Dool
Hej,

Hoppas det finns några experter (eller åtminstone Klematis-intresserade) här på forumet som kan hjälpa mig att besvara nedanstående frågor:

1. Har två sortes klematis växande på en gammal död trädstam. Det är förra ägarna som köpt växterna men jag tror, efter ha googlat bilder på nätet, att det är Piilu och Multi Blue. Min Multi Blue har växt sig stark, har iofs bara slagit ut två-tre blommor men har massa knoppar. Piilun däremot verkar det värre med. Det började fint, kom massa med skott som har börjat klättra. Men på ena rankan, som iofs blommar med ngr blommor, är det små hål i bladen och i några blommor. Är det skadedjur eller sjukdom? Den andra rankan blev bara svart och dog. Är det någon som vet varför den sorten mår dåligt? Den som dog växer mest i östläge, och den med hål i västläge. En bit framför finns några rhododendron planterade. Bor i zon 2.

2. Har planer för en liten skuggrabatt som kommer ligga framför en thujahäck. Finns det någon typ av klematis (eller annan klätterväxt) som skulle fixa att stå nordligt och gärna klättra längst thujurna (utan att förstöra thujorna då)?

MvH/ Dool

octachoron
Jag tror inte att du kan få någon större klätterväxt att klättra i tuja utan att tujan skadas. Den kommer förmodligen att skuggas och tappa barren där klätterväxten är.
Gunilla T
Ja, håller med...barrväxter är väldigt känsliga för skugga så vill du bevara dina tujor snygga och välformade så plantera inga klängväxter där. Dessutom har nog andra växter svårt att konkurrera med tujornas rotsystem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon