Full version: Ohyra i jorden
batski
I går när jag lyfte på en av mina växter såg jag att det var några pyttesmå larv-liknande djur på fatet. De såg ut som hoppstjärtar men hoppade inte, utan rörde sig mer som vanliga larver. Jag panikade iaf lite och kastade hela växten (skulle ändå skänka bort den men kunde ju inte ge bort en växt med ohyra).

Nu till frågan, vad kan det ha varit för några och hur blir man av med dem (i fall jag skulle upptäcka såna på nån växt som jag vill behålla)?

Vill helst inte använda miljögifter, så tips på effektiva men miljövänliga huskurer mottages tacksamt! smile.gif
Peztis
Det var inte sorgmyggelarver då? De håller sig inte alltid just i jorden, vad jag har sett.
Såpvatten brukar ju vara bra att prova med, kanske byta ut jorden också.
batski
Kanske det. Tack!

Hur mycket såpa ska man ha i förhållande till vattenvolymen? Klarar alla växter av såpvattnet?
Peztis
Oj, jag vet inte vad det är för dosering, brukar bara hälla i en skvätt.

Väterna klarar av såpan, det är de olika krypen som inte gillar det. Tyvärr är ju en del kryp nödvändiga så det är ju inget man ska göra hela tiden. Men om en planta är drabbad och mår dåligt så har man ju inte så mycket val.

Är det sorgmyggor så gäller det att jorden får torka upp emellan vattningarna, det är den konstanta fuktigheten som de gillar.
batski
Är sorgmyggelarver skadliga för växterna förresten?
theresen
ja. de äter på växtdelarna under jorden de gillar särskilt småplantor. gör inte lika stor skada på etablerade växter.
batski
Tack för info!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon