Ejdsell
20-07-2011, 10:59
Kan man bygga eget utebord av trallvirke? Eller vad ska man använda? Det får ju inte bli dyrare än att köpa ett färdigt bord
fridsbacka
20-07-2011, 11:27
ja det är inga problem , bara börja spinna på iden och bygga =)
Krolliljan
20-07-2011, 14:38
Byggde ett förra veckan. kostnad ca 600 kr med färg.
Ejdsell
20-07-2011, 15:24
Vilken tjocklek behöver man använda på trallen, räcker den billiga 22?
Och stämmer det att man kan måla direkt på tryckimpregnerat trall?
Krolliljan
20-07-2011, 15:31
Jag byggde inte av tryckimpregnerat utan hyvlat obehandlat virke och målade det direkt..
Vad du ska ha för brädor beror lite på hur du vill att det ska se ut.
malcolm
20-07-2011, 16:51
Klart man kan bygga själv men det blir billigare att köpa färdigt.
fridsbacka
20-07-2011, 17:32
CITAT (malcolm @ 20-07-2011, 17:51)

Klart man kan bygga själv men det blir billigare att köpa färdigt.
men då är vitsen borta med att man stolt kan visa upp ett bord man byggt själv och som inte flera miljoner andra har =). jag får alltid beröm för det jag bygger men har en tendens att ge bort det haha . Mamma fick planteringsbordet och bänken jag gjorde men hon blev glad iaf min kära mamma
CITAT (Ejdsell @ 20-07-2011, 16:24)

Vilken tjocklek behöver man använda på trallen, räcker den billiga 22?
Och stämmer det att man kan måla direkt på tryckimpregnerat trall?
ja 22 klarar du dig gott på men rekomenderar att kolla hur fuktigt det är , annars komemr det slå sig oavsett vad du gör , tryckt har en tendens att vara så fuktig att man verkligen känner det
Bengalow
20-07-2011, 17:51
Visst kan bygga ett själv, men kvaliteen blir ofta därefter. Skall man bygga ett bord av 22 mm virke, så bör man fräsa in ändstyckena i en sarg runt om, annars slår sig virket kraftigt. Skall du ha det som utomhusmöbler, eller under tak?
Är virket gratis/överblivet, så gör ett försök, annars tycker jag malcolm har ett bra förslag...
Krolliljan
20-07-2011, 18:53
Så här blev vårt
[attachment=62993:IMG_0001_870.JPG]
Det är byggt av 70/70 regel, brädor 19/95 och läkt 20/45
Vi har skruvat brädorna uppifrån så att de går att byta ut om de slår sig.
fridsbacka
20-07-2011, 19:04
ja allt går ju att bygga själv , men det hänger på verktyg och maskin parken samt kunskap och lösningar samt hur noga man är
allt går att köpa med , så man behöver inte göra nånting själv men vem vill ha en trädgård nån annan byggt ? det jag menar att man kan sätta sin egna personliga prägel på det
jag byggde en bänk till trädgården som jag aldrig sett och som var klar att gjuta direkt i backen och med för höga ben så man kunde kapa till längden på dom själv utifrån hur lång man själv är , i material skulle det kostat ca 300 kr och det är billigt för en bänk man inte kan köpa
Ejdsell
20-07-2011, 19:14
CITAT (Bengalow @ 20-07-2011, 18:51)

et
Visst kan bygga ett själv, men kvaliteen blir ofta därefter. Skall man bygga ett bord av 22 mm virke, så bör man fräsa in ändstyckena i en sarg runt om, annars slår sig virket kraftigt. Skall du ha det som utomhusmöbler, eller under tak?
Är virket gratis/överblivet, så gör ett försök, annars tycker jag malcolm har ett bra förslag...
Det kommer att vara i en inglasad altan. Varför skulle virket slå sig i ett bord när det inte gör det på tralldäck?
fridsbacka
20-07-2011, 19:34
CITAT (Ejdsell @ 20-07-2011, 20:14)

Det kommer att vara i en inglasad altan. Varför skulle virket slå sig i ett bord när det inte gör det på tralldäck?
på denna säsong så skriks det av tryckt virke så produktionen går på fullvarv och då åker det direkt från fabrik tikk butik , vissa av dom vi såg på jobbet så droppa det av planken när vi drog i skruven
Jag skulle inte bygga ett bord av impregnerat virke, hellre vanliga furuplankor, särskilt som man kanske lägger en bulle eller macka direkt på bordet.
Se till att plankorna är raka när de köps, grundolja ordentligt och behandla så som du önskar (lasering, olja, färg...) och det kommer säkert att hålla i mååånga år, särskilt om det står skyddat under tak.
Vi köpte en utemöbel i furu (ganska billig sådan) när vi flyttade hit för 12 år sedan och denna har vi misskött ordentligt, dvs oljat in kanske två-tre gånger under alla dessa år. I år är brädorna på bordet buckliga och börjar bli besvärliga att ställa tallrikar på men vi får ju skylla oss själva.
Tycker att även impregnerat virke kan slå sig, fast det kanske har med kvalitén att göra... har aldrig köpt dyrt impregnerat egentligen.
Jag snickrade förra året ett planteringsbord av sådana där plankor som de har emellan plankorna på brädgården, dvs verkligen spillvirke och "skräp". Jag grundoljade och laserade, bordet har stått ute hela vintern och det är fortfarande lika fint som förra året. Jag är såååå nöjd med det.
Idag har jag snickrat ett avlastningsbord vid grillen med gamla grillens stomme och avlastningsytan i trä, blev jättefint och kostade mig bara några timmar samt skruv och lasyr.
Bengalow
20-07-2011, 22:27
Allt trä "slår sig" när det torkar - ju tunnare desto mer. Tryckimpregnerat virke slår sig precis lika mycket. Det är bara behandlat mot röta.
På ett trädäck fäster man ofta med flera skruvar, och dessutom har du en viss fukthållning underifrån. Träet torkar alltså inte ut helt och hållet. På ett bord sticker det ofta ut 10-30 cm utanför ramen, och där märker du lätt att brädan skruvar sig. Därför rekommenderar jag en sarg. Om du tittar på ändträet, så kan du se vilken sida som vetter mot kärnan. Trä tenderar att "ge sig iväg" från kärnan. Om du är noggrann med att lägga brädorna på samma ledd, så blir det mindre skillnad - dvs du får inte en bräda att krulla uppåt och grannbrädan neråt = jämnare yta.
Bengalow, där lärde jag mig något nytt! Jag brukar bara kolla vilken yta som är snyggast och lägga den uppåt. Så egentligen borde det vara bäst med kärnan uppåt då? För det är ju bättre om det inte viker uppåt i sidorna, bättre om det bullar uppåt - tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.