Annica Åström
Sådde stockrosor i vintras och av nån anledning hamnade dom små krakarna i kanten på en riktigt stor planteringskrukar! Nu har dom vuxit så det knakar och har ingen plats att växa uppåt på just där..och döm om min förvåning dom har börjat blomma nu redan första året! Tänkte tömma planteringskrukan på växter o jord för rötterna har vuxit in under krukan....men är det nån som vet om det är någon ide dör dom tror ni är det bättre att låta dom trängas och hänga på marken där dom sitter? Verkar ju trivas:)
Gossen Ruda
Det är alltid vanskligt att flytta och dona med växter i blom så det är bäst att låta dem vara. Beträffande tvååringar som blommar första året så är det inte så ovanligt. De kan även blomma 3:e året om tillväxten är skral, naturen är inte så exakt. Jag har ofta jättenattljus som blommar första året. Däremot så brukar man inte få någon blomning andra året då de vissnar ner efter blomningen.
Annica Åström
CITAT (Gossen Ruda @ 21-07-2011, 19:12) *
Det är alltid vanskligt att flytta och dona med växter i blom så det är bäst att låta dem vara. Beträffande tvååringar som blommar första året så är det inte så ovanligt. De kan även blomma 3:e året om tillväxten är skral, naturen är inte så exakt. Jag har ofta jättenattljus som blommar första året. Däremot så brukar man inte få någon blomning andra året då de vissnar ner efter blomningen.

Tack för ditt svar!
Kanske ska låta dom sitta kvar då, har läst att man kan "lura" dom att blomma nått år extra genom att klippa dom innan sista blomman blommat över kanske nått att testa så småningom! Driver du upp jättenattljusen själv?
Gossen Ruda
CITAT (Annica Åström @ 21-07-2011, 22:00) *
Tack för ditt svar!
Kanske ska låta dom sitta kvar då, har läst att man kan "lura" dom att blomma nått år extra genom att klippa dom innan sista blomman blommat över kanske nått att testa så småningom! Driver du upp jättenattljusen själv?

De självsår sig. Även mellan betongplattorna i gången. Kan vara helt borta något år men de kommer igen, det finns en stor fröbank i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon