Full version: Kornell
asr
Jag satte en Kornellhäck i höstas. När den började sätta blad kliptte jag ner den till ca 15 cm. Nu har den ränt i väg så att vissa grenar har blivet ca 50 cm. Skall jag beskära den nu och isf. hur mycket?
Gröna mormor
Det beror helt på om du vill ha formklippt eller friväxande häck, men klippa nu kan du göra.
asr
Jag justerade bara dom kvistarna som stack ut för mycket. Nästa fråga skall jag göda häcken i höst, eller i vår och isf. med vad? När till våren är det dags att ta fram sekatören igen?
Cilla
Gödsla behöver man normalt inte göra, särskilt inte nyplanterade plantor som redan fått jordförbättring. Däremot behöver man vattna en hel del så att växterna får i sig näringen som finns i jorden.

Min något ringa erfarenhet av beskärning av korneller är att de olika sorterna är olika känsliga för tidig beskärning. Jag lyckades närapå ta kål på några brokbladiga plantor vid tidig mars-beskärning i zon 3, medan korallkornellerna reagerade bra. Nu kommer jag att satsa på musöronprincipen, åtminstone för de brokbladiga, dvs när björkens blad är som musöron beskär jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon