Full version: Terrordåd i Oslo
Sidor: 1, 2, 3, 4
andersen
Jag tror att det är pga att Norge krigar i Afganistan,och att vi i Sverige får nog tyvärr inte förvåna oss om det händer samma sak här.. det är ruggit det som har hänt i Oslo.
Huggorm
CITAT (andersen @ 22-07-2011, 16:58) *
Jag tror att det är pga att Norge krigar i Afganistan,och att vi i Sverige får nog tyvärr inte förvåna oss om det händer samma sak här.. det är ruggit det som har hänt i Oslo.
Det tråkiga är ju att något sådant gör att man inte kan lämna krigen i mellanöstern, eftersom det då skulle se ut som om terroristerna skrämt bort en... När det väl smällt här hemma så är man ju fast i kriget för gott

För övrigt har jag varit inne i det där huset i ett ärende en gång, men just då var det lugnt rolleyes.gif
Piccante
Ännu har ingen tagit på sig ansvaret, vilket de som gärna vill skicka någon form av budskap med terror brukar vara snabba att göra...
*Stintan*
Usch va hemskt o de va ju ingen lite explosion heller.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 22-07-2011, 17:19) *
Ännu har ingen tagit på sig ansvaret, vilket de som gärna vill skicka någon form av budskap med terror brukar vara snabba att göra...

Det kom inget efter det misslyckade sprängattentatet i Stockholm i julas heller
Piccante
CITAT (Huggorm @ 22-07-2011, 17:28) *
Det kom inget efter det misslyckade sprängattentatet i Stockholm i julas heller

Nä han som planerade dog ju. Detta är ju lite större magnitud än en misslyckad självmordsbombare. Det kan ju vara direkt riktat mot Stoltenberg eller regeringen eftersom hans kontor är bland de värst drabbade. Förmodligen finns det ett motiv bakom.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 22-07-2011, 17:37) *
Nä han som planerade dog ju. Detta är ju lite större magnitud än en misslyckad självmordsbombare. Det kan ju vara direkt riktat mot Stoltenberg eller regeringen eftersom hans kontor är bland de värst drabbade. Förmodligen finns det ett motiv bakom.

Klart det finns ett motiv bakom. De vill att Norge skall dra sig ur oroligheterna i Afghanistan och Irak om de nu är där också.
anne-li i olofstorp
Så hemskt! Vi tror vi är immuna här uppe i norr! Så hemskt mot vår demokrati o våra folkvalda! Och för Oslo och dess invånare!!!
känner för våra Norska bröder och systrar!!! Stor sorg för demokratin idag!!!
Piccante
Ett hot har iaf uttalats tidigare:
CITAT
The attack comes days after Norwegian prosecutors filed a terrorism charge against Mullah Krekar, founder of the Kurdish Islamist group Ansar al-Islam, who is accused of threatening a former minister, Erna Solberg, with death.

"Norway will pay a heavy price for my death," he said. "If, for example, Erna Solberg deports me and I die as a result, she will suffer the same fate."

It is not clear whether Friday's attack is related to the threat.

http://english.aljazeera.net/news/europe/2...5232705239.html
Huggorm
Mulla Krekar är visserligen ett sorgligt kapitel, men jag tror inte han har något med dagens attentat att göra
Gossen Ruda
Bara en fundering. Det har ju byggts en moské i Göteborg. Jag råkade passera där idag vid 2-tiden just när fredagsbönen var över. Snacka om mycket folk, det gick knappt att köra. Vi har fått hit galenskaperna.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 22-07-2011, 18:10) *
Bara en fundering. Det har ju byggts en moské i Göteborg. Jag råkade passera där idag vid 2-tiden just när fredagsbönen var över. Snacka om mycket folk, det gick knappt att köra. Vi har fått hit galenskaperna.

Det har väll funnits moskéer länge i Göteborg? Även om den nya är större och pampigare. Finansierad av saudiska wahabiter heeeelt utan motkrav rolleyes.gif
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 22-07-2011, 18:16) *
Det har väll funnits moskéer länge i Göteborg? Även om den nya är större och pampigare. Finansierad av saudiska wahabiter heeeelt utan motkrav rolleyes.gif

En mer officiell och sen en del källarlokaler.
Piccante
Nu rapporteras om skottlossning mot Arbeiderpartiets ungdomsförbunds sommarläger http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7723132

Kan det vara ett internt norskt motiv? Något som riktar sig mot Arbeiderpartiet (socialdemokraterna)? Högerextrema, rättshaverister (typ Tingström "bombmannen") ???
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 22-07-2011, 18:19) *
Nu rapporteras om skottlossning mot Arbeiderpartiets ungdomsförbunds sommarläger http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7723132

Kan det vara ett internt norskt motiv? Något som riktar sig mot Arbeiderpartiet (socialdemokraterna)? Högerextrema, rättshaverister (typ Tingström "bombmannen") ???

Snarare en ensam galning med egna syften, som råkat välja samma dag som bombsprängarna
Azur
CITAT (Huggorm @ 22-07-2011, 18:22) *
Snarare en ensam galning med egna syften, som råkat välja samma dag som bombsprängarna

Jag kan gott tänka mig rättshaverist/ensam galning, men jag tippar att han som skjuter är samme person som placerat ut bomben. Särskilt som både huset som bombades och lägret ägs av socialdemokratiska partiet.
gnon49
Ett sånt här stort terrordåd kan nog inte peka i allt för många riktningar. Tror inte att varken vänster eller högerextremister har kapaciteten. Tiden får väl utvisa. Är det islamister så drabbar det ju den muslimska befolkningen i Norge. Ingen är vinnare i ett terrordåd, bara förlorare. Vi hade en otrolig tur i Stockholm, men för hur länge. Terrorn är nog här för att stanna, oavsett vilken politik vi för. Får bara hoppas att vi faller i fällan och utser kollektiva syndabockar. Hörde just att dödssiffran stiger.
Huggorm
CITAT (Azur @ 22-07-2011, 18:35) *
Jag kan gott tänka mig rättshaverist/ensam galning, men jag tippar att han som skjuter är samme person som placerat ut bomben. Särskilt som både huset som bombades och lägret ägs av socialdemokratiska partiet.
Huset ägdes knappast arbeiderpartiet, det var ju norges riksdagshus som sprängdes. Visserligen har arbeiderpartiet makten för tillfället, men det ändrar sig i princip vid varje val i Norge
Piccante
CITAT (Azur @ 22-07-2011, 18:35) *

Enligt NRK är skytten utklädd till polis och skulle ha sagt när han närmade sig lägret att "han skulle göra en säkerhetscheck pga bombsprängningen i Oslo"!
Alltså utnyttjade han bombdådet och att det riktats mot Arbeiderpartiets regeringschef för att komma in på ungdomsförbundets läger.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 22-07-2011, 18:57) *
Enligt NRK är skytten utklädd till polis och skulle ha sagt när han närmade sig lägret att "han skulle göra en säkerhetscheck pga bombsprängningen i Oslo"!
Alltså utnyttjade han bombdådet och att det riktats mot Arbeiderpartiets regeringschef för att komma in på ungdomsförbundets läger.

Tja, vi får väll se. Hade personen haft en bombväst på sig hade jag inte tvivlat, men det känns lite futtigt att sammankoppla ett bombattentat mot regeringschefen med skjutandet av några barn på ett sommarläger. Är det verkligen så de vill bli ihågkomna? Sedan är det märkligt att just arbeiderpartiets sommarläger valts i sådana fall, och inte fremskrittspartiets... Men det lär väll uppenbara sig så småningom, när saker och ting börjat lugna ner sig.
xlxl67
CITAT (Gossen Ruda @ 22-07-2011, 18:17) *
En mer officiell och sen en del källarlokaler.

Finns en vid Högsbohöjd och en vid Ramberget?
Piccante
Nu är en man gripen för skjutningen på Utöya. http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7723132
Huggorm
Personen hade alltså med sig både hagelgevär, handeldvapen och automatvapen ut och hävdade att han var där på rutinuppdrag?
skånepåg
Det kommer till sverige, usama utlova hämnd, jihad är påväg tongue.gif
Blomstertanten
Det är så ofattbart! Drog i alla fall en suck av lättnad när jag väl kom i kontakt med sonen som bor i Oslo, men lider med alla drabbade.

CITAT (Gossen Ruda @ 22-07-2011, 18:10) *

Vad har en moské i Göteborg med attentaten i Norge att göra???? Det du säger, om än i förtäckta ordalag, är att alla muslimer är terrorister eller galningar!!!!! no.gif Det är precis lika dumt som att påstå att alla män är våldtäcktsmän, att alla finnar är suputer, att alla Stockholmare är dryga etc.
Eller ska vi andra dra slutsatsen av en del av dina inlägg att alla Göteborgare är dumma?

Gossen Ruda
CITAT (Blomstertanten @ 22-07-2011, 20:09) *
Vad har en moské i Göteborg med attentaten i Norge att göra???? Det du säger, om än i förtäckta ordalag, är att alla muslimer är terrorister eller galningar!!!!! no.gif Det är precis lika dumt som att påstå att alla män är våldtäcktsmän, att alla finnar är suputer, att alla Stockholmare är dryga etc.
Eller ska vi andra dra slutsatsen av en del av dina inlägg att alla Göteborgare är dumma?

Inget egentligen, men faktum kvarstår att även om givetvis alla muslimer inte är terrorister så är de flesta nutida terrorister muslimer. Det måste finnas något i lärorna som gör att förståndet avtrubbas, jag vet inte vad. Frågan är om man kan be alla mullor och liknande att be till Allah om att han skall stoppa alla terrorister i hans namn?
gnon49
Om det nu är islamister, varför ger man sig på vänsterpartierna i Norge och inte framstegspartiet`?Ok, man kanske inte har glömt Rysslands blodiga äventyr i Afghanistan. Troligare är nog att alla ickemuslimer eller reformvänliga muslimer är måltavlor för dessa extremister.
Tulipanaros
CITAT (Gossen Ruda @ 22-07-2011, 20:15) *
även om givetvis alla muslimer inte är terrorister så är de flesta nutida terrorister muslimer

Enligt Europols statistik utgör den islamistiska terrorismen 0,34 % av genomförda terrordåd i Europa under 2006--2009. Statistiken är dock vinglig, som artikeln visar, men man bör vara medveten om att många terrordåd aldrig hamnar i tidningen. Islamistiska terrorister grips oftare, och islamistisk terror har stått för några av de mest iögonfallande dåden de senaste åren. Men att de flesta nutida terrorister skulle vara muslimer är sannolikt inte sant.
Piccante
CITAT (Tulipanaros @ 22-07-2011, 21:13) *
Enligt Europols statistik utgör den islamistiska terrorismen 0,34 % av genomförda terrordåd i Europa under 2006--2009. Statistiken är dock vinglig, som artikeln visar, men man bör vara medveten om att många terrordåd aldrig hamnar i tidningen. Islamistiska terrorister grips oftare, och islamistisk terror har stått för några av de mest iögonfallande dåden de senaste åren. Men att de flesta nutida terrorister skulle vara muslimer är sannolikt inte sant.

Den gripne mannen sägs vara blond, ca 190cm lång, tala norska med Östlanddialekt? utan brytning. Vet inte om han stämmer in på den typiska Al Qaida-profilen?
Huggorm
CITAT (Tulipanaros @ 22-07-2011, 21:13) *
Enligt Europols statistik utgör den islamistiska terrorismen 0,34 % av genomförda terrordåd i Europa under 2006--2009.

Finessen med statistik är att den kan vinklas och fås att bevisa vad man vill. Svensk media vill glorifiera islamistisk terrorism, och därför har de vinklat statistiken. Genom att blanda in en massa separatister som ETA och IRA verkar islamismen försvinna i mängden. Men vilka tror du att det är vi behöver oroa oss för här uppe i skandinavien? Än har jag inte sett några skånska frihetsmartyrer spränga bomber.
Camelian
CITAT (Gossen Ruda @ 22-07-2011, 20:15) *
Inget egentligen, men faktum kvarstår att även om givetvis alla muslimer inte är terrorister så är de flesta nutida terrorister muslimer. Det måste finnas något i lärorna som gör att förståndet avtrubbas, jag vet inte vad. Frågan är om man kan be alla mullor och liknande att be till Allah om att han skall stoppa alla terrorister i hans namn?

Som vanligt generaliseras det friskt när begreppet muslimer kommer på tal. Alla religiösa eller politiska läror kan användas av extremister på ett farligt och våldsamt sätt. Historiskt sett finns det många exempel på hur man utnyttjar det religiösa forumet för politiska syften.

Det finns dock fundamentalister i alla religioner, likväl bland ickekonfessionella ideologiska läror. Där hittar man egna motiv för terrorhandlingar. (Man skulle kunna likna detta vid fotbollshuliganernas sätt att röra sig kring supporterklubbar. Att de är verkliga supportrar är det många som ifrågasätter utan att rycka på axlarna.) Att säga att terrorism har något med islamsk lära att göra är direkt okunnigt. Det finns inget i religionen som understödjer våldsamma handlingar - inte mer än i andra religioner/ideologier. Sedan finns det förstås alltid religiösa urtolkare som selekterar och förvanskar för sina egna (fundamentalistiska) syften, men detta är inte enkom typiskt för islam på något sätt.

Tyvärr frodas sådana här föreställningar om islam. Detta bara bidrar till ytterligare polarisering, vilket dessutom ökar motsättningarna ytterligare mellan "dem" och oss. Den antimuslimska propagandan är dessutom en direkt orsak till att fundamentalistiska terrorister får en ursäkt att göra sina våldsamma handlingar legitima i de egna leden. Att islamistiska fundamentalister agerar på det här sättet har en långtgående historisk, politisk bakgrund. Detta kan förklaras ytterligare och mer ingående, men ett sådant inlägg blir väldigt mycket längre.
Huggorm
Jag får väll medge att det trots allt verkar vara en ensam galning som utfört båda dåden. Typ bitter självmordskandidat, ungefär som alla skolskjutare som varit de sista åren. Som jag förstår det är sju bekräftat döda vid stortinget och tio på ön, och det väntas stiga.
gnon49
Givetvis skall man aldrig böja sig för dessa extremister som ser demokrati som något fult o ondskefullt o farligt. I väst har vi yttrandefrihet o fri press och får aldrig vara rädda för att ett skrivet eller uttalat ord skall resultera i terror o dödande av oskyldiga människor. Snarstuckna religiösa extremister skall man hålla kort. Dom letar säkerligen efter orsaker för att utföra sin terror. Misstänker att radikala terrorgrupper har anhängare även bland människor, födda i landet dom angriper.
Kryddan03
NRK sänder direkt på Kunskapskanalen. Hörde precis att de fått in uppgifter om att mannen på Utöya setts tidigare under dagen i centrala Oslo kring regeringskvarteren - även då i polisuniform. Uppfattade dock inte om det är bekräftade uppgifter då jag zappade in precis när de sade det.
Gossen Ruda
När man pratar om islamsk terrorism är det inte så meningsfyllt att bara ta med Europa. Ta med Irak, Indien och Pakistan också. Lyckligtvis bråkar de friskt inom de olika islamska fraktionerna också så mycket av självmordsbombarna stryker med där.
Kryddan03
Mannen på Utöya är norsk sade man just.
skånepåg
Ett helt gäng av deras filmer finnas att ladda ner bara ni söker på Jihad på olika torrents, de är riktigt hemska och de har ett riktigt brutalt hot mot oss i Europa och Usa, det kommer fler bombattentat kan jag lova er =(
Huggorm
Jag tror vi kan lägga ner alla spekulationer om jihad och islamister...
skånepåg
En Islamistisk grupp tog på sig ansvaret och hotet har varit kännt länge, usama ville ju kräva hämnd på europa och usa =/
Huggorm
CITAT (skånepåg @ 22-07-2011, 23:04) *
En Islamistisk grupp tog på sig ansvaret och hotet har varit kännt länge, usama ville ju kräva hämnd på europa och usa =/

Det var någon sorts missförstånd
Kryddan03
Nu sänder NRK direkt på SVT 2 istället, om någon missat.
skånepåg
CITAT (Huggorm @ 22-07-2011, 23:16) *
Det var någon sorts missförstånd

Mmm läste det på Dn nu tongue.gif
Men jag kan sätta mitt liv på att det var nån av dem, vem annars använder bilbomber för just sånna attentat?

CITAT (Kryddan03 @ 22-07-2011, 23:17) *
Nu sänder NRK direkt på SVT 2 istället, om någon missat.

Tvn på tack biggrin.gif
Piccante
CITAT (skånepåg @ 22-07-2011, 23:25) *
Men jag kan sätta mitt liv på att det var nån av dem, vem annars använder bilbomber för just sånna attentat?
Tvn på tack biggrin.gif

Oklahoma-bombaren som var vit högerextremist använde en bilbomb fylld med konstgödsel och diesel.
Huggorm
CITAT (skånepåg @ 22-07-2011, 23:25) *
Tvn på tack biggrin.gif

Hur skulle du göra för att placera en rejäl bomb utanför en välbevakad byggnad? Att gömma den i bagaget på en bil är det ultimata sättet, även för en etnisk norrman.
skånepåg
CITAT (Markus_H @ 22-07-2011, 23:28) *
Oklahoma-bombaren som var vit högerextremist använde en bilbomb fylld med konstgödsel och diesel.

Mjo men jag har också anarkistens kokbok på pdf , jag kan med göra bomber om jag vill men vågar inte spränga bort mina fingrar ohmy.gif
Vill man leta så finns allt på nätet tongue.gif
Men dessa har ju riktiga sprängmedel, bara för inte så länge sen sprängdes ett hus i skåne med massa c4, var tror du de fick det?

CITAT (Huggorm @ 22-07-2011, 23:31) *
Hur skulle du göra för att placera en rejäl bomb utanför en välbevakad byggnad? Att gömma den i bagaget på en bil är det ultimata sättet, även för en etnisk norrman.

Asså mjo, men bilbomb är ju smidigast för då kan man förflytta stora spränganladdningar ohmy.gif
Motti
Oavset så var det väntat från mig !hämdens timma är slagen för avrättningen på "Usaama Bin Laden" ,inte ska vi gå här och tro att inte hämden kommer var så säker det här är bara början det kommer mer .Att Ussama dog innerbär inte att "Al Kaida är dött tvärt om !hämden kommer var så säker.Dom har ingen som helst empati eller bryr sig om vilka hämden drabbar.Undrar just vad profeterna skulle tänka i dag tex Muhamed confused.gif Säger som Strindberg :det är synd om människan .Vart kommer allt hat ifrån.
Överbölingen
Och?

Om det är en infödd norrman så har han spårat ur helt. Dvs psykopat. Är det en invandrad norrman så ställer det sig annorlunda.

Händelsen är fruktansvärd. Oavsett vad/vem som ligger bakom. Är det människan så kommer vi aldrig ifrån det. Är det religiöst så bevisar det bara religioners dårskap. Och tala nu inte om kristendomen som något enastående. Se bara till korstågen, Jesuiterna och häxprocesserna. Protestanter och katoliker är lika skenheliga.

Vidhåller den denkmahl som står på en skylt som jag köpte i Österike 1968: Ihr galubt der Jäger ist ein Zynder weil er so zelten zur Kirche geht. Aber ein danksam Blick zur Himmel ist besser als ein falsh Gebet.

Låt alla människor leva sitt eget liv och hjälp varandra när det behövs med det som behövs: ett glas vatten, en kram, en kyss eller en wiskey. Allt beror på situationen.

Jag är döpt, konfirmerad och gift i kyrkan. En samhällelig åtgärd. Man gör så. Basta, men för den skull har jag inte utlämnat mig själv. Jag är troende men inte på kyrkans vis. Jag är realist inte ateist.

Hoppsan! Nu lät det som ett försvar av händelsen i Norge. Långt därifrån. Våld är det värsta som finns och med religiös bakgrund är det vidrigt. Med en psykopat är det fruktansvärt.

Det är därför jag är royalist. Se till 1900-talets presidenter och statsöverhuvuden. Så många vansinniga ledare! Med vårt statskick så bör vi klara oss rätt länge så vida inget parti blir alltför stort. Då är det kört. Hur djupa har egentligen USAs presidenter varit?
Motti
Finns även norrmän som vill hämnas på Bin laden !även om de inte är Al Kaida ,som du skriver man vet aldrig vilka dårar som verkar.Ett bra tips !lås in alla dårar så slipper vi sånt här .Leif GW Persson tipsade om det för flera år sedan.Vi har massor av psykiskt störda människor i Sverige som går lösa och är potentsiella mördare eller terrorister.men oj vad det är synd på dom vi måste ju gulla med dom så de blir vanliga svenska medborgare lite terapi och gulligulli sen släpper vi ut dom i det Helyllesvenska samhället så blir de friska allesammans !bullskitt.
Kryddan03
Verdens Gang - gärningsmannen
Trovärdigheten får ni själva avgöra. Vi lär väl inom kort få bekräftat såväl motiv som huruvida de två händelserna verkligen hänger samman (vilket är den aktuella hypotesen).
Huggorm
CITAT (Kryddan03 @ 23-07-2011, 02:26) *
Verdens Gang - gärningsmannen
Trovärdigheten får ni själva avgöra. Vi lär väl inom kort få bekräftat såväl motiv som huruvida de två händelserna verkligen hänger samman (vilket är den aktuella hypotesen).

Magkänslan är att trovärdigheten är oklanderlig i den artikeln. Det var imponerande mycket information de lyckats plocka fram på kort tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon