Full version: Altanblomning!
Irene_L
Nu blommar det så fint i amplarna och blomlådorna. Det är petunior som jag sått från egenplockade frön:

[attachment=63007:altanblo...gen_namn.jpg]

En bild närmare på vänstersidan:

[attachment=63006:altan_v_...ida_namn.jpg]

En bild närmare på högersidan:

[attachment=63009:altan_h_...dan_namn.jpg]

En bild på den ena blomlådan:

[attachment=63008:petunior..._da_namn.jpg]
Peztis
Men Irene, så underbart vackert och mysigt!!! JÄTTEFINT!!!!!
fvd
Vilken prakt tänk vad bussiga de små liven är och ger så mycket glädje. Jag har också amplar på altanen. Jag har sovrummet innanför så jag vaknar alltid på bra humör. Jag tycker att de har nått sin kulmen nu, är det något mer jag kan göra än att vattna och ge lite näring ibland tror du ? Jag bor i södern så det är mycket kvar av säsongen än.
malcolm
Jättefint men hur sår du petuniafröna? De är ju så förtvivlat små.
Irene_L
thanks.gif

fvd...jag vattnar och gödslar mina. Man kan ju klippa net dom lite om dom ranglat iväg för mycket. Jag gjorde så förra året men jag tyckte inte dom blev så fina efter nerklippningen så iår ska jag nog inte göra det.

malcolm...jag brukar bara strö fröerna över jorden. När man har egenplockade frön får man tänka på att inte strö för mycket. Ofta gör jag det och sen gror allt..hihi.
mamamaggan
Jättefint !

Extra kul när du sått dem själv.
Eva i Skåne
Vilken blomprakt Irene! biggrin.gif

Petunior är verkligen värda att så själv. Kommer igång lite senare än köpta plantor, men sen blir dom kanonfina.

Malcolm. Jag bredsår mina i ett brätte (t ex en sån plastask man köper kött i) och sen när dom fått några blad planterar jag om dom en och en.
Gunilla T
Jättefint Irene! ....du får vattna mycket förstår jag...
DykUnderYtan
Helt fantastiskt, vilken blomsterprakt! smile.gif
4:an
Otrolig blomprakt! Här i Malmö regnar petuniorna sönder....aldrig haft så risiga som i år...Köper du frö eller tar du egna?
Irene_L
thanks.gif alla!

Hos mig hänger petuniorna lite under tak och det är perfekt för dom när det regnar! Alla petuniorna kommer från egna frön. Jag plockar frön från dom varje år som jag sedan sår året efter!
fvd
Jag har funderat vidare på det här och jag tänkte att jag skall spara lite frö nästa år och så 2 ggr. Jag gör ofta så ute i rabatterna när det blir frökapslar att jag sår dem direkt. Jag tycker att det är så värdefullt när det mörknar på hösten att ha kvar lite blommor att njuta av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon