|
Ikonen för säker borttagning av maskinvara i aktivitetsfältet syns bara ibland. När jag ansluter kameran via USB eller ansluter ett usb-minne till datorn ska jag kunna ta bort det på ett säkert sätt från datorn genom att använda denna ikon. Problemet är att ikonen bara syns då och då. Någon som har en ide varför det blir så ?
Jag har Windows XP.
Eva i Skåne
22-07-2011, 16:13
Finns det inte en pil vid sidan av de synliga symbolerna så du kan klicka fram fler? Så är det hos mig.
Jag har inte någon pil att klicka på. Det hade jag på datorn innan Windows installerades om efter en crash. Nu ser jag bara sv och sen några ikoner för olika program.
Eva i Skåne
22-07-2011, 16:45
Tänkte väl att det inte var så enkelt att jag skulle kunna lösa någons datorproblem Tyvärr, du får invänta någon klokare.
*Stintan*
22-07-2011, 18:44
Har du kollat i Hjälp?
Hjälp i verktygsfältet är ju bara för Internet Explorer........eller menar du något annat ? Tillägg......det löste sig När jag högerklickar på aktivitetsfältet och väljer egenskaper kan jag välja att dölja eller visa ianaktiva ikoner. Jag väljer visa men då försvinner pilen. Om jag väljer att inte visa ja då kommer pilen fram. Problemet är löst. Det var som du sa Eva .....ikonen för säker borttagning finns när jag klickar på pilen.
Har haft samma problem men jag tror jag fick hjälp nu! Jag tackar också!
Ikonen kan försvinna helt också. Då funkar följande
Klicka på start / kör (eller använd Windowstangenten + R) skriv in %SystemRoot%\System32\RUNDLL32.EXE shell32.dll,Control_RunDLL hotplug.dll och tryck på enter.
Halaj!
Vad går den där funktionen up på egentligen? Att man inte skall rycka sladden medan dataöverföring pågår fattar man ju inte är bra. Men sen när det är klart? Vad kan hända liksom? Datorn exploderar? Jag tankar ner bilder från min kamera till datorn och tankar ner musik till min ipod. Jag kollar bara att överföringen är färdig och så drar jag loss kabeln. Det har aldrig varigt några problem.
//T
*Stintan*
05-08-2011, 10:44
CITAT (Tapio @ 05-08-2011, 11:11)  Halaj!
Vad går den där funktionen up på egentligen? Att man inte skall rycka sladden medan dataöverföring pågår fattar man ju inte är bra. Men sen när det är klart? Vad kan hända liksom? Datorn exploderar? Jag tankar ner bilder från min kamera till datorn och tankar ner musik till min ipod. Jag kollar bara att överföringen är färdig och så drar jag loss kabeln. Det har aldrig varigt några problem.
//T Enda funktionen är att kontrollera att enheten avslutat alla funktioner innan man drar ur sladden så att inte data försvinner. Det går utmärkt att dra ur kabeln utan att använda funktionen "säker borttagning" om man vet att överföringen är klar.
Halaj!
Som jag misstänkte alltså. En helt meningslös funktion. För det första man gör innan man funderar på att dra ur sladden är ju naturligtvis att kolla att överföringen är färdig.
//T
*Stintan*
05-08-2011, 14:26
CITAT (Tapio @ 05-08-2011, 12:33)  Halaj!
Som jag misstänkte alltså. En helt meningslös funktion. För det första man gör innan man funderar på att dra ur sladden är ju naturligtvis att kolla att överföringen är färdig.
//T Det är ju det man lätt gör genom att använda knappen för "säker borttagning".  Det kommer ju upp ett litet fönster som talar om ifall det är OK att ta bort enheten. För mig är det inte en meningslös funktion men jag behöver inte alltid använda den.
CITAT (Tapio @ 05-08-2011, 12:33)  Halaj!
//T I 9 fall av 10 går det säkert bra men så plötsligt händer något när man tömt 200 kort till datorn. Den risken vill inte jag ta. Det händer att kameran är tömd och man uppfattar allt som klart men hårddisken är inte klar och då får man inte klartecken att ta bort den.
Gossen Ruda
09-08-2011, 20:27
Det finns en nackdel med att använda säker borttagning, man låser porten också. Har man ett minneskort med bilder som man laddar över och sen skall ansluta ett till fungerar det inte utan en återstart emellan.
skånepåg
09-08-2011, 20:47
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2011, 21:27)  Det finns en nackdel med att använda säker borttagning, man låser porten också. Har man ett minneskort med bilder som man laddar över och sen skall ansluta ett till fungerar det inte utan en återstart emellan. Kan skicka en kommandofil som fixar det till dig ^^ Men beror ju på hur du tar bort? Tar du bara bort just den enheten eller allt? Nollställer du allt så är det ju en skälvklarhet att du får starta nya processer
Gossen Ruda
09-08-2011, 22:23
CITAT (skånepåg @ 09-08-2011, 21:47)  Kan skicka en kommandofil som fixar det till dig ^^ Men beror ju på hur du tar bort? Tar du bara bort just den enheten eller allt? Nollställer du allt så är det ju en skälvklarhet att du får starta nya processer  Det gällde förut bildkortet till kameran. Körde säker borttagning och sen var kortporten död. Nu är det inga problem, jag rycker kortet när jag är klar. Jag har ännu inte fått några problem. Samma när jag skall ta bort extra hårddiskar.
skånepåg
10-08-2011, 05:51
Aha, har du en sån minneskort läsare till datorn som man kan läsa alla olika kort eller? Hade en sån på jobbet när jag jobbade, den var rätt smidig ^^ Jaja, men bra att det funkar iallafall =)
Gossen Ruda
10-08-2011, 06:40
CITAT (skånepåg @ 10-08-2011, 06:51)  Aha, har du en sån minneskort läsare till datorn som man kan läsa alla olika kort eller? Hade en sån på jobbet när jag jobbade, den var rätt smidig ^^ Jaja, men bra att det funkar iallafall =) Sitter i datorn. Har 6 portar för olika kort.
skånepåg
10-08-2011, 06:47
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2011, 07:40)  Sitter i datorn. Har 6 portar för olika kort. Vad kul, jag har 8st usb portar på min dator men alla upptagna just nu så får köpa en Usb hubb sen om jag skaffar fler usb enheter  Haha.... Får se om man skaffar en sån kortläsare när man skaffar kamera, har ju mobilen numera men en kamera hade ju varit kul, bara synd att de är så dyra =(
Gossen Ruda
10-08-2011, 09:12
CITAT (skånepåg @ 10-08-2011, 07:47)  Vad kul, jag har 8st usb portar på min dator men alla upptagna just nu så får köpa en Usb hubb sen om jag skaffar fler usb enheter  Haha.... Får se om man skaffar en sån kortläsare när man skaffar kamera, har ju mobilen numera men en kamera hade ju varit kul, bara synd att de är så dyra =( 8 usb också. 6 upptagna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|