Full version: "brun" jord
4:an
[attachment=63018:001kop.jpg][attachment=63019:002kop.jpg]Behöver lite hjälp här till dotterns bambu...den står på inglasad balkong i österläge och verkar må bra.. problemet som dykt upp är jorden....det har bildats något brunt som dammar ovanpå hela jorden i krukan och vi misstänker någon slags mögel...kan det bero på övervattning?
Gossen Ruda
Inte otänkbart, prova med att vattna lite mindre.
Peztis
Ta bort det. Det är ngt slags mögel tror jag och när man petar på det så brukar det damma av vad jag antar och förutsätter är sporer.

Haha, din rubrik är så lustig. Jag tänker alltid att vaddå, jorden SKA väl vara brun? Det är väl inget fel med att den är det!

Förlåt, jag är lite lättroad! biggrin.gif Och menar så klart inget illa.
Bara kul att kunna leka med orden lite....skulle aldrig ta illa upp om någon skrattar med mig!! kompiskram.gif
vi har tagit bort det men det återkommer hela tiden...tror att dottern har varit överambitiös i vattnandet...
Peztis
Nu vet inte jag riktigt vart det kommer ifrån, antagligen med jorden, men jag funderar... När man sår fröer så kan man ju spraya med Atamon för att förhindra mögel i jorden. Borde inte det funka här med?

Blanda en skvätt Atamon i en sprayflaska med vatten och spraya på jorden. Tror inte att det skulle göra någon skada i alla fall.
CITAT (Peztis @ 25-07-2011, 15:28) *
Nu vet inte jag riktigt vart det kommer ifrån, antagligen med jorden, men jag funderar... När man sår fröer så kan man ju spraya med Atamon för att förhindra mögel i jorden. Borde inte det funka här med?

Blanda en skvätt Atamon i en sprayflaska med vatten och spraya på jorden. Tror inte att det skulle göra någon skada i alla fall.

Skall testa....som du säger kan inte skada i a f tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon