Hej!
Vi har för några veckor sedan köpt och planterat två ganska små buskar av rosa The Fairy. Dom hade fullt med knoppar i klasar och allt såg bra ut. Grävde stora hål, drygt 50 x 50 och fyllde med riktigt rosjord.
Nu några veckor senare så har bara ett fåtal blommor slagit ut. När dom väl gjort det har dom nu börjat vitna, skrumpna och falla av. Även outslagna knoppar har bara ramlat av i klasar. Jag bröt sönder en av dom angripna blommorna och hittade pyttesmå avlånga kryp, gulgröna till färgen och bara några millimeter långa. Snabba är dom och springer snabbt in bland de övriga bladen i blomman. Det ser inte ut som löss. Vid närmare spaning hittade jag även några som såg ut att vara bladlöss. Blommorna som fallit av har liksom brutits tvärt av i skaftet 1-2 cm från själva blomman, likaså knopparna. Dom går av på ungefär samma ställe om man petar på dom som ser risiga ut. De gröna bladen på buskarna ser helt ok ut.
Rosorna är planterade en bit från husväggen i västerläge. Solen kommer fram och når dom mitt på dagen någon timme eller två, men sen är det en del höga träd som skymmer och dom får endast glimtvis med sol under resten av eftermiddagen. Vi bor i Täby strax norr om Stockholm.
Jag ringde Plantagen där vi köpt dom, men dom verkade inte ha en aning om vad jag pratade om för kryp eller vad jag skulle göra åt det. Fick bara rådet att klippa bort dom sjuka blommorna och knopparna och hoppas på att det kommer nytt. Jag har i alla fall sprayat dom med såpvatten 1 del såpa, 4 delar vatten och en skvätt rödsprit.
Frågan är, vad är det som gör att blommorna och knopparna blir förstörda? Och står rosorna för mörkt? Behöver dom mer sol? Finns det nåt bra medel mot ohyra som jag kan ha på?
Jättetacksam för råd och hjälp!
Mvh
Kicki