Vad heter dessa?Är de skadegörare?
[attachment=63047:037.JPG]
Vilka fina! De ser ut som någon sorts skalbaggar och då gissar jag att de äter andra insekter.
Hoppas du få fler svar från andra som är kunnigare än jag.
Gossen Ruda
22-07-2011, 14:13
Liljebaggar, inte en lilja går säker när dessa dyker upp.
Oj, sorry för desinformationen

Men fina var de iaf.
DykUnderYtan
22-07-2011, 17:08
Liljebaggar som Gossen Ruda säger. Plocka och kläm ihjäl, håll något under baggen när du ska ta den för den släpper gärna greppet och lägger sig upp och ner i jorden så man har svårt att hitta den. Titta under liljeblad (om du har några kvar) efter dess larver som ligger och gömmer sig i sin egen avföring, kläm ihjäl även dem.
CITAT (DykUnderYtan @ 22-07-2011, 18:08)

Liljebaggar som Gossen Ruda säger. Plocka och kläm ihjäl, håll något under baggen när du ska ta den för den släpper gärna greppet och lägger sig upp och ner i jorden så man har svårt att hitta den. Titta under liljeblad (om du har några kvar) efter dess larver som ligger och gömmer sig i sin egen avföring, kläm ihjäl även dem.
Men oj,nu ser jag på bilden att de har ätit på liljan,men så hemskt att behöva döda dessa vackra varelser,kan jag inte bära dem till skogen?
Tack för alla svaren!
DykUnderYtan
22-07-2011, 18:36
CITAT (silos @ 22-07-2011, 19:00)

Men oj,nu ser jag på bilden att de har ätit på liljan,men så hemskt att behöva döda dessa vackra varelser,kan jag inte bära dem till skogen?
Tack för alla svaren!
Visst kan du göra det, om du inte vill ha dina liljor kvar. De hittar ju tillbaka...
MissLeia
22-07-2011, 20:40
Allvarligt, när det handlar om liljebaggar finns ingen barmhärtighet. Jag är tom mjäkigare med mördarsniglarna. Dessa kaläter garanterat hela liljeplantan och jag står mer eller mindre beredd med hammare och planka för att dunka livet ur dessa på vårkanten. Misslyckas dessutom varje år. Har hittills inte lyckas se skymten av de liljor de uppskattar mest.
Snöflinga
23-07-2011, 21:57
Pudra med Myrr både på bladen och på jorden runtikring. Lovar att det hjälper
Idag såg jag att Liljebaggarna var tillbaka så jag bar dem längre bort eftersom jag ville ju inte döda dem.
MissLeia
24-07-2011, 08:42
CITAT (silos @ 24-07-2011, 08:56)

Idag såg jag att Liljebaggarna var tillbaka så jag bar dem längre bort eftersom jag ville ju inte döda dem.
Hoppas att du inte har allt för många grannar som är rädda om sina liljor...
CITAT (MissLeia @ 24-07-2011, 09:42)

Hoppas att du inte har allt för många grannar som är rädda om sina liljor...
Det tänkte jag efteråt,och jag har sett liljor vid nästa gata 200 meter från mig....
Inte så lyckat att ha som enda näringskälla något som andra är så måna om att skydda...
Jag tycker alltid det är jobbigt med ohyra, dels för att jag inte vill att mina växter ska bli sjuka och dö och så för att det blir en del jobb - men även för att jag tycker det är jobbigt att behöva döda varelser som faktiskt lär ha betydligt högre medvetande än de hjärnlösa växterna som jag försöker skydda...
Idag såg jag att bara 200 meter från rabatten finns en lååång rabatt med liljor som kommunen har planterat,jag har inte sett dessa förr.Och jag har inte tidigare haft liljebaggar i liljorna.
Kan baggarna kommit därifrån?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.