Greenroomer
22-07-2011, 13:37
Min bästa investering nånsin är en robotgräsklippare. Den är helt självgående, startar av sig själv på inställda klockslag och sköter laddningen själv. Jag sätter ut den i maj och tar in den i slutet av augusti. Däremellan sköter den sig själv. Den inbesparar mig flera timmars sedvanligt gräsklippande varje vecka. Så har gräsmattan också blivit mycket snyggare och mossan har försvunnit. Nackdelen är priset men med tanke på arbetsinbesparingen så är den enkelt värt sitt pris.
Vad är din bästa pryl?
Eva i Skåne
22-07-2011, 13:43
planteringsspaden
*Stintan*
22-07-2011, 14:28
Hängmattan..nej skämt åsido så är det nog min kniv.
Annie-72
22-07-2011, 14:36
Oj, detta var inte lätt... Välja en sak... Får nog bli vattenkannan som ger liv åt alla mina Pelargoner...
Krolliljan
22-07-2011, 15:11
Kameran.
Det är suveränt att slippa skriva ner när allt blommar och hur nya planteringar växer fram.
Sen älskar jag att titta på bilderna på vintern och sen planera nya "upptåg".
Natur liv
22-07-2011, 15:18
Gräsklipparen är jag mycket nöjd med. Den har motor, två större hjul så att den är lätt att svänga. Dessutom drivning på hjulen. Lätt som en plätt att klippa ... kanske ska jag slänga min gamla handjagare.
Undrar om det inte är grepen! I alla fall med tanke på allt det jag hållit på med de senaste åren. Och så fick jag en så fin ny grep av mina föräldrar när jag fyllde år i vintras! SUPER!
Sedan är nog en vass och bra sekatör ett måste!!!!
andersen
22-07-2011, 16:20
Komposten eller det är kanske ingen pryl? då får det bli ogräshackarn.
Överbölingen
22-07-2011, 18:05
Frugan!
CITAT (Överbölingen @ 22-07-2011, 19:05)

Frugan!
Hörröduru!!!!
Överbölingen
22-07-2011, 20:47
Faktiskt med all vördnad!
malcolm
23-07-2011, 07:48
Grillen
Natur liv
23-07-2011, 08:15
Murikkan är också min favorit. På den kan man laga nästan vadsomhelst och ingen måste gå in för att det är dags att laga mat.
Udda svar kanske, men min hink. Den är med vad jag än gör
kluringen
23-07-2011, 17:02
Händerna, man borde ha flera än två.
Gunilla T
23-07-2011, 18:15
CITAT (Tiana @ 23-07-2011, 12:27)

Udda svar kanske, men min hink. Den är med vad jag än gör

samma här, alltid en hink i handen. Tyvärr lägger jag också en del redskap i hinken som åker ner med det övriga i komposten. Flera dubbla redskap krävs eftersom de som gömts i komposten hittas först när komposten grävs om..
ingrid fuxwall
23-07-2011, 18:39
Utan skottskärran skulle det vara betydligt segare.
Sedan älskar jag mina trådkorgar som jag fick ärva efter Gösta som bodde här tidigare. I trådkorgarna lägger jag ogräset och sedan ställer jag dem i skottskärran och kör iväg till komposten
Bengalow
23-07-2011, 20:12
Jag har en liten pryl som jag tillverkat själv...förlängda fingrar. En lövräfsa i plast som nästan tjänat ut. Jag klöv den i 2 delar, och har den när jag skall samla upp ogräs som jag räfsat ihop i bunkar, och skall kasta i säcken. En halv lövräfsa är också perfekt att använda inne i rabatterna.
Samt en liten dansk ogräshacka - ringformad. Jag tror den heter Henningsen Circlehoe. Ett fantastiskt hjälpmedel för mina rabatter!
http://www.circlehoe.com/
Min trådlösa trimmer skulle jag aldrig ge bort. Det är så jäkla roligt att gå runt o trimma utan sladd i hasorna, efter slitet med gräsklipparen.
Platinum
23-07-2011, 20:37
Hmm, trädgårdshandskarna...har en hel del brännässlor i grönsakslandet och komposten...och jo jag har kompostjord i trädgårdslandet så det ena födde det andra.
vanjalarsa
23-07-2011, 21:24
MItt lilla maskrosjärn.det kan användas till allt möjligt. Absolut jättebra!
mvh vanjalarsa
Ålgryte
23-07-2011, 22:54
Kompostkvarnen jag köpte förra sommaren...
lavendelgården
29-07-2011, 17:48
Guldkannan Towa gör det såå mycket enklare att ta vara på "guldvattnet". Som vattenkanna är den dessutom perfekt. Den trådlösa trimmern är också ett redskap jag inte skulle vilja vara utan. Men om vi ska vara ärliga - spade, grep, räfsa och skottkärra är väl oumbärliga.
Åsa
Förvånas lite när jag läser igenom tråden - ingen nämner sekatören... Jag går ingenstans utan min Felco...
Monarda
29-07-2011, 18:54
Katten! Kan jag inte vara utan. Min älskade vän och trogna följeslagare.
[attachment=63399:PA100274a.jpg]
Sekatören är med i fickan var jag än är i trädgården!
Halaj!
Min arbetsiver!
Utan den händer ingenting. Ibland vill jag greja, men jag kan inte hitta min arbetsiver. Jag letar och letar, men hittar den inte. Då försöker jag inte ens. För utan den funkar det inte.
Men ibland bara den infinner sig utan att jag ens sökt efter den. Då jävlar händer det grejer!
//T
Skottkärran!
Natur liv
05-08-2011, 14:43
Nu är nog grensaxen det bästa verktyget. Så mycket småträd jag klippt bort med den och därmed räddat den här skogsgläntan från trädinvasion.
merlin68
05-08-2011, 15:57
min lilla planteringsspade och en hemtillverkat ogräskratta
alnwicka
08-08-2011, 22:32
En hori-hori är för det mesta med mig vad jag än gör i trädgården. Inköpt från japanwoodworker.com (kallas där för "gardener´s friend"). Den funkar som ogräsupptagare, planteringsspade och när man skall öppna en säck jord. Super!
KatteLatte
09-08-2011, 06:05
"Sjuan". Eller ogräskniven/kantskäraren som den mera normalt verkar kallas, tror ni vet vad jag menar för pryl. Oumbärlig vid ogräsränsning, och även fullt användbar för att gräva mindre hål, eller kapa av avblommade blommor.
Men robotgräsklipparen kommer in som god tvåa.
Överbölingen
14-08-2011, 18:28
Många utmärkta redskap. De flesta måste man ju ha.
Jag läste om tråden idag och utgick från vad jag oftast behövde ta fram ur fickan.
Svaret blev entydigt. Victorinoxfällkniven, Swiss army model, modell men ett snäpp större än "Officers knife" med korkskruv. Den är dessutom kompletterad med en liten instrumentmejsel för exempelvis kameraobjektiv och skruvas in i korkskruven. Även under lärartiden så hade jag användning för den minst 5 ggr om dagen för justeringar av kameror, datorer och modellbyggen. I en klass blev det dessutom tom "årets julklapp". Den större modellen har låsbart knivblad, tång och sågblad samt en ypperlig sax m. m. Den senare nämnda är bara den värt priset.
Men har noterat att alla andra verktyg får jag gå och hämta (läs! leta reda på).
Kultivatorn är den mest oumbärliga grejen, jag går omkring som en långarmad kapten krok :-)
därefter sekatören .... kapten sax?
merlin68
14-08-2011, 18:55
CITAT (Monarda @ 29-07-2011, 19:54)

Katten! Kan jag inte vara utan. Min älskade vän och trogna följeslagare.
[attachment=63399:PA100274a.jpg]
Så sööööt hon/han är

Har också en sådan hårig sak i min trädgård fast min är långhårig och röd i pälsen:) Fast om han gör så mycket nytta är oklart, håller iaf bort skatorna från jordgubbslandet och sorken från köksträdgården
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.