärda träd- och buskmiljöer i villaområden kan man göra bilder som arkitekter och samhällsplanerare skulle kunna frossa i. För närvarande tycker jag att din idé om småväxtlighet i villaområden leder, har större stöd. Men skam den som inte vågar tala också för en minoritetsuppfattning!
Gossen Ruda
22-07-2011, 11:07
Vid en storm för några år sen föll en stor gran i villaområdet bredvid mitt. Lyckligtvis rasade den mellen två hus vilket kan ses som en lyckträff för det är bara 10 meter mellan husen. Tyvärr missade jag att ta ett bildbevis. jag fick dock vatten på min kvarn.
Detta är en vanlig missuppfattning. När ett träd faller görs det till exempel på varför träd är farliga. Om läkarvården hade gjort samma dåliga analyser och diagnoser skulle få av oss människor överleva deras behandling.
I villaområden görs ofta gallringar, fällningar, beskärningar, dräneringar, byggen mm helt utan tanke på de befintliga träden. I närapå alla fall kan man se varför ett träd som föll på rot eller som knäcktes i en vanlig storm eller till och med vanlig frisk vind. Och i de flesta fall beror svagheterna i träden på mänskliga felbehandlingar.
Stormar blir farliga utan skyddande träd! Men på samma sätt som vi inte kan lägga lösa plåtskivor på ett tak och tro att de ska ligga kvar, måste vi lära oss vad som försvagar träd, och låta kunnigt folk kika på dem som vi tvekar om.
Skönt att det gick bra denna gång!
andersen
22-07-2011, 13:20
Om ni besöker skogskyrkogården, så ser man gigantiska träd och dom står stadigt, tycker åxå att dom är vackra, om man skulle leka med tanken att det skulle vara små träd där. Då tror jag inte att kyrkogården skulle vara med på världsavslistan.
I kommunen där jag bor så värnar kommunen om gammla ekar, villaägare som vill ta bort halvdöda ekar, får hjälp av kommunen att ta bort dom, dom läggs sedan på backen i naturvårdsomr för att öka mångfalden av skalbaggar mm.
Jag tycker forfarande att det inte är villaägarens rätt att kräva fri utsikt, utan det har markägaren vetorätt om.
Gossen Ruda
22-07-2011, 13:41
En anledning till att jag inte anser att träd passar i stadsmiljö och villaträdgårdar är just risken för skador. Om en gren vill växa in genom väggen brukar man inte göra ett hål utan kapar grenen. Risk för röta vem som än kapar grenen. Likaså med rötterna, det är lätt att skada en rot vid markarbeten och rötan kanske inte orsakar trädfall förrän långt senare. Jag vidhåller, inga stora träd i närheten av hus.
Beträffande begravningsplatser så är man restriktiv numera med stora träd där. När man gräver gravar är risken stor att man skadar rötterna och orsakar röta. Därför tar man ofta ner stora träd där. Landvetters kyrka var tidigare omgiven av stora träd, troligen lindar, men de flesta är nertagna nu och inte ersatta.
Huggorm
22-07-2011, 15:51
Vissa trädslag är tåligare mot skador än andra. Och vissa syns röta på, medan den inte gör det på andra. Tänker man efter innan, så är det inga problem att ha stora träd intill huset.
Utan stora träd stannar Sverige... ;-) Det är en myt att storleken på träd är det som gör dem farliga. Höga hus är heller inte farliga i sig, men felbyggda hus är det.
Och att kykrogårdar skulle satsa på mindre träd är inget jag hört talas om. Det borde jag ha gjort i mitt jobb om det skulle vara en trend. Tvärtom är kyrkoförvaltningar mycket engagerade i hur man ska kunna ersätta de största träden som idag har stora problem och som försvinner av sjukdomar - almen och asken. Kolla SLUs arkiv med uppsatser och examensarbeten om detta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|