Full version: Skadegörare?
silos
Vad heter dessa?Är de skadegörare?
[attachment=63047:037.JPG]
batski
Vilka fina! De ser ut som någon sorts skalbaggar och då gissar jag att de äter andra insekter.

Hoppas du få fler svar från andra som är kunnigare än jag.
Gossen Ruda
Liljebaggar, inte en lilja går säker när dessa dyker upp.
batski
Oj, sorry för desinformationen blush.gif Men fina var de iaf.
DykUnderYtan
Liljebaggar som Gossen Ruda säger. Plocka och kläm ihjäl, håll något under baggen när du ska ta den för den släpper gärna greppet och lägger sig upp och ner i jorden så man har svårt att hitta den. Titta under liljeblad (om du har några kvar) efter dess larver som ligger och gömmer sig i sin egen avföring, kläm ihjäl även dem.
silos
CITAT (DykUnderYtan @ 22-07-2011, 18:08) *
Liljebaggar som Gossen Ruda säger. Plocka och kläm ihjäl, håll något under baggen när du ska ta den för den släpper gärna greppet och lägger sig upp och ner i jorden så man har svårt att hitta den. Titta under liljeblad (om du har några kvar) efter dess larver som ligger och gömmer sig i sin egen avföring, kläm ihjäl även dem.

Men oj,nu ser jag på bilden att de har ätit på liljan,men så hemskt att behöva döda dessa vackra varelser,kan jag inte bära dem till skogen?

Tack för alla svaren!
DykUnderYtan
CITAT (silos @ 22-07-2011, 19:00) *
Men oj,nu ser jag på bilden att de har ätit på liljan,men så hemskt att behöva döda dessa vackra varelser,kan jag inte bära dem till skogen?

Tack för alla svaren!

Visst kan du göra det, om du inte vill ha dina liljor kvar. De hittar ju tillbaka... smile.gif
MissLeia
Allvarligt, när det handlar om liljebaggar finns ingen barmhärtighet. Jag är tom mjäkigare med mördarsniglarna. Dessa kaläter garanterat hela liljeplantan och jag står mer eller mindre beredd med hammare och planka för att dunka livet ur dessa på vårkanten. Misslyckas dessutom varje år. Har hittills inte lyckas se skymten av de liljor de uppskattar mest.
Snöflinga
Pudra med Myrr både på bladen och på jorden runtikring. Lovar att det hjälper tummenupp.gif
silos
Idag såg jag att Liljebaggarna var tillbaka så jag bar dem längre bort eftersom jag ville ju inte döda dem.
MissLeia
CITAT (silos @ 24-07-2011, 08:56) *
Idag såg jag att Liljebaggarna var tillbaka så jag bar dem längre bort eftersom jag ville ju inte döda dem.

Hoppas att du inte har allt för många grannar som är rädda om sina liljor...
silos
CITAT (MissLeia @ 24-07-2011, 09:42) *
Hoppas att du inte har allt för många grannar som är rädda om sina liljor...

Det tänkte jag efteråt,och jag har sett liljor vid nästa gata 200 meter från mig....
batski
Inte så lyckat att ha som enda näringskälla något som andra är så måna om att skydda...

Jag tycker alltid det är jobbigt med ohyra, dels för att jag inte vill att mina växter ska bli sjuka och dö och så för att det blir en del jobb - men även för att jag tycker det är jobbigt att behöva döda varelser som faktiskt lär ha betydligt högre medvetande än de hjärnlösa växterna som jag försöker skydda...
silos
Idag såg jag att bara 200 meter från rabatten finns en lååång rabatt med liljor som kommunen har planterat,jag har inte sett dessa förr.Och jag har inte tidigare haft liljebaggar i liljorna.
Kan baggarna kommit därifrån?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon