2008 tog jag dock en större sak. Ectemnius sexcinctus, en rovstekel. Har inget svenskt namn, kunde varit sexbandad guldmunstekel. Inom parantes, jag avundas inte den som skall hitta på svenska namn åt alla rovsteklar. Finns släkten med ett tiotal små djur som ser nästan likadana ut och har samma vanor. Det blir säkert något krystat, OM det blir något. Till saken. Jag hittade denna stekel död i ett fönster här hemma. Bara det är märkligt, för den var tidigare bara uppgiven från Skåne men antingen har den spridit sig norrut eller så har den varit förbisedd tidigare. Svårt att tänka sig, den är nästan 15 mm och klart gul-svartrandig. Det finns dock bara 19 fynd anmälda i artportalen, varav ett då mitt. När jag kollar igenom de övriga fynden finns det ytterligare ett som hittats i ett fönster. Ytterligare två i stadsmiljö. NU hittade jag igår YTTERLIGARE en död stekel i ett annat fönster. Det är tydligen ett stadsdjur numera.
Jag hade dock en fotosejour på 80-talet ute vid ett torp i östra Skåne som ägdes av en moster och hennes man. En koloni av dessa steklar hade slagit sig ner i deras södervägg och var lätta att fotografera. Maten till larverna var det gott om också, den tar nämligen små blomflugor. Det var riktigt intressant att följa jakten, hur stekeln hovrade ca 2 dm från en sittande blomfluga och sen pang på. Oftast lyckades det men ibland slapp flugan undan.