I början av juni sådde jag fyra frön av vit slingerkrasse i en kruka med kogödsel i botten och planteringsjord ovanpå. Nu när större delen av sommaren gått har de ca 4-5 ynkliga pyttesmå blad var och ser ut att stå helt stilla. Vad gör jag för fel? Det är första gången jag sår krasse så jag har inga erfarenheter alls.
Myosotis
21-07-2011, 15:01
Vit? Visste jag inte att det fanns! De vill väl inte ha så mycket näring, kan det vara för mycket näring?
Jag funderade på det, men då borde det väl snarare bli en massa frodigt grönt och inga blommor?
Vet inte om den är helt vit, men på bild ser den lite gul/vit ut. Den heter "Milkmaid"
octachoron
21-07-2011, 23:13
Jag tror nog att det är samma sort som jag fått problem med också. För mig har det kommit blad men det är inte en klättrande krasse, snarare en fåbladig buskkrasse.
De kanske kallar den slingerkrasse för att den blir så ynklig :-)
Ibland kanske det blir så när man försöker driva fram en onaturlig färg. Blommar din?
octachoron
22-07-2011, 23:29
Inte en blomma än.
Eva 33c
23-07-2011, 08:17
En fundering, du skriver att du sådde "fyra frön av vit slingerkrasse i en kruka ". Sådde du dem direkt i en ganska stor kruka? I så fall skulle övervattning kunna vara en del av problemet. Små plantor har liten vattenförbrukning. Om man vattnar så att hela jordvolymen i en sån kruka blir genomfuktig så förmår inte de små plantorna att förbruka det vattnet i rimlig tid, vilket får till följd att jorden blir kall och syrefattig och rötterna utvecklas dåligt. En lösning på det problemet kan vara att ta upp plantorna och sätta dem i ny torr och fin jord och vara försiktig med vattningen. Inte vattna igenom hela krukan till att börja med, utan bara runt varje liten planta, tills man ser att de kommit igång.
Men som sagt, det är bara ett förslag på vad som kan gå fel. Har egen erfarenhet av problemet.
Irene_L
24-07-2011, 19:54
Jag har sått den och min blommar med ljusgula blommor:
[attachment=63180:krasse_milky_maid.jpg]
Den växer med långa rankor. Färgen är ljusgul men inte riktigt så ljus som bilden visar.
Mina växer i en blandning av trädgårdsjord och kogödsel. Den har också fått näring då och då.
Eva i Skåne
24-07-2011, 21:36
Jag har sått tre olilka varianter av buskkrasse i år. Alla har växt bra och blommar rikligt,
men det känns som jag kunde nöjt mig med en variant för det är väldigt svårt att se skillnad.
Det där med din vita är tydligen lika missvisande som mina som skulle vara mörkrosa dubbel eller den påse som skulle ha (enligt bild) klarrosa och citrongula. Den tredje påsen hade vanliga blandade krassefärger och där tycker jag alla mina plantor passar in.
Detta var ju ingen hjälp med varför dina inte växter...
men en synpunkt på fröfirmornas optimistiska färgbilder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.