Eva i Skåne
Jag brukar ge mina pelargoner nån form av långtidsgödning i form av små korn. Jag är inte bra på att komma ihåg gödning vid vattning och tycker detta är ett bra sätt, men jag har några funderingar.
Jag köper den som finns där jag är och handlar. Jag tror algomin är lite billigare, men är den lika bra? Vissa märken har en massa olika färger på kornen medan algomin är grått. Är det så att man betalar mer för det "vackra"?
Är det meningen att kornen ska lösas upp efter hand, så om det finns korn kvar vid nästa års omplantering har jag varit för generös?
Jultorpet
CITAT (Eva i Skåne @ 22-07-2011, 17:33) *
Är det meningen att kornen ska lösas upp efter hand, så om det finns korn kvar vid nästa års omplantering har jag varit för generös?

Den långtidsverkande gödningen har ett skal som gör att gödningen utsöndras lite i taget vid rätt temperatur och fuktighet under längre tid och själva skalet brukar kunna finnas kvar som små kulor även när näringen tagit slut.
Har du varit för generös syns det ju på växten att den inte mår bra.
Eva i Skåne
Puttar upp.

Vill gärna veta om ni lagt märke till kvalitetsskillnader på olika märken av långtidsgödning
Snöflinga
Jag använder långtidsverkande gödselpinnar. De är lätta att trycka ned och håller ungefär två månader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon