Dalistjejen
22-07-2011, 18:48
Hej!
Jag har larver (ca 2 cm långa och grå/gröna) som äter upp mina blommor. Jag är ny på det här med trädgård så jag vet inte vad blommorna heter, men det är perenner men en själk men många blad och många små gula blommor intill bladen som dom har rensat helt från blad och blommor. Larverna som är jätte många äter även på min clematis och på min klätterros och humlen. Är det någon som vet vad det är för elände och hur jag blir av med det? Kommer dom föstöra mina blommor nästa sommar också?
Bli jätte tacksam för svar.
/Dalistjejen
DykUnderYtan
22-07-2011, 18:53
Har du möjlighet att ta en bild på krypet? Lättare att identifiera då.
kerstin z5-6
22-07-2011, 19:31
är det perenner tar de inte skada , men trist är det ju, plocka o kläm så många du hittar.. de avtar snart
Dalistjejen
22-07-2011, 19:50
Här kommer en bild. Hoppas att den är tilllräckligt bra.
/Dalistjejen
larverna
Dalistjejen
22-07-2011, 21:20
Tack för svaret

Vad är det för larver? Har dom bosatt sig här nu? Hur blir jag av med dom till nästa år i så fall? Vilka växter ger dom sig på?
/Dalistjejen
Dalistjejen
28-07-2011, 17:51
Hade några släktingar här som också kollade på dom. Först trodde dom att det vara nässellarver men när hon såg att det inte var nässlor i min rabatt så undrade hon om vi hade hägg, och det har vi, och då funderade hon på om dom kom därifrån. Jag tror att jag har sett nät med larver i vår hägg på våren. Vad är det som är i min hägg och kan dom i så fall ha gått vidare till andra delar av trädgården? Hur blir jag av med dom?
/Dalistjejen
*Stintan*
28-07-2011, 18:26
Det är inte nässelfjärilens larver och det kommer inte från häggen. Sätt på handskar och plocka, plocka och kläm ihjäl. Växterna brukar klara angreppen men det ser ju trist ut. Dom har snart käkat klart.
NiklasTyreso
28-07-2011, 21:38
CITAT (Dalistjejen @ 28-07-2011, 18:51)

Hade några släktingar här som också kollade på dom. Först trodde dom att det vara nässellarver men när hon såg att det inte var nässlor i min rabatt så undrade hon om vi hade hägg, och det har vi, och då funderade hon på om dom kom därifrån. Jag tror att jag har sett nät med larver i vår hägg på våren. Vad är det som är i min hägg och kan dom i så fall ha gått vidare till andra delar av trädgården? Hur blir jag av med dom?
/Dalistjejen
Larverna ser
inte ut som häggspinnmal:
http://www.cartinafinland.fi/sv/picture/39...ggspinnmal.html/ Niklas
Jultorpet
29-07-2011, 00:22
Ser ut som någon sorts stekellarv och dom brukar vara väldigt glupska, men det verkar konstigt att dom äter på en massa olika växter, de brukar oftast vara bundna till en växtsort.
Plocka och kläm ihjäl så borde det i alla fall bli färre nästa år än om du inte gör det.
Dalistjejen
29-07-2011, 21:28
Tack för alla svar
Det är inte mycket kvar av mina blommor. Har hittat några larver i en rabatt längre bort och ska se till att rädda min klematis där. Det verkar på era svar som att dom kommer bo kvar här och visa sig näsa år igen alltså

Finns det några tips inför nästa vår/sommar? Så jag verkligen kan ta kål på dom?
/Dalistjejen
Jultorpet
29-07-2011, 22:22
Nja, det är väl inte säkert att de kommer igen nästa sommar, det vill jag inte säga bestämt, men håll lite koll tidigt nästa sommar och plocka så fort du ser några skador. Kanske har du märkt vilka växter det började på eller vilka de verkar tycka mest om så du kan kolla dom speciellt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.