Cilla
Skrev detta för många år sedan som "recept" för trötta jordar. Har inte uppdaterat mig eller listan sedan dess, använder själv allt möjligt ettårigt och i hårda förhållanden också perenna växter för att uppnå gröngödslingseffekter.

Är något i denna lista helt galet tycker ni?

- för torra, sandiga och leriga jordar eller jordar som kompakterats
lupin eller gul sötväppling. Vill man bli av med dem sedan går man över med gräsklippare eller annan maskin. Ett par gånger så försvinner de om man inte låter dem fröa.

- för normaltrötta jordar
blandning av blodklöver, bovete och honungsfacelia

- för normaltrött jord där man också söker prydnad
honungsfacelia

- för heltrött jord eller om trädet har mycket lite tillväxt:
flerårig plan där man planterar lupiner två år och sedan annan gröngödsling, eller
rundlar under kronan med lupin, andra med ärtväxter (t ex märgärt) och tredje med blodklöver, bovete och honungsfacelia

Här kommer några gröngödslings"recept". Men som sagt - någon liten förbättring är bättre än att inte göra någonting i avvaktan på att man ska bestämma sig för vilken sådd man ska välja!

Blodklöver - Kraftigt rotsystem, bra kvävesamlare.
Fodervicker - Snabb tillväxt, bra kvävesamlare, svagt rotsystem.
Gul sötväppling - Kraftig pålrot, bra kvävesamlare
Honungsört - Bra marktäckning, snabb etablering, kraftig pålrot.
Lupin, gul, blå - Kraftigt rotsystem, bra kvävesamlare, lätt jord
Lupin, vit - Kraftigt rotsystem, bra kvävesamlare, tung jord
Perserklöver - Bra kvävesamlare, stort vattenbehov.
Rajgräs - Snabb tillväxt, bryts snabbt ner.
Senap - Bra marktäckning, bör inte odlas före kål.
Spenat - Mycket bladmassa.
Strandlusern - Bra marktäckning, snabb etablering.
Subklöver - Kraftigt rotsystem, bra marktäckning, kvävesamlare.
Ärtväxter – suveräna kvävesamlare
Preussen
CITAT (Cilla @ 22-07-2011, 02:06) *
Skrev detta för många år sedan som "recept" för trötta jordar. Har inte uppdaterat mig eller listan sedan dess, använder själv allt möjligt ettårigt och i hårda förhållanden också perenna växter för att uppnå gröngödslingseffekter.

Är något i denna lista helt galet tycker ni?

- för torra, sandiga och leriga jordar eller jordar som kompakterats
lupin eller gul sötväppling. Vill man bli av med dem sedan går man över med gräsklippare eller annan maskin. Ett par gånger så försvinner de om man inte låter dem fröa.

- för normaltrötta jordar
blandning av blodklöver, bovete och honungsfacelia

- för normaltrött jord där man också söker prydnad
honungsfacelia

- för heltrött jord eller om trädet har mycket lite tillväxt:
flerårig plan där man planterar lupiner två år och sedan annan gröngödsling, eller
rundlar under kronan med lupin, andra med ärtväxter (t ex märgärt) och tredje med blodklöver, bovete och honungsfacelia

Här kommer några gröngödslings"recept". Men som sagt - någon liten förbättring är bättre än att inte göra någonting i avvaktan på att man ska bestämma sig för vilken sådd man ska välja!

Blodklöver - Kraftigt rotsystem, bra kvävesamlare.
Fodervicker - Snabb tillväxt, bra kvävesamlare, svagt rotsystem.
Gul sötväppling - Kraftig pålrot, bra kvävesamlare
Honungsört - Bra marktäckning, snabb etablering, kraftig pålrot.
Lupin, gul, blå - Kraftigt rotsystem, bra kvävesamlare, lätt jord
Lupin, vit - Kraftigt rotsystem, bra kvävesamlare, tung jord
Perserklöver - Bra kvävesamlare, stort vattenbehov.
Rajgräs - Snabb tillväxt, bryts snabbt ner.
Senap - Bra marktäckning, bör inte odlas före kål.
Spenat - Mycket bladmassa.
Strandlusern - Bra marktäckning, snabb etablering.
Subklöver - Kraftigt rotsystem, bra marktäckning, kvävesamlare.
Ärtväxter – suveräna kvävesamlare

Tack för sammanställningen.
Mia i trädgården
Jag är för ny på detta för att tipsa om förändringar, men dina svar på mina frågor i den andra tråden kanske kan komplettera denna text. Tack för svar!

Eva i Skåne
Detta är ett helt nytt område för mig, nåt jag aldrig satt mig in i, men nu när jag läst i två trådar om gröngödsling väcks några frågor.
Kan man använda sig av denna metod även i rabatter eller pallkragar? Rabatterna består mest av perenner och en del ettåringar.
Hur fort förmultnar gröngödslingsväxterna? Om jag myllar ner t ex mina sockerärtsplantor när skörden är slut, kan jag använda den pallkragen till annat nästa år?
Boklöv som lagt sig över rabatterna brukar jag använda att vända ner i övre jordskiktet. Ska jag blanda ner löv med gröngödslingen också? Bor i bokskog så löv finns det i överflöd.
Preussen
CITAT (Eva i Skåne @ 22-07-2011, 12:53) *
Detta är ett helt nytt område för mig, nåt jag aldrig satt mig in i, men nu när jag läst i två trådar om gröngödsling väcks några frågor.
Kan man använda sig av denna metod även i rabatter eller pallkragar? Rabatterna består mest av perenner och en del ettåringar.
Hur fort förmultnar gröngödslingsväxterna? Om jag myllar ner t ex mina sockerärtsplantor när skörden är slut, kan jag använda den pallkragen till annat nästa år?
Boklöv som lagt sig över rabatterna brukar jag använda att vända ner i övre jordskiktet. Ska jag blanda ner löv med gröngödslingen också? Bor i bokskog så löv finns det i överflöd.

Ja, du kan odla där nästa år. Du kan även så direkt efter nermyllning. Trög ner så mycket löv du kan bara. Använd gärna löv som täcke på vintern. Väldigt bra skydd mot urlakning.
Eva i Skåne
Tack för svar! Jag ska testa smile.gif
EKLO
Ett slags följdfråga till gröngödslingsfrågan: Hur stor skillnad/bättre/sämre är det att odla gröngödslingsväxter jämfört med ordentlig täckning av jorden tro?

Jag har istället för gröngödsling gått in för tjocka täcken av tång, gräs, löv, komockor etc efter avslutad skörd, låter dem ligga kvar under vintern. För mig är den metoden enklare för att få förbättrad jord (och jorden tycks bli bättre och bättre för varje år, + att jag helt enkelt får mycket mer jord, vilket är viktigt här i södra bohuslän där det annars är lite ont om den varan).

Men om det är effektivare och ger bättre näring att gröngödsla mina små trädgårdslands lite olika jordstrukturer och "problem" så är jag beredd att istället göra det. Någon som vet om man jämfört dessa båda sätt att jordförbättra?
Preussen
CITAT (EKLO @ 25-07-2011, 09:40) *
Ett slags följdfråga till gröngödslingsfrågan: Hur stor skillnad/bättre/sämre är det att odla gröngödslingsväxter jämfört med ordentlig täckning av jorden tro?

Jag har istället för gröngödsling gått in för tjocka täcken av tång, gräs, löv, komockor etc efter avslutad skörd, låter dem ligga kvar under vintern. För mig är den metoden enklare för att få förbättrad jord (och jorden tycks bli bättre och bättre för varje år, + att jag helt enkelt får mycket mer jord, vilket är viktigt här i södra bohuslän där det annars är lite ont om den varan).

Men om det är effektivare och ger bättre näring att gröngödsla mina små trädgårdslands lite olika jordstrukturer och "problem" så är jag beredd att istället göra det. Någon som vet om man jämfört dessa båda sätt att jordförbättra?

Fungerar det för dig tycker jag du ska fortsätta med täckning. Jag har tvärtemot dig problem att få tag på täckmaterial så därför är det bättre för mig att odla grönmassan. Sen beror det på vilken groda man odlar som gröngödsel men honungsörten lockar till sig mycket insekter vilket är bra för balansen i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon