Full version: självsådda tomater
Malin_MeL
Jag blev lite förvånad, men det kanske är fullt normalt.
förra året odlade jag tomater på friland och de som frosten tog hamnade i köksträdgården som jordförbättring. Iår har jag rensat bort säkert 1000 tomatplantor. men jag sparade en för skojs skull. den har nu böjat blomma, undrar om den kommer hinna få frukt.
rosita
Så blir det varje år hos mig. Jag låter de som inte står i vägen stå kvar och jag brukar hinna få tomater på dem. Jag kallar dem bonustomater.
kbr
CITAT (Malin_MeL @ 22-07-2011, 22:19) *
Jag blev lite förvånad, men det kanske är fullt normalt.
förra året odlade jag tomater på friland och de som frosten tog hamnade i köksträdgården som jordförbättring. Iår har jag rensat bort säkert 1000 tomatplantor. men jag sparade en för skojs skull. den har nu böjat blomma, undrar om den kommer hinna få frukt.

Har samma problem, dom kommer upp överallt även där jag inte hade tomater förra året.
Nu slås både morötter och bönor med tomater.
Kanske skulle man kunna så tomaterna på hösten i upphöjda lådor med glas? Dom som är själv sådda var inte så långt efter de som jag sått inne men det berodde säkert på att det var en väldigt varm vår här.

/karin
Gossen Ruda
Det är rätt så vanligt att det kommer upp tomater på marker där man lagt ut rötslam från reningsverk. Fröna klarar sig genom hela avloppssystemet och fångas upp i filtren och sen genom rötningprocessen. Huruvida de även klarar passagen genom vår tarm vet jag inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon