elfa1965
Jag har sått frön till bortsnejlika tidigare år och nu i år blommade de för fullt.
Nu har de blommat över och det ser skräpigt ut i rabatten. Jag skulle vilja rensa där
men jag vill ha tillbaka nejlikorna nästa år. Kommer de att fröså sig om jag klipper av dem nu?
Hur gör ni andra?

Samma fråga gäller även mina lupiner och digitalis som jag frösått tidigare.
Hur gör jag med dem?

/Elisabeth confused.gif
Eva i Skåne
Om du klipper bort "det skräpiga" nu klipper du ju även bort fröställningarna och det blir inga självsådder.
Jag tror borstnejlikornas frö mognar ganska tidigt och då kan du ju strö ut dom där du vill att det ska bli nya plantor. Jag har klippt ner mina när dom gulnat och tagit vara på fröerna.
Digitalis har jag bara sådana som sår sig själv där dom vill och där får dom också vissna ner och nya plantor dyker upp på nytt ställe nästa år.
Lupiner har jag för mig är fleråriga så dom kommer nog även om du klipper av fröställningarna.
Uma
Nej, klipp inte ner dem nu, då hinner de inte fröa av sig.
Mårbacka
Eftersom mina borstnejlikor blommar varje år (de skulle blommat vartannat år om det gick via frön hela tiden) så är jag ganska säker på att de bildar sidoskott varje år som blommar.
Monarda
Mina borstnejlikor är inne på tredje året nu. Tog bara bort det som såg dött ut i våras.

[attachment=62995:P7191369a.jpg]
MissLeia
Men hoppsan, jag har utgått ifrån att det är en vanlig perenn och klippt ner och även försökt gräva bort. Dyker ändå upp...
Eva 33c
Borstnejlikorna är fleråriga, även om de ofta odlas som tvååriga, enligt skud
Krolliljan
Japp mina blommar flera år och växer också till sig. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon