Full version: Trädgårdshortensia
Annie-72
Hejsan!!

För två år sedan planerade jag trädgårdshortensia. Den hade stora fina blå blommor vid inköp. Planterade den i rhododendronjord då jag ville ha fortsatt blå blommor.
Förra året gick den aldrig i blom vilket jag trodde berodde på att jag klippte ner den för hårt. I år klippte jag bara bort det på pinnarna där det inte kom gröna blad. Den står i österläge. Har bara fått äggskal för att hålla nere Ph´t. Vad gör jag för fel? Bladverket är vackert grönt och den ser frisk ut.. men inte en antydan till knopp... crying.gif

Hälsningar Annie
Gunilla T
Jag odlar inte Hortensia men är de inte ganska sena i blomningen? Äggskal innehåller kalk så du höjer pH värdet...
Annie-72
Hej Gunilla!! Tack för ditt svar. Jag måste ha fått fullständigt hjärnsläpp... Klart äggskal innehåller kalk.. och då höjs ju Ph´t.. Vad pinsamt när hjärnan spelat mig ett sånt spratt... whist.gif blush.gif Ja, då får jag väl ta att det förmodat blir rosa blommor ifall de skall komma...

Tack igen//Annie
Gunilla T
biggrin.gif sån´t händer oss alla i den ganska så komplicerade trädgårdsvärlden! Hoppas du får din blomning, oavsett färg. Blir det inga blommor denna säsong så ge den gödsel nästa vår.
kentbra
Sedan blommar väl Hortensian på fjolårsskotten.
Det betyder att om du klipper får du inga blommor.
octachoron
Vanliga hortensior blommar som redan sagts på fjolårsskott, detta betyder att i kallare klimat så fryser blomanlagen bort under vintern och det kommer inga blommor följande sommar. Hortensian kan växa bra och bli mycket grön men inga blommor som sagt.
Själv väntar jag med spänning på blomningen på en hortensia Endless Summer som också blommar på nya skott. Där verkar det komma åtminstone en blommande gren. Den frös ner till marken i vintras.
Ezereht
En annan möjlighet om man inte lyckas med "vanliga" eller "Endles summer" hortensior är Syrenhortensia, som blommar på hösten. Inte riktigt lika tjusiga kanske men väldigt fina. Jag har en "Limelight" med Limegröna blommor och en Vanilla Fraise med blekrosa. Min kompis har Pinky Winky med ännu mer rosa i det vita. Det finns mörkrosa också. Men inte blåa.

Vanilla fraise, bild från en plantskola:

Strömsbro
kerstin z5-6
[attachment=63236:062.JPG]
eller den tidiiga early sensation som blommar nu i vitt o övergår i rosa
fvd
Jag har flera olika sorters hortensior bl a blå de blir rosa först och ändrar sedan färg. Om du vill ha blåare kan du tillsätta järn. Jag låter blommorna sitta kvar till våren sedan plockar jag försiktigt bort dem.alla blommar varje år.
Ezereht
Den vill jag ha Kerstin men inte hittat den i Umeå än, men håller ett öga öppet wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon