|
Full version: Larv i kokong
Kråkslottet
22-07-2011, 21:30
Vad kan detta vara? Vi hittade denna i vår hallonhäck under ett äppelträd idag i vår trädgård. Skitäckligt. Vad lan det vara? Larver, maskar, ormar, ailiens.....??? Ser jätteäckligt ut, ser ut spm att de har ögon, men verkade döda, ingen rörde sig. Själva kokongen är stor som en knuten näve och är av nåt slags gele. Trodde först att det var en plastpåse....Blääääää!!! 216842_10150325330995152_650470151_9579765_3799967_s[1].jpg
Gossen Ruda
23-07-2011, 20:57
För liten bild, kan du bifoga en större?
Kråkslottet
24-07-2011, 19:10
försöker igen med bilden, funkar det nu?
Gossen Ruda
24-07-2011, 20:26
Du får kalla på Sigourney Weaver, hon är bra på att tampas med aliens.  Ser skumt ut. Det till vänster ser helt klart ut som ett ormhuvud eller liknande men storleken stämmer inte med någon svensk orm. Om jag får gissa så är det en en terrarieorm som antingen lyckats smita och sen kastat ut hela bibban eller så är det någon terrarieägare som skickat ut klumpen. Jag kan dock ha fel. Jag kan ge ett råd, skicka bilden hit: http://www.universeum.se/ Vi klarar det nog inte här.
Kråkslottet
24-07-2011, 20:54
Det är ju flera i samma "kokong". ser ut som att de har små fötter också längst fram. Själva "kokongen" ser ut att ha som ett fäste på ena sidan(rund som enkrona ungefär), kan den ha hängt i trädet. Jag har sökt och googlat och närmast likhet är nån slags skalbaggelarv, kanske ollonborre eller ekoxe. Men som jag kunnat läsa mig till så lever de larverna i jorden. Det här är ju som sagt flera tillsammans i någon slags genomskinlig gummi, gele klump.
Just det har skickagt bilden till naturhistoriska, kan inte hitta på den sen sidan som du länkade till var man kan maila och fråga. Får se om biologen på naturhistoriska kan svara. Spännande.
Red Top
24-07-2011, 21:30
Gossen Ruda
24-07-2011, 21:49
Skulle kanske lagt till rätt adress men det gick lite fort. Beträffande jourhavande biolog på riksmuseet är han en katastrof, oftast. På Universeum har de experter ansluta.
Jultorpet
24-07-2011, 23:32
CITAT (Kråkslottet @ 24-07-2011, 21:54)  Just det har skickagt bilden till naturhistoriska, kan inte hitta på den sen sidan som du länkade till var man kan maila och fråga. Får se om biologen på naturhistoriska kan svara. Spännande. Får du svar så hoppas jag du talar om det här så vi får veta också! Ser riktigt läskigt spännande ut!
Kråkslottet
25-07-2011, 07:29
Lovar att höra av mig och berätta vad jag får för svar. Jag kunde jag ha hittat mailadressen själv, men jag letade bara nån sån där frågespalt, ibland blir man lite blind.....
Kråkslottet
25-07-2011, 16:50
Har tagit lite fler bilder nu som finns bifogat, hoppas dem är tydligare så vi kan få ett svar på vad det kan vara för något vi har i trädgården.
Nu syns tydliga små fötter och en rödaktig färg!!
Rebecca
25-07-2011, 17:20
Jag är jättenyfiken, du måste hålla oss uppdaterade! Ser ju väldigt spännande/äckligt/läskigt/intressant/konstigt ut...
CITAT (Rebecca @ 25-07-2011, 18:20)  Jag är jättenyfiken, du måste hålla oss uppdaterade! Ser ju väldigt spännande/äckligt/läskigt/intressant/konstigt ut...  Ja det håller jag med om!!! Som någon nämnde "alien" here we come...
Gossen Ruda
25-07-2011, 17:36
Ser ut som rötmånadsmonster. Hoppas du inte driver med oss. Jag har inga funderingar om vad det kan vara. Ben är kanske lite överdådigt, jag kan se några utskott av något slag.
Kråkslottet
25-07-2011, 18:37
Nej jag lovar och svär att detta är sant. Kan bifoga ännu mer bilder vi har tagit massa. Naturhistoriska har svarat att han aldrig sett någon liknande men skulle visa några kollegor. Vad ska vi göra. Nu ligger den i komposten. Kan man ringa o be nån komma o hämta den antisimex?
Gossen Ruda
25-07-2011, 18:55
CITAT (Kråkslottet @ 25-07-2011, 19:37)  Nej jag lovar och svär att detta är sant. Kan bifoga ännu mer bilder vi har tagit massa. Naturhistoriska har svarat att han aldrig sett någon liknande men skulle visa några kollegor. Vad ska vi göra. Nu ligger den i komposten. Kan man ringa o be nån komma o hämta den antisimex? Anticimex är nog det minst lämpliga. Du har inte skrivit var du bor men har du inget museum i närheten?
Kråkslottet
25-07-2011, 19:02
Vi bor i stockholmsområdet, så det finns massa museum. Jag har mailat, skansenakvariet också och naturhistoriska som jag tidigare skrivit. Något annat förslag. Börjar kännas olustigt, vi har småbarn också.
Hoppas inte nån igelkott eller nåt kommer och äter upp det bara. Men man vill ju inte ta in den direkt.
Gossen Ruda
25-07-2011, 19:10
Tag det i en påse och åk upp till Naturhistoriska riksmuséet. De kan åtminstone ta emot det och konservera det.
Rebecca
25-07-2011, 19:32
Tycker du ska kontakta Universeum också, som tidigare nämnts i tråden. De är superduktiga på sånt här.
Du skriver att 'dom' är orörliga. Kan det inte vara nån del av en leksak, typ dinosaurie-kit?? Nån som tappat eller slängt den?  Väldigt konstigt...
Gossen Ruda
25-07-2011, 19:53
De pariga utskotten, fötterna, finns bara inom leddjursvärlden men där är å andra sidan inte munnen sällan eller aldrig utformad så här. Jag skulle vilja ha klumpen i handen och studera den innan jag säger något mer.
Kråkslottet
25-07-2011, 20:02
Absolut ingen leksak, och det märkliga är att de har ändat färg nu och är liksom lite mer röda. Nej antingen lever de fortfarande och är i nån "fas" eller så är det dött. Jag har mailat Universeum också, väntar på svar. Ja vi får väl åka upp till naturhistoriska, imorgon, idag hade de stängt. Jag har redan kollat på hemsidan.
Kråkslottet
25-07-2011, 20:10
min man är ute och lägger den i en burk nu så att inget annat djur ? kan äta upp den så åker vi till naturhistoriska imorgon.
Gossen Ruda
25-07-2011, 21:03
Kom ihåg att vi alla väntar på upplösningen.
Orkidétjuven
25-07-2011, 22:34
rör de sig?
Låter spännande det här! Sen ska du/ni ju kanske vara glada att ni inte har träffat "föräldrarna" än....
Kråkslottet
26-07-2011, 12:16
Nej de rör sig inte.
Kråkslottet
26-07-2011, 13:53
Så där på fredag kan vi förhoppningsvis få svar. En kille på Skansen akvariet är jättenyfiken och vill gärna titta på "den". På fredag kunde vi båda så håll tummarna för att vi kan få ett svar och att det är nåt ofarligt... Har sovit dåligt sen vi hittade det här.....vi ska hålla den i skugga och se till att den får syre om vi har den i en burk.
Kråkslottet
29-07-2011, 11:50
Jaha då var mysteriet löst. Känns ju snopet jag som avfärdat alla förslag om att det skulle vara nåt icke levande, kanske en leksak. Men ki fick vi då det visade dig att det visst var just det. Ingen orm, inga larver och ingen alien bara en simpel gummiboll som tydligen brukar vara vattenfylld med plastlarver. Vi kände oss lite knäppa när 2 nyfikna biologer eller vad de är kom och mötte oss och så fick vi detta svar. Ja ja vi fick i à f gratis inträde på Skansen och det var inget farligt djur. Då kan jag sova gott. Tackar alla för er hjälp!
Gossen Ruda
29-07-2011, 12:59
Ja, det var en antiklimax.  Det var en av mina tänkbara förklaringar, det liknade inget jag nånsin sett. Skönt att få vetskap, tack.
Ser ut som om det är flera stora larver, i någonting. Jag kan skicka till terrariet io Kolmården om du vill och fråga ? Va, vad knäppt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|