Österfärneboodlaren
21-07-2011, 22:02
Enligt tidigare råd i det här forumet så ska man inte tjyva tomatillon. Jag har varit lydig och låtit min enda tomatilloplanta få utvecklas fritt. Nu har den tagit över hela den sida i växthuset där den växer. Det blir nya kvistar i varje bladveck och de växer ut och får nya växter i bladvecket. Kvistarna är bräckliga och många. Och de går in i tomatplantorna hejvilt.
HJÄLP! Är det någon som har något råd om hur man ska sköta sin planta?
Anja Danmark
22-07-2011, 06:06
Jeg ville da bare klippe den, der hvor den generer de andre planter...
Det er rigtigt, at det ikke er nødvendigt for Tomatilloens skyld, men den tager heller ikke skade af det.
Österfärneboodlaren
24-07-2011, 21:25
Tack Anja för svar om tomatillo, det är inte ofta det förekommer diskussioner om den växten här i forumet, tydligen odlas den inte så mycket.
Ett annat problem med den är att den har så veka stjälkar, de bryts mycket lättare av än tomater. Det är ett mycket konstigt växtsätt tycker jag. Det räcker att man är lite för hårdhänt när man försöker få in någon av växtarmarna åt rätt håll.
När blir det fruktämnen? Och när blir de klara? Hittills är det bara blommor, men i tusental.
Anja Danmark
24-07-2011, 21:34
Det er nogle år siden, jeg sidst har dyrket den - men der kan læses om den her:
http://www.havenyt.dk/soeg/?q=tomatillo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.