Full version: Sniglar
silos
Nu undrar jag,vad för nytta gör dessa sniglar?
[attachment=63054:012.JPG]
Monarda
Åh, den var vacker! Är det en vinbergssnäcka? Tyvärr vet jag inte om den gör någon nytta i sig, men den kanske blir mat åt någon.
silos
CITAT (Monarda @ 22-07-2011, 19:12) *
Åh, den var vacker! Är det en vinbergssnäcka? Tyvärr vet jag inte om den gör någon nytta i sig, men den kanske blir mat åt någon.

Jag vet inte vilken snäcka den är,men det fanns många,de kommer fram då det har regnar.
Jag undrar också varför sniglarna kommer fram när det regnar?
DykUnderYtan
Vinbärssnäcka är det, ojoj vi har hur mycket som helst oavsett det har regnat eller inte. Om jag inte minns fel så kan man äta dem, eller?!? smile.gif

Det var iofs inget svar på vad de gör för nytta... har inte märkt att de gör någon skada i alla fall. De är rätt söta tom... biggrin.gif
Peztis
Jisses!

Vinbergssnäckorna kalhygger mina plantor! Har som tur är inte den spanska skogssnigeln men å andra sidan så gör vinbergssnäckan "ett bra jobb" den med!

När det har regnat brukar sonen och jag gå och plocka en 10-l hink nästan full och sedan häller vi ut dem en bit bort på andra sidan vägen, förhoppningsvis hittar de inte tillbaka. Har dock inte kommit till det stadium än då jag medvetet tar kol på dem - förutom då det emellanåt krasar under tofflorna. sick.gif

Att den är oförarglig håller jag ALDRIG med om. OK, kanske om man har en eller två men när man lätt fyller en hink... no.gif

DYU, såg för ett par år sedan en som efterlyste vinbergssnäckor till sin restaurang. Jag PM:ade honom men fick aldrig svar. Så ja, l'erscargot går att tillgå även i Sverige. Om man nu tycker det är smakligt.... sick.gif
DykUnderYtan
CITAT (Peztis @ 22-07-2011, 21:09) *
DYU, såg för ett par år sedan en som efterlyste vinbergssnäckor till sin restaurang. Jag PM:ade honom men fick aldrig svar. Så ja, l'erscargot går att tillgå även i Sverige. Om man nu tycker det är smakligt.... sick.gif

Ja inte skulle jag stoppa dem i min mun i alla fall. Mängder har vi här också men mördarsniglarna är om möjligt ännu fler... suck, denna ständiga kamp mot slemmisarna... urk
silos
När jag bodde i hus så fanns det massor av sniglar i trädgården,men de åt inte upp mina blommor confused.gif och jag hade 16 blomrabatter fulla av blommor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon