Full version: Sociala experiment
mamamaggan
Ja vad tror ni ?

Skulle det kunna finnas " påhittade " personligheter här , lite överdrivna stereotyper , för att se vad som egenltigen är normen ?

Natur liv
Ja, det kan jag mycket väl tänka mig. Men syftet vet jag inte. Skapa förvirring kanske. Varför skulle någon på det sättet ta reda på vilken norm som gäller?
mamamaggan
Det skulle kanske vara i forskningssyfte .
malcolm
Jag har inte lagt märke till något sådant här, däremot var det inte ovanligt med falska och dubbla nick på en kontaktsajt där jag var medlem förut. Där kostade det pengar att vara medlem men ändå fanns det sådana som var beredda att betala bara för att vara inne och jäklas.
Gunilla T
CITAT (mamamaggan @ 21-07-2011, 09:19) *
Ja vad tror ni ?

Skulle det kunna finnas " påhittade " personligheter här , lite överdrivna stereotyper , för att se vad som egenltigen är normen ?

Visst, inte alls omöjligt men om du tänker på tråden om gayfobi är det inte så, den tråden har ett helt annat syfte.

Seriösa forskare tror jag inte skulle agera anonymt men vem vet?
Aqvakul
Tror det är vanligare att folk är inne för att "jäklas" i så fall...
herkules
nej, jag tror inte att det förekommer några sociala experiment här inne.
*Stintan*
Nej inte av den anledningen tror jag.
mamamaggan
Om forskare inte agerar anonymt så blir det ju inget experiment , eller ?

Nej jag tänker inte på tråden om gayfobi utan att det kan förkomma många fler saker som man vill ha reda på .

Vad är normalt beteende ? Hur reagerar olika " typer " av människor på " vanliga " frågeställningar när det gäller allmänmänskliga skeenden ? Hur djupt rotade är våra fördomar / vanföreställningar ? MM mm mm .
*Stintan*
Sånt kanske man kan se utan att själv vara deltagandei diskussioner.
mamamaggan
CITAT (*Stintan* @ 21-07-2011, 12:34) *
Sånt kanske man kan se utan att själv vara deltagandei diskussioner.

Det var just så jag menade att det kan vara , man deltar inte som sig själv utan genom en påhittad person.
Chilo
Och då skulle man nog gå till ett forum som besöks av en bred population, inte ett forum för odlingsnördar giggle.gif
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 21-07-2011, 12:36) *
Det var just så jag menade att det kan vara , man deltar inte som sig själv utan genom en påhittad person.

Fast jag menade inte så utan att man bara var iakttagare. Jag vet inte om det är nödvändigt att delta aktivt genom en påhittad person.
Myosotis
JA.
Cacki
Ja det tror jag. Man behöver inte vara proffsforskare eller ens figurera under fingerad signatur utan att man helt enkelt som person har ett intresse för hur andra människor fungerar i olika situtioner. Jag kommer på mej med att själv omedvetet göra det ibland faktiskt. Man ligger först avvaktande i bakgrunden för att bilda sej en uppfattning om vad det är frågan om, ibland ger man sej in men ibland nöjer man sej med att förbli en iakttagare. Gör inte alla så lite till mans? Ett slags socialt lärande på något vis.
Biggan_
Nu kom jag att tänka på Afrodite som figurerade här för ett antal år sedan.

Jag letade upp LÄNKEN där hon avslöjar sitt syfte.
Meriona
Jag hoppas verkligen att folk inte lallar och ljuger här vare sig det är i vetenskapens namn eller av ren illvilja. Sen vet jag att det förekommit, men när folk ljuger för mycket så har de i längden svårt att hålla ihop det, de avslöjar sig själva (som vi sett).

Själv väljer jag att inte vara särskilt hemlig med vem jag är av den anledningen att jag tror att ju öppnare man är på ett forum, desto mindre jäkelskap ställs det till med.
mamamaggan
Om det är så så tror jag inte att man bara är här och kollar. Då går man nog in på lite olika siter för att få lite bredare underlag.

Cacki , då är vi två som gör ungefär likadant.
Gossen Ruda
Som sagt, det har förekommit. Därför är det någorlunda viktigt att inte lämna ut för mycket om sig själv. Det kan visserligen bara vara att någon är allmänt nyfiken men vem som helst kan regga sig och läsa.
mamamaggan
Man kan få ut mycket av ganska lite direkt info.

Har varit marknadsundersökare för ett antal år sedan och det är otroligt vad en del lämnar ut om sig själva men även den som är återhållsam kan ge mycket info.

I marknadsundersökningar så frågar man efter bakgrundsinfo t ex familjesammanstättning , kön , ålder , inkomst och bara genom det så får man fram mycket.
gnon49
Sociala medier som facebook, flashback mm borde nog vara rena guldgruvan om man vill ha reda på hur folk tycker o tänker i olika frågor. Men Odla? Knappast
Gossen Ruda
CITAT (mamamaggan @ 21-07-2011, 14:16) *
Man kan få ut mycket av ganska lite dirket info.

Har varit marknadasundersökare får ett antal år sedan och det är otroligt vad en del lämnar ut om sig själva men även den som är återhållsam kan ge mycket info.

I marknadsundersökningar så frågar man efter bakgrundsinfo t ex familjesammanstättning , kön , ålder , inkomst och bar genom det så får man fram myckt.

Jag undanber mig numera att vara med i marknadsundersökningar, gallup och liknande. Ett tag var det bedrövligt med nästan en i månaden och då bestämde jag mig att aldrig vara med.
Chilo
Men vad har det för betydelse om folk gör sociala experiment eller reggar sig med flera namn? Detta är ju ett odlingsforum! Att människor sedan blir bekanta med varandra innebär inte att de automatiskt ska lägga ut hela sitt privatliv och sedan bli förskräckta över att det kanske finns utomstående öron som lyssnar. Det är fortfarande ett publikt forum!

Om någon gör en vetenskaplig undersökning här på forumet så är det helt ok för mig eftersom jag sett till att förhålla mig klokt till hur mycket jag lägger ut om mig själv på internet. Mina åsikter däremot delar jag mer än gärna med mig av. Jag har inte heller några fantasier om att alla här står för vad de säger eller är vem de utger sig för att vara. Sådant kan även hända irl.
Meriona
Skulle va intressant att höra vad de skulle komma fram till av att läsa mina inlägg. Så kunde jag kanske äntligen få en förklaring till varför jag är som jag är. tongue.gif
Skruttis
CITAT (Meriona @ 21-07-2011, 14:41) *
Skulle va intressant att höra vad de skulle komma fram till av att läsa mina inlägg. Så kunde jag kanske äntligen få en förklaring till varför jag är som jag är. tongue.gif

Jag vet precis varför du är som du är Meriona.
Du är en varm personlighet med ett generöst och stort hjärta! smiley_small_hug.gif
Meriona
CITAT (Skruttis @ 21-07-2011, 15:53) *
Jag vet precis varför du är som du är Meriona.
Du är en varm personlighet med ett generöst och stort hjärta! smiley_small_hug.gif

Detsamma! smiley_small_hug.gif
Men tänk om jag är en sån där experimenterande professor. ohmy.gif Nej, jag bestämmer mig för att inte tro att det finns såna här, då kan man inte trivas.
Myosotis
CITAT (Chilo @ 21-07-2011, 14:34) *
Men vad har det för betydelse om folk gör sociala experiment...

Om de reggar sig bara för att provocera, bråka och tjata så förstör de hela forumet. För inte så länge sen hade vi ett sånt troll här, och vi var många som tappade lusten att vara på odla när varenda tråd tjafsades sönder. no.gif
Skruttis
CITAT (Meriona @ 21-07-2011, 15:56) *
Detsamma! smiley_small_hug.gif

Oj, tack snälla du! blush.gif kompiskram.gif
gnon49
Här i småprat ventileras ju det mesta, så är någon intresserad av en persons tyckande o tänkande så är det bara att läsa inlägg. Det är ju det som gör forumet levande. Om mig går säkert att utläsa en hel del. Ålder, politiskt hemvist, boende, intresse mm. Det bjuder jag på.
mamamaggan
Gör inte mig ett dugg om det pågår något socialt experiment . Det dök bara upp i mitt huvud att det finns ganska mycket att ta del av .

Då undrade jag om det fanns fler som " drabbats " av samma tanke . därav frågan .

Egentligen skulle det vara intressant att göra en sådan undersökning fast det är inget jag kommer att försöka mig på. Tror säkert man skulle kunna se skillnad på vad trädgårsintresserade säger om olika samhällsföreteelser och vad andra grupper säger.
Carl

Vad spelar det för vem man älskar man eller kvinna eller tvärt om. Som heterosexuell kan man ha svårt att förstå hur man kan älska en person av samma kön som en själv. Tänk efter vad spelar det för roll?
Gunilla T
Undrar om jag är utsatt för ett socialt experiment? Gossen Rudas stora intresse för min ringa person skulle ju kunna vara smickrande men jag är ju redan gift whistling.gif
Piccante
Afrodite ja henne kommer man ju ihåg och F***** som var här ett tag. Visst finns/ har funnits personer här som har haft som syfte att mest röra om i grytan för att roa sig.
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 21-07-2011, 19:42) *
Undrar om jag är utsatt för ett socialt experiment? Gossen Rudas stora intresse för min ringa person skulle ju kunna vara smickrande men jag är ju redan gift whistling.gif

Mindre smickrande är att hans intresse för steklar eventuellt är större än det för dig crying.gif

Naturligtvis gör jag en annorlunda prioritering wink.gif
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 21-07-2011, 19:42) *

Dream on baby, dream on. Var glad att det bara är en önskedröm, tänk på var mina stekelfångster hamnar. Det finns dock inte plats för en träfrack i mina insektsskåp.
andersen
CITAT (Myosotis @ 21-07-2011, 15:58) *
Om de reggar sig bara för att provocera, bråka och tjata så förstör de hela forumet. För inte så länge sen hade vi ett sånt troll här, och vi var många som tappade lusten att vara på odla när varenda tråd tjafsades sönder. no.gif

Så har det väll alltid varit? och jag tror att minst lika många som tar illa upp, har gillat det, för om man tittar på vilka trådar som blir mest besökta, så är det dom sk bråktrådarna, och det är konstigt men det som är mest konstigt är att det har lämnats utan åtgärd från forumets sida, så att det är nog många som har tröttnat på odla pga det. Men nu är odla mycket lungnare och det tror jag beror på att man måste regga sig för att läsa trådarna, och det är bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon