MissLeia
Hej!

Har någon form av ovanligare ödlor på tomten, vilken sort vet jag ej utan bara hört av grannar att det förekommit i tidningar om denna ovanliga lilla krabat. Svart, 10-15 cm, otroligt söta.

Bosatt på en kedjehustomt som är under ständig förvandling och stöter på dessa några gånger per sommar där de är tre sekunder från döden. Jag har ständigt i bakhuvudet att dessa finns här i krokarna och får alltid hjärtattack när jag under mina möten varit allt för nära att halshugga med spade eller annat redskap.

Min fundering är möjligheter att skapa ett trevligt krypin på en del av tomten där de kanske trivs lite bättre? Igår var de några sekunder från döden när jag lyfte på en stenplatta och skulle gräva ner och de var bosatta under. Nu ligger stenplattan kvar tillsvidare. Jag har tidigare burit iväg till grannen som har en minidamm och högre gräs men uppenbarligen tycks de uppskatta något på min tomt eftersom jag varje år dyker på några stycken och jag är så rädd att råka ta död å dom under mina ständiga projekt. Vill ju dessutom egentligen ha dom kvar här. Hur ska jag pyssla om dom och få dessa placerade på en del av en minitomt utan risk att jag tar ihjäl dom?

Mvh MissLeia
Gossen Ruda
Förmodligen ingen ödla utan den större vattensalamandern. Vet faktiskt inte vad de gillar för miljö men jag misstänker att de vill ha lite fuktigt. Inte vatten dock, det är bara på våren när de parar sig som de är akvatiska.
MissLeia
CITAT (Gossen Ruda @ 21-07-2011, 23:15) *
Förmodligen ingen ödla utan den större vattensalamandern. Vet faktiskt inte vad de gillar för miljö men jag misstänker att de vill ha lite fuktigt. Inte vatten dock, det är bara på våren när de parar sig som de är akvatiska.

Du har så rätt så! Nu har jag läst på och det verkar stämma, hur söta som helst! Kan väl bara konstatera att jag får låta stenplattorna ligga kvar utan att vara nedgrävda vid komposten. Det var två stycken som låg där och kramades under igår och de pep iväg till stenen bredvid dock. Jag placerade dessa stenar där förra året utan att gräva ner vilandes mot redan nedgrävda invid huset så jag antar att en liten glipa under sten bredvid kompost är trivsam miljö för dessa. Mitt estetiska sinne får förtränga detta område, dessa måste tas om hand om! Nu vill jag anlägga en damm också, men det kommer ju aldrig funka på denna pyttetomt. *mutter*
Gossen Ruda
Jo, jag har funderat en del på problemet. Just att djuren söker skydd under föremål på dagen är typiskt. Stenar, stockar eller dyligt. Gör i ordning ett eller flera trevliga krypin där de kan söka skydd så flyttar de säkert dit. Du kan säkert flytta de dit själv och sen fixa till plattorna. Förmodligen finns det någon större damm i närheten där de leker på våren. Den är fridlyst men inte rödlistad.
ängsvädd
Det låter jättebra att du ska anlägga en damm - den behöver inte vara stor. Det är det bästa man kan göra för att gynna arten eftersom den då - som sagts tidigare - kan föröka sig. Vackra stenrösen kan du också göra. Lycka till med din "krabater" Hälsningar från en som också har en damm för grod- och kräldjurens skull biggrin.gif

Jag låter regnvatten ledas från husets hängrännor och en hängränna som ligger på marken till dammen samt fyller på vid torka. Har en dammduk i naturgummi som botten som jag köpt från http://www.gardenaquatica.com
MissLeia
Gossen Ruda:

Jag kan leva med att stenarna inte ligger nedgrävda. Trivs dessa djur där så kan de nog få stanna kvar där också har jag kommit fram till. De ligger och frossar vid komposten och jag tror bara att de tillför bra saker till den platsen. yes.gif

När jag "pluggade" på igår så fann jag också att de inte var rödlistade längre. Dock var anledningen att man numera har mer information om dessa men beståndet har minskat. Kruxet jag känner här i området är att radhusområde efter radhusområde smälls upp och detta var antagligen perfekt boplats för dom förr. Men det var förr, nu försvinner områdena. Så jag ska göra vad jag kan för att försöka fixa för dom. Ska snacka med styrelsen för samfälligheten, gemensamma krafter för det finns många av dessa häromkring häromkring. Vore tråkigt om de reduceras för att husen blir för många.

Ängsvädd:

Jag vill ha en damm, men platsen saknas. slap.gif Det innebär att typ äppelträdet eller magnolian får ryka och jag vette sjutton hur jag ska lösa detta. Men ska klura och googla på smarta lösningar.

Jag fann två småttingar idag på verandan! wub.gif Här har det blivit kärlek på hög nivå, de är så fruktansvärt söta!
Huggorm
Fixa en bild, så vi också får se smile.gif Här hos mig är skogsödlorna vanliga, men salamander finns inte alls
MissLeia
CITAT (Huggorm @ 22-07-2011, 22:04) *
Fixa en bild, så vi också får se smile.gif Här hos mig är skogsödlorna vanliga, men salamander finns inte alls

Ska lurpassa vid komposten imorgon! smile.gif Inser dock att jag gjort bort mig brutalt. Bar iväg på småttingarna till komposten idag och lät dessa springa in under stenarna också. Läste nu att salamander äter andra salamandrar... *suck* duh.gif
Huggorm
CITAT (MissLeia @ 22-07-2011, 22:09) *
Ska lurpassa vid komposten imorgon! smile.gif Inser dock att jag gjort bort mig brutalt. Bar iväg på småttingarna till komposten idag och lät dessa springa in under stenarna också. Läste nu att salamander äter andra salamandrar... *suck* duh.gif

Det är nog bara i brist på annan mat som de tar ett så "svårt" byte som en annan salamander. Och nu finns det säkert massor av insekter och mask, eller vad de kan tänkas äta
MissLeia
CITAT (Huggorm @ 22-07-2011, 22:34) *
Det är nog bara i brist på annan mat som de tar ett så "svårt" byte som en annan salamander. Och nu finns det säkert massor av insekter och mask, eller vad de kan tänkas äta

Vi får hoppas på det! De är ju placerade vid en buffé vid komposten så matbrist har de knappast. Ska "inventera" beståndet imorgon!
malcolm
En "damm" behöver ju inte vara en så märkvärdig sak med dammduk etc. Ett lägre kärl som tex. en pajform, långpanna eller fågelbad med några stenar i kanske kan fungera.
ängsvädd
CITAT (malcolm @ 23-07-2011, 08:42) *
En "damm" behöver ju inte vara en så märkvärdig sak med dammduk etc. Ett lägre kärl som tex. en pajform, långpanna eller fågelbad med några stenar i kanske kan fungera.

Nej, det blir för litet. När rommen lagts så behöver de en viss vattenvolym för att ynglena ska kunna utvecklas och växa, de lever i dammen ganska länge - men det räcker med en liten damm. Det är bra med sluttande kanter så att de färdigutvecklade grod/ödlebebisarna kan ta sig ur dammen när det blir dags för dem att lämna det 100 % vattenlevande stadiet smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon