Eva Swahn
Jag är rädd att jag snart måste köpa en ny bil. Den gamla börjar bli väldigt skruttig. Men jag vet inte vad jag ska våga köpa. Den måste vara billig och dra lite bensin och helst vara en kombi.

Kan jag få lite goda råd? Eller direkta avrådanden: "Köp aldrig en ...."
Gunvor Nilsson
Ingen tvekan - absolut en Skoda Oktavia combi! Billig och bensinsnål! Stor inuti och liten utanpå! Går som ett urverk! Högt andrahandsvärde.
/Gunvor
MRLINDELL
Farligt att ge råd!
Jag skulle ändå satsa på en Japan med lite klass & lull-lull, typ Mazda 626 5d. Inga centrallås eller elhissar krånglade. Mitt enda problem var att någon försökte sno bilen några gånger. Den är populär på många håll.
Min gamla gick 38.500 mil på 10 år innan jag bytte till en annan lite större Mazda.
Det som gick sönder var saker som finns att få tag på, en drivaxel, kylare, generator. Inget av dessa jag bytte under resans gång var original, men fungerade bra till ett vettigt pris. Fixas på en vanlig OK verkstad. Annars kan originaldelar vara ganska dyra oavsett vilken bil man väljer. Mazda har varit den minst felbefängda bilen av alla ett bra tag även om bilar som Toyota Camry mm delar topplaceringarna på svensk bilprovning.

Inga problem att köpa en bil som gått 15-20.000 mil. Har man för avsikt att köra 1.500 - 2.000 mil per år varar en sådan bil relativt länge utan problem.
Ralf
Äger själv en Skoda Octavia. Inget fel på den bilen. drar dock lite mkt bensin på det sättet som vi kör den fn, dvs mkt stadsköring, 0,88l/mil.

Jag frågade en bilmekanikerkamrat vad han skulle köpa för bil idag: Totoyta svarade han. Minst bekymmer på allla sätt. Han åker själv i en begagnad Starlet som bara rullar o rullar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi bytte förra året till en Toyota Yaris Verso. En mycket bra bil. Lätt att lasta och man sitter lite högre och därmed är det mycket lättare att komma in och ur bilen.

Bara att rekommendera.

Elisabeth
kryddan
Svensk Bilprovning ger ut en bok om begagnade bilar som är rätt bra - står besiktningsresultat mm i den. Vi lusläste den innan vi köpte vår - en nissan som går som en klocka wub.gif
myskmadra
Ska det vara stor eller liten kombi, vilken prisklass hade du tänkt dig?
SAAB , Nissan förslår min billkunninge sambo. Köp inte Skoda!
Ella
Jag måste rekommendera min bil, en Polo fox cupe. Jag har precis kört den igenom besiktningen och den bara gled igenom trotts att den är femton år. Jag har haft bilen sen den var tio och jag har aldrig behövt ombesiktia den.

Den ena nackdelen med den är att den inte tillverkas mer och de få som finns kvar är antngen helt slut eller inte till salu.

wub.gif wub.gif wub.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (myskmadra @ 29-02-2004, 19:03)
Köp inte Skoda!

Kan du utveckla ditt råd - ex.vis varför!
/Gunvor
myskmadra
Skoda nackdelar: dåligt krockskydd och tveksam kvalité överhuvudtaget. Tunn plåt till exempel.
*Felix matte*
Måste slå ett slag för Mazda 626.... en sådan hade jag och den fick aldrig ens ett påpekande på besiktningen trots en massa mil på nacken
och fortfarande idag (hos nye ägaren) går den "som en klocka".
Min nuvarande... Opel Corsa Swing är också felfri efter 8 års körning wub.gif
Ina
Har sedan i maj en Hyundai Elantra, kombi, som jag är väldigt nöjd med. Det får plats mycket i lastutrymmat och den är bensinsnål att köra. I somras var jag nere på 0,61 l/mil och när vi for hem från fjällen drog den trots full last och dubbdäck bara 0,67. Stadskörning vintertid, med AC på, har jag fått upp förbrukningen till svindlande 0,74... wink.gif

Den är från -99 och när jag köpte den för knappt ett år sedan hade den gått 7100 mil och kostade 70 000. Jag har noll koll på andrahandsvärde och plåttjocklek. Dock klarade vi oss helskinnade när vi fick sladd på uppvägen till fjällen så helt uselt krockskydd kan det inte vara. smile.gif
Betty
Bästa tipset: Toyota Carina II
Behöver knappt tankas, går som en klocka, högt andrahandsvärde, aldrig anmärkningar vid besiktning, sväljer hur mycket packning som helst, krånglar aldrig, centrallås - elhissar - sätesvärme fram=standard mm mm mm
Kan faktiskt inte komma på något negativt alls att säga om den! smile.gif
gammelnalle
Köp min Golf.... sämsta bil jag nånsin haft.....
bara djäkelskap och drar ca 1l/mil.,.....
denma
bilar, detta ämne man kan diskutera i all oändlighet...

du vet ju vilka premisser du har: kombi, billig i drift och troligtvis pålitlig...

Japanare har en benägenhet att vara billiga både i inköp och att köra med. Däremot kan det vara svårt att få tag på reservdelar om man inte har en av de vanligaste modellerna.

Tyska bilar har hög kvalitet, lätt att få tag på reservdelar men har en tendens att vara dyra i inköp och drift. SAmma sak med svenskarna...

Det jag kan rekommendera (Efter att ha jobbat med Volkswagenkocernens märken) är Skoda och Seat som prisvärda, billiga att köra med och hyfsat billiga reservdelar. Seats andrahandsväre är det si och så med men Skoda är inge problem. Under huven på en Skoda hittar du precis samma delar som till en VW eller Audi...

Jag har tidigar kört en Nissan Sunny i många år och har inte haft några problem förutom att jag fick kortslutning i en av cellerna på batteriet en gång och generatorn pensionerade sig en annan gång... Annars har det varit att tanka, serva och tvätta ibland =) (Under mina 6 år med bilen så rullade den ca 15000 mil)

Lycka till och prova ett flertal bilar innan du bestämmer dig...
Ett M-test är aldrig fel heller!
Och var extra uppmärksam om bilen är importerad... Mätarställning, tidigare krockskador o dyl!

//Emma rolleyes.gif
Eva Swahn
Jag hittade en bra sida "Vi Bilägare", de hade en testsida för beg.bilar.

http://www.vibilagare.se/tester.asp?ContentType=101

För att få ett mera neutralt omdöme om Skoda, så att vi inte hamnar i luven på varandra, kommer nu deras test av Skoda. Först Octavian och nästa inlägg är test av Skoda Felicia. Håll till godo:

Testad i Vi Bilägare nummer: 8/2002
Av Boo Wennerberg

Skoda Octavia
Förr löd ramsan: ”Skoda, fyra hjul och låda”. Från mitten av 1990-talet är det inte längre någon som skämtar om den tjeckiska biltillverkaren. Skoda tog med introduktionen av Octavia hösten 1997 det definitiva steget in i den respekterade mellanklassen.

Den elaka ramsan från förr syftade på modellerna 105 och 120. Bilar välte inför TV-kameror och i västvärlden tvärdog försäljningen. Fabriken i Tjeckien var i risigt skick när Volkswagen tog över stora delar av verksamheten i april 1991.
Först piffades Skoda Favorit upp och sedan kom ersättaren Felicia. Men det stora erkännandet kom med lanseringen av Octavia, en bil med moderna linjer och utrustad med VW- och Audi-prylar rakt igenom. Och fortfarande såld till öststatspris!
Skodas prissättning bäddade för succé. Under de senaste åren har Skoda Octavia stadigt parkerat på den svenska försäljningslistans 20-i-topp. I Vi Bilägares Bil-Q ansåg Skoda-ägarna att de fick mest bil för pengarna.
I dag får ” fyra hjul och låda” en positiv klang. I Octavias fall får lådan bli bagageutrymmet, ett av de största i hela mellanklassen. Uppmätta 449 lådliter sväljer oanade mängder bagage och är en av de främsta anledningarna till Octavias popularitet.

På beg-marknaden är Skoda Octavia eftertraktad, men dessvärre finns det ännu så länge få bilar till salu. Tillgång och efterfrågan styr och därför har också prissättningen blivit onormalt hög på vissa håll. Lägg också märke till att Skoda inte har någon vagnskadeförsäkring inbakad i priset.

Under drygt fyra år har Skoda Octavia fått bekänna färg och kvalitetsmässigt är inte allt på topp. Vid kontrollbesiktningarna av årsmodell 1998 prickades exempelvis var tionde bil för bristande avgasrening. Skoda-verkstäderna byter lambdasonden kostnadsfritt inom ramen för katalysatorgarantin, fem år/8 000 mil. Annars kostar det

Störande buller

Skoda-ägarna åker förhållandevis ekonomiskt, men komfortmässigt finns det också vissa anmärkningar. Framstolarna är hårt stoppade och knäutrymmet i baksätet är minimalt. Vidare kan både motorljud och däckbuller vara störande, allra helst på hårda sommardäck.
Skodas kombiversion har standardutrustats med smala och relativt höga 80-profilsdäck som gör att bilen rullar något tystare.

Skoda har till stor del motsvarande motoralternativ som VW, Seat och Audi. Bäst anpassad är 1,6-litersmotorn på 101 hästkrafter. 75 hk-motorn kräver flitig växling för säkra omkörningar och är dessutom bara marginellt snålare. Allra snålast går naturligtvis VW:s dieselmotor, 1,9 TDI, som endast drar 5,2 liter per 100 km.
75 hk-motorn har GLX-beteckning första året, men kallas fortsättningsvis enbart för LX, med ett avdrag på 6 000 kronor.
Skoda Octavia är bra utrustad, men den enklaste versionen saknar låsningsfria bromsar. Vidare har baksätet endast två nackskydd och därmed också bara midjebälte för mittpassageraren. Trepunktsbälte och nackskydd på samtliga sittplatser finns från och med årsmodell 2001.

Vad vi skrev...

ViB-test i nr 19/1997:
Bilen är inte speciellt tung för att vara 4,5 meter lång, men motorn får ändå jobba rätt hårt. Bullret är genomträngande inne i bilen och ibland störande.
Stolarna ger halvbra stöd. Inte mer. De är relativt hårda, men ganska korta med små valkar i kanterna som hindrar att man glider omkring på det glatta tyget.
Bilen har ett lugnt och sansat beteende i de allra flesta situationer. Väguppträdandet är behagligt. Den går mjukt för det mesta och är följsam vid normala rattrörelser.
Eva Swahn
Testad i Vi Bilägare nummer: 5/2000
Av Boo Wennerberg

Skoda Felicia
Det är inte mer än tio år sedan som Skoda betraktades som ett skämt. Men tiderna förändras. Idag är det ingen som fnyser åt den tjeckiska biltillverkaren. Och här hemma har Skoda förvandlats till marknadens hetaste beg-objekt.

Det var lilla Skoda Felicia som banade väg. 1995 var Felicia redo att erövra bilvärlden till ett oslagbart lågt pris.
Konceptet var billig bil i dess positiva bemärkelse med högsta kvalitet. Det är klart att försäljningssuccén var given.
Det var Volkswagens ledning som förutsåg potentialen i den nedslitna tjeckiska bilfabriken.

1990 gick VW-koncernen in som delägare och från och med 1996 är tyskarna majoritetsägare.
Skoda är numer en förtäckt "folkvagn", men ändå med egen profil. De stolta tjeckiska bilbyggarna har med ökade resurser sett till att ta fram en väl ihopskruvad bil som tycks hålla måttet även som begagnad. Problemet för de som funderar på en begagnad Skoda Felicia är att de nästan är stört omöjliga att finna på marknaden. De som köpte Felicia som nya har valt att behålla sina bilar och detta är ett betyg så gott som något. Detta gör också prisbilden osäker.
Tillgång och efterfrågan styr och här har vi sett exempel på "överpriser" för de fåtaliga bilar som finns till salu.
Det är nästan så att Skoda-spekulanterna istället bör fundera på att köpa nytt eftersom nybilspriset knappast skrämmer.

Skoda Felicia har klarat sina drygt fyra år på svenska vägar med klart godkänt betyg. Den allvarligaste invändningen så här långt är den ryckighet som 1,6-motorn framkallat på vissa exemplar. Flera Skoda-ägare har hört av sig till oss och anmärkt på att bilen gått orent i låg fart.
Skoda-verkstäderna har i förekommande fall bytt ut styrdonen på bilar fram till och med årsmodell 1997. Dessvärre är detta en dyr åtgärd, men Skoda har nyligen tagit 70 procent av kostnaden som goodwill. Det betyder att Skoda-ägare med dessa problem kommer undan med en faktura på 1 300 kronor.
Andra driftstörningar som förekommit har drabbat den lilla aluminiumbyggda 1,3 liters-motorn med stötstänger.
Men här är problemet av enklare karaktär.
De första årgångarna var tändkablarna av sämre kvalitet och dessa har undan för undan bytts ut.
Ljudnivån har också varit en källa till irritation, och här har extra monterade bussningar till växelfästet gjort nytta.
En annan svagare del är också dörrlåsen som kan kärva.
I bästa fall hjälper det med uppsmörjning, men i sämsta fall krävs ett nytt lås som kostar drygt 1000 kronor.
Från och med årsmodell -98 håller Skodas lås högre kvalitet.

Det mest glädjande med Skodas beg-rykte är att rostskyddet håller hög klass, i enlighet med VW:s framgångsrika metoder. Vi har granskat ett antal 96:or och kan konstatera att Skoda lyckats väl med vaxbehandling i huv, baklucka och dörrar. Vidare har Skoda ett heltäckande slitskydd (PVC) på hela bottenplattan. Plasttank och heltäckande innerskärmar fram bidrar också till att rosten kan hållas på avstånd.
Den enda stora miss som vi uppmärksammat är två obehandlade triangelfästen som håller i framskärmarna och kofångaren.

Skoda Felicia har två olika bensinmotorer.
Stötstångsmotorn på 1,3 liter (68 hk) arbetar och drar bra, men har självfallet lite kraft.
VW:s 1,6-litersmotor (75 hk) är närmast perfekt för bilstorleken och drar dessutom obetydligt mer bensin.

En annan viktig detalj att tänka på är att Felicia 1,3 saknar servostyrning liksom vissa av de 1,6-bilar som finns ute på marknaden. Utan servo är bilen oerhört tungstyrd vid parkeringsmanövrar och här görs också ett prisavdrag på 6 000 kr. Däremot ska 4 500 kr (minst!) läggas på för kombiversionen som är oerhört eftertraktad, och ännu närmast helt omöjlig att finna som begagnad.

Säkerhetsmässigt ligger också Felicia bra till i förhållande till många dyrare konkurrenter. Karossen är rejält förstärkt och som standard ingår krockkudde på förarsidan.

Vad vi skrev…

ViB-test 13/1995
"Den lilla motorn tickar och rasslar som en trampsymaskin, men gör ett fint jobb."

"Felicia ser ut som en korsning mellan VW Golf och Toyota Starlet. Det är inte den snyggaste bilen på parkeringen."

"Om förnuftet får vara med vid bilköpet kan Skoda Felicia bli en ny skrytbil."
MRLINDELL
Jag skulle aldrig sätta mig i en Skoda. Trots att VW har tagit över och gjort mera bil av den så är det fortfarande massor av problem, så ta't lungt.
Zanna
CITAT (myskmadra @ 29-02-2004, 19:03)
Ska det vara stor eller liten kombi, vilken prisklass hade du tänkt dig?
SAAB , Nissan förslår min billkunninge sambo. Köp inte Skoda!

Jag kan varmt rekommendera SAAB, har själv en årsmodell 1986 som går som en klocka - har aldrig stannat sedan jag köpte den 1995. Hade tidigare en SAAB turbo som också gick som en klocka. SAAN har väldigt bra komfort (fast nya bilar har ju mer "körglädje" så klart). MEN den drad mycket bensin och det gör nog de flesta saabar.

Opel vet jag är omtyckt av många som själv håller på med bilar, likaså Toyota som ju fått bra betyg av bilprovningen. Jag rekommenderar boken som du kan få genom konsumentverket där de testar olika bilar och man kan se deras svagheter.

Hoppas du får en bil som verkligen går och inte ett måndagsexemplar - risken finns ju att man får en strulande bil oavsett om man köper fabriksny eller gammal.
Cilla
Jag använder min SAAB (9000 heter den väl), årsmodell 1996 som en lastbil. Den drar under litern per mil och har bra krocksäkerhet. Fäller man baksätet och öppnar bakluckan (dvs hela aktern på bilen) får man ett utrymme som heter duga.

Med takräcke och dragkrok kan man framkta både träd, jordhögar och torvblock mer eller mindre obegränsat...

Enda nackdelen är svängradien som är stor. Man får god träning på att backa sig ur trånga utrymmen.
Gunvor Nilsson
Bra Eva att du hittade artiklarna om Skoda!
Eftersom vi äger en Skoda så vet jag hur bra den är och det skulle inte falla mej in att rekommendera en bil som jag inte själv har erfarenhet av. Inte heller skulle jag avråda från köp av något märke om jag aldrig ägt en sådan bil. Hoppas du hittar din "drömbil"! rolleyes.gif
Gunvor
Ralf
CITAT (MRLINDELL @ 01-03-2004, 11:52)
Jag skulle aldrig sätta mig i en Skoda. Trots att VW har tagit över och gjort mera bil av den så är det fortfarande massor av problem, så ta't lungt.

Hmm jag har två skodor, en Felicia och en Octavia. Kan bara ge varma rekommendationer om detta bilmärke. Det som däremot är ursuselt är servicen hos generalagenten "Din bil", fd VAG. Noll koll ibland o noll ödmjukhet. Ibland så tror jag att det är Basil Fawlty som är chef på verkstaden.
Eva Swahn
Oj, inte visste jag att det var så laddat med bilmärken. Sånna som älskar japaner hatar tyskar som inte kan tänka sig svenskar som skulle kunna tänka sig tjecker...halleda!

Ni är jättesöta som talar om bilars andrahandsvärde. Men det är väl något som bara har betydelse om man ska sälja den vidare? Nu är det så att de bilar jag har går vidare till skroten eller så skänker jag dom till mina barn. Jag (eller ungarna) är liksom den sista stationen innan kyrkogården. Så om andrahandsvärdet är bra eller dåligt...tja, det drabbar väl bara mig då som får betala mer för eländet.

Jag har haft många bilar, men trots min grubblande läggning kan jag inte komma ihåg om dom har krånglat mycket. Det jag kommer ihåg är färgen och ibland registreringsnumret. Jo, min gröna Renault 4L, min första bil, den var jätterolig. Pendlade mellan Göteborg och Malmö mycket på den tiden. Den drog ju ingen bensin alls, så jag glömde att man skulle tanka. En sen kväll strax innan krönet på Hallandsåsen tog bensinen slut. Då gick jag bara ut och puttade bilen, och jag gick och gick och gick med bilen vid min sida. Den vägde ju ingenting, det gick bra att bara hålla i ratten och gå. Det kändes som om jag var ute med hunden. Det var innan de bygde den nya vägen bör jag väl tillägga.

Mina bilar behöver inte alls vara vackra. Helst inte. Bil för mig är något man har att frakta gods i och med. Med radio i. Som har glasspapper, gratiskartor och gamla parkeringslappar överallt på golvet. Som startar när man vill det, även om det är vinter. Och som kan lagas av Ali, Muhammad eller Conny i garaget under Konsum.
kopernikus
Jag fick en gång lära mej att :
Den sämsta affär du någonsin gör är när du köper en bil. ..

Det är ju alltid en chansning när man ska köpa bil... Jag har en kompis som köpte en skoda felicia årsmodell -00. Den hade gått 4000 mil ungefär. Hon har fått bytt ut snart allt man kan byta ut. Har krånglat konstant sedan hon köpte den. Sedan vet jag av en som har en precis likadan, samma årsmodell & allt. Och den har gått hur fint som helst.
Så det måste vara svårt att ge några garantier när det gäller bilar.

Lycka till med bilköpet!
Ralf
CITAT (kopernikus @ 02-03-2004, 06:47)
Jag fick en gång lära mej att :
Den sämsta affär du någonsin gör är när du köper en bil. ..

Eller
det finns bara en bra bilaffär, den som inte blir av.

smile.gif
Zanna
CITAT (Cilla @ 01-03-2004, 15:55)
Jag använder min SAAB (9000 heter den väl), årsmodell 1996 som en lastbil. Den drar under litern per mil och har bra krocksäkerhet. Fäller man baksätet och öppnar bakluckan (dvs hela aktern på bilen) får man ett utrymme som heter duga.

Med takräcke och dragkrok kan man framkta både träd, jordhögar och torvblock mer eller mindre obegränsat...

Enda nackdelen är svängradien som är stor. Man får god träning på att backa sig ur trånga utrymmen.

Svängradien på min SAAB 900 -86 är imponerande (servostyrning). Krocksäkerheten är väldigt bar läste jag för något år sedan, så bra att det tydligen kan var farligt för mindre "osäkra" bilar att krocka med dem (med det inte sagt att min gamla bil har lika bra krocksäkerhet som nya!).
TeliaNet
hej på er alla
vad du än skaffar för bil låt det inte bli en container(volvo 740 & 940)
de är tunga som ett hus och i sitter en trött gräsklippar motor.
och honda är inte mycket att ha de häller för de är lite svåra att få tag i delar till.
Fialotta
Vad pratar du.......jag har en Honda CRV och det är
den bästa bil jag haft smile.gif rolleyes.gif
myskmadra
Hoppas att du hittar nå´n bra bil Eva!
andersen
[QUOTE=TeliaNet,02-03-2004, 09:02]hej på er alla
vad du än skaffar för bil låt det inte bli en container(volvo 740 & 940)
de är tunga som ett hus och i sitter en trött gräsklippar motor.
och honda är inte mycket att ha de häller för de är lite svåra att få tag i delar till

Undrar åxå vad du pratar om, volvo är en mycke bra bil!har en själv som jag är nöjd med.
Sylvia
Jag är nöjt med min Renault, har haft olika modeller och den nya är en Megane Touring, d v s en kombi. Dricker lite, har högsta säkerhetsvärden i tester och är trevlig att köra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon