Full version: Vildskott - hjälp
elzbieta
Hej!

I våras blev jag ägare till en fastighet med bla rosenbuskar. Jag klippte ner dem till ca 10cm sent på våren.

Två av dem har nu skjutit 2meter höga vildskott.

Min fråga är ska man klippa ner de vilda skotten nu eller vänta till våren?

Tacksam för alla råd och tips!

//Elzbieta
kerstin z5-6
Om du är säker på att det verkligen är vildskott? ska de bort nu.Följ dem helst ända ner till roten o bryt eller skär av dem där
elzbieta
Hej!

Tack för ditt svar! Då ska jag försäkra mig om att det är vildskott!

MVH / Elzbieta
Gröna mormor
Om grenarna är fulla med små taggar, tror jag att du kan vara nästan säker på att det är vildskott.
kerstin z5-6
Mja?? så ser ju nya skott ut på bla Aicha, mfl rosor-Allt beror ju på vilken ros du har.Många rosor skjuter långa skott under sommaren från en i övrigt liten buske.Särskilt om du klippt till 10 cm vill buskrosor växa o skjuta mkt.
De ska fö inte klippas så hårt om de inte är extremt risiga o man vill ha en nystart
Vet du vilken ros det är ?
Men däremot om bladantalet skiljer sig mkt från det du vet är den äkta rosens blad , om de är mer matta än den äkta rosens,har annorlunda grön färg,om de har knoppanlag som ser annorlunda ut
Många sk underlags rosor dvs de som ger upphov till vildskott är dessutom ofta tagglösa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon